Urval

Titel: Blomkrafts magiska show…
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29x45 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Blomkrafts turnéaffisch för sin dockteater som byggde på en gammal samisk saga om hur Solen kom till tundran. Spelades bl.a. i skolor i mellersta och norra Sverige. Blomkraft reprecenterade också Sverige vid en teaterfestival i Nancy i Frankrike 1970 med denna dockteater. Under denna Frankrike-turné medverkade också basisten Torbjörn Abelli från Träd, Gräs och Stenar.

Titel: Blomkraft- Storstadens leende
Årtal: 1970
Konstnär:
,
Teknik: Offsettryck på fram och baksida
Format: 35,5 x 60 cm
Copyright: Thomas Lundqvist och Johannes Schneider/BUS 2007

Blomkrafts första teaterföreställning 28 sept-12 okt 1970 på Pistolteatern i Stockholm.
Blomkraft var ett musik- och teaterkollektiv från Stockholm, som 1970 fick ett stipendie av Rikskonserter och Riksteatern för en teaterproduktion. Ivar Södergren som var medlem i gruppen lånade sin fars gamla kvarn i Triberga på södra Öland och gruppen började sina repetitioner där. Då hade man ännu ej något namn på gruppen, vilket man också i det längsta försökte undvika. Det fick man dock genom att en journalist från någon Stockholms-tidning gjorde ett reportage från deras repetitioner i kvarnen, och ville absolut ha ett namn på gruppen. Gruppen började brainstorma” och journalisten tog ett av förslagen vilket blev Blomkraft, enl Thomas.
”Storstadens leende” bestod av ett antal satiriska scener över ”den moderna livsstilen”. Affischen gjordes av Thomas Lundqvist och Johannes Schneider båda medlemmar i Blomkraft.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Blomkrafts – Storstadens leende (baksida)
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 60 x 35,5 cm
Copyright: Thomas Lundqvist o Johannes Schneider/BUS 2007

Baksidan på Blomkrafts affisch för ”Storstadens leende”.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Den 3:dje festen – Liljevalchs
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62x90 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Musikfest på Liljevalchs Konstmuseum, Stockholm 18-22 nov 1970. Entusiasmen var på topp efter de två Gärdetsfesterna tidigare denna sommar, så det anordnades en ny inomhusfest. Artister som uppträdde var Solen Skiner, Träd Gräs och Stenar, Jan Hammarlund, Telefon Paisa, Zebra, Fläsket Brinner, Roland Keijser, Capella fine nominell, Södra Bergens Balalaikor, Dead mans tuni, Gudibrallan, Nackagruppen, Samla Mammas Manna, Bobo Stenson, Stockholms Spelmansgille, Fred Åkerström, Nu blommar asfalten, Handgjort m.fl.

Titel: 2 magiska dagar
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

2 Magiska dagar på Stadsmuseum, Stockholm 22-23 feb 1973.
Två dagars show under sportlovsveckan med Charlie och Esdor, Levande Livet, Blomkraft, Blå Tåget, Turid, Arbete och Fritid, dockteater, musik-cabaret tecknad film m.m.
Ceremonimästare var Einar Heckscher, Thomas Lundqvist och Mattias William-Olsson även kallad Puss-Mattias” pga sin oerhörda förmåga att med stor humor och glädje sälja undergroundtidningen PUSS.
Lojsa ritade teckningen för Turid och Arbete och Fritid medans Johannes Schneider tecknade figurerna i vänstra och högra hörnet. Var du på någon av dessa dagar? Kommer du ihåg Mattias som sålde Puss? Berätta.

Ulla berättar:
Jag minns Mattias mycket väl. Han var en i alla avseenden kär vän. Hans ständigt vänliga och förbindliga nuna dolde en sorg jag aldrig kom underfund med. Jag saknar honom än.

Titel: Musik på Narrenteatern mars
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Fotostat
Format: 21x30 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

På Narrenteatern vid Gröna Lund på Djurgården i Stockholm arrangerades under 70-talets första hälft, musikkvällar.
(Tio år tidigare hade The Beatles stått på samma scen vid inspelningen av TV-programmet Drop In).

Titel: Blomkrafts Show
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Fotostat
Format: 21x30 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Blomkrafts Rock´n Roll Show på Teater 9 i Stockholm den 18 mars 1973.
Detta var Blomkrafts tredje stora produktion, efter långköraren Storstadens Leende (på Pistolteatern) och Slaktarns Lärling. I förhandsreklamen skröt man om att ha världens två längsta gitarrister och att man bjöd på rock med kroppstryck. Priset för denna rockshow var 700:- + ev resekostnader. I showen som var en slags ”nummerrevy” ingick clownerna och dansakrobaterna Benke Best och Per Gud (senare Stig Vig).
Thomas Lundqvist var gitarrist i Blomkraft.

Titel: Narrenteatern mars -73
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Fotostat A4.
Format: 21x30 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

På Narrenteatern på Djurgården i Stockholm arrangerades under 70-talets första hälft musikkvällar.
(tidigare hette Narrenteatern, Arena teatern där bl.a. Beatles uppträde i en TV inspelning av Drop In, 1963)

Blomkraft bestod vid detta tillfälle bl.a av Thomas Lundqvist, Johannes Schneider, Sten Wallin, Per Gud (sedermera Stig Vig), Thomas Tidholm (på sopran sax).
Lollo´s var ett band med 50-tals rockabilly profil som tidigare spelat inne på Gröna Lund. Någon av arrangörerna hade sett deras explosiva show och engagerade dom för den ena musikkvällen.
Solen Skiner var ett av Stockholms flitigaste spelande ungdomsgårdsband med sin rockmusik och sin ”Rockverkstad” där ungdomar och bandet gjorde rockmusik tillsammans.

Titel: Midvinterblot
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 48x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

En stödkonsert för att få ihop pengar till det nya allaktivitetshuset Bryggeriet. På denna gala återuppstår Träd, Gräs och Stenar efter 1,5 års tystnad. Här kompade man också Anders Linder i ett par låtar. Torbjörn Abelli i TGS spelade nu också med rockorkestern Blomkraft. Blomkraft gjorde aldrig någon skiva men var ett av de mest nyskapande grupperna i Stockholm under denna tid. Blomkraft jobbade mycket med teater för barn och vuxna. Robban Broberg kompades av medlemmar ur Hoola Bandoola Band och Nationalteatern. På denna fest serverades Fritt Örtte, vilket får symbolisera mycket av denna tidsanda.
Var du där? Berätta.

Ewa Felicetti berättar:
Återigen en skitkul musikfestival! Jag var 15 år och älskade dessa fester för Bryggeriet. Sitta i mjuka sköna fåtöljer i Folkets hus och lyssna på så många bra band. Har till och med för mig att man fick röka inne i lokalen. Några medhavda mellanöl slank nog också ner. För en gångs skull hade vi varit ordentliga och köpt förköpsbiljetter och antagligen fanns det inga affischer att tigga till sig, för någon sån har jag inte. Anders Linders uppträdande kommer jag ihåg. Han körde mest gamla rocklåtar och några tjejer rusade traditionsenligt upp på scenen och kramade och slet i idolen mitt under uppträdandet, precis som det ska vara på en gammal hederlig rockkonsert. Jag tror till och med att Anders var klädd som Elvis typ. Vad Robert Broberg gjorde där fattade jag inte, jag var ute och minglade medan han spelade. Mina personliga favoriter på den tiden var Ölsta promenadorkester, Blomkraft och Kebbarna. Men det var kul att se Blå tåget och Träd, gräs & stenar också för de spelade inte lika ofta i stan. Arbete och Fritid hade jag blandade känslor för, ibland tyckte jag att de var riktigt bra men ibland blev det för mycket för mig. Här på Folkets hus experimenterade de med musiken bland annat genom att spela trumpet (eller annat blåsinstrument) i en vattenhink, där gick vår gräns. Det lät fördjävligt och vi fick en riktig skrattattack under konserten. Kan även bero på att vi rökte? den kvällen. Varje gång jag har varit på föreläsningar i Folkets hus tänker jag på Midvinterbloten. Tänk att de släppte in oss hippies i den sortens lokal? Jag är säker på att folk inte ”dräggade” med flit på den tiden, men fick man röka inne så fimpade man på golvet till exempel. Så var det ju då. Örtte var inte min favorit men de hade goda och ”nyttiga” bakverk också. Med nötter och torkad frukt. Jag hade en kompis som alltid drack lindblomste med honung på dessa fester.

Titel: Midvinterblot (reproduktion 2009)
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 48x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

REPRODUKTION SÄLJES

Inför utställningen på Nordiska museet 2009 tryckte jag upp ett antal reproduktioner, i samarbete med några av de representerade konstnärerna.
Ett fåtal överblivna ex kan beställas genom info@proggposters.se
Pris 175kr/st + porto 25kr, totalt 200kr.

Rock for stjärt och själ” Folkets Hus, Stockholm 21-22 december 1973. En stödkonsert för att få ihop pengar till det nya allaktivitetshuset Bryggeriet. På denna gala återuppstår Träd, Gräs och Stenar efter att legat lågt en tid. Här kompade man också Anders Linder i ett par låtar. Torbjörn Abelli i TGS spelade nu också med rockorkestern Blomkraft. Blomkraft gjorde aldrig någon skiva men var ett av de mest nyskapande grupperna i Stockholm under denna tid. Blomkraft jobbade mycket med teater för barn och vuxna. Robban Broberg kompades av medlemmar ur Hoola Bandoola Band och Nationalteatern. På denna fest serverades Fritt Örtte, vilket får symbolisera mycket av denna tidsanda. Thomas Lundqvist, som gjorde affischen, spelade också i Blomkraft.”

Titel: Sista festen för Bryggeriet
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

”Sista festen för Bryggeriet” arrangerades av Ny Kultur på Kulturhuset vid Sergels torg i Stockholm. (Kulturhuset skulle invigas den 15 okt, så detta var det första arrangemanget innan invigningen)
Detta var återigen en stödkonsert för att få ihop pengar till upprustningen av det nya allaktivitetshuset Bryggeriet på Södermälarstrand. Detta blev dock den näst sista stödfesten för Bryggeriet då man ordnade ytterligare en i nov. Gräddan av musikrörelsens Stockholmsartister spelade gratis till stöd för Bryggeriet.

Under Vintern och våren 1973–74 samlade föreningen Ny Kultur in pengar till ett nytt allaktivitetshus som planerades i tomma lokaler i Münchenbryggeriet i Stockholm.
Man ordnade flera stödkonserter och lyckades få ihop till ett rivningskontrakt av Pripps som då ägde Münchenbryggeriet. Under första halvåret rustade aktivisterna i Ny Kultur upp den 500 kvadratmeter stora lokalen helt ideellt. Lagom till invigningen av Byggeriet i december 1974 informerade kommunen (som i november köpt huset av Pripps) att den del av huset där Bryggeriet låg skulle rivas och ge plats för bostäder. Efter valet 1976 då det blev borgerligt styre i Stockholm lovade man att Münchenbryggeriet skulle få vara kvar men då hade Ny Kultur redan fått hyra Mariahissen på Bellmansgatan.
Vilka var Ester Pistol? Endera Dan? Oscar? och Mikael Rock?

Ewa Felicetti berättar:
Kulturhuset var färdigt men invigningen av Kulturhuset skedde lite senare.
Musikfesten ägde rum i en stor hörsal på andra våningen.
Som vanligt var alla där, det vill säga alla kompisar från ungdomsgården 4:an och Östermalmsgårn. Och som vanligt var det superkul och helt suveräna konserter.
”Glaskuken” (glasskulpturen vid Sergels torg) presenterades genom att det färgglada draperiet drogs bort. Alla buade och skrattade åt den fula skulpturen. Den har hånats av oss sedan dess!
Efter dessa musikfester var det så dags för Bryggeriet!
Hälsningar Ewa

Tommy Nyström berättar:
På denna fest spelade även Hela Huset Skakar sitt andra gig som fick ett snabbinryck då en av artisterna på lördag dag lämnat sent återbud.
Hela huset Skakar i sin vagga var väl inget man minns direkt kanske, men jag minns det för jag var Stockholms-versionens första basist och var super-nervis.

Titel: Ny kultur slår till
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x68 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Stödfest för Bryggeriet, på Jarlateatern i Stockholm 15-16 nov 1974. Statyn ”Kristall, vertikal accent i glas och stål” av Edvin Öhrström utanför Kulturhuset sågs som en symbol för den kulturpolitk som fördes – pengar till döda statyer istället för till ett levande kulturliv. Ny Kultur arrangerade festen och överskottet gick till upprustningen av Bryggeriet.