Urval

Titel: Turkiet är inte bara…
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 51,2x71,0 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Titel: USA mördare
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 53,3x73 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Detta grafiska blad ingick som ett utav de tre: USA mördare, Vägra vapen och Skända flaggan, som Carl Johan De Geer ställde ut på Galleri Karlsson i Stockholm våren 1967. Bladet kostade 5 kr och trycktes i 50 exemplar och signerades men numrerades inte. Det låga priset var ett led i De Geers strävan att skapa ett massmedium och en opinion mot USA:s bombningar i Vietnam.
De Geer berättar att hans vrede över USA:s bombningar tog sig uttryck i denna bild som tillkom hastigt och spontant. Lika lite då som nu var jag ”USA-hatare”. Jag älskade amerikansk film, litteratur och konst. Det var utrikespolitiken jag och många andra var negativa till.
Efter en anmälan till polisen om att uppviglande konst ställdes ut på galleriet beslagtogs sammanlagt 79 blad. Några av bladen hade då redan ”kommit på avvägar”.
På grund av innehållet dömdes Carl Johan De Geer i Stockholms rådhusrätt och Svea Hovrätt till 75 dagsböter à 15 kr för uppvigling och skymfande av svensk och utländsk rikssymbol. När De Geer senare begärde tillbaka de beslagtagna bladen meddelade Svea Hovrätt att ”förverkandet skulle bestå för att förhindra fortsatt brottslig verksamhet”.

Titel: Skända flaggan
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 47,2 x 67,5 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Detta grafiska blad ingick som ett av de tre: USA mördare, Vägra vapen och Skända flaggan, som Carl Johan De Geer ställde ut på Galleri Karlsson i Stockholm våren 1967. Bladet såldes för 25 kronor, signerades och numrerades.
Efter en anmälan till polisen om att uppviglande konst ställdes ut på galleriet beslagtogs 79 blad. Ytterst få såldes innan polisen slog till. Ett exemplar av varje hann dock köpas in av Per Bjurström, chefen för Nationalmuseum. Museet hade då ansvaret för samtida svensk grafik. I många år förvarades bladen under konstnärsnamnet ”okänd mästare”, detta för att skydda dem mot nya polisbeslag. När De Geer några år senare ringde och frågade om han i sitt CV kunde skriva att han var representerad på Nationalmuseum fick han svaret ”absolut inte”.
På grund av innehållet dömdes De Geer i Stockholms rådhusrätt och Svea Hovrätt till 75 dagsböter à 15 kr för uppvigling och skymfande av svensk och utländsk rikssymbol. När De Geer senare begärde tillbaka de beslagtagna bladen meddelade Svea Hovrätt att ”förverkandet skulle bestå för att förhindra fortsatt brottslig verksamhet”.

Titel: Vägra Vapen
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 49,1-49,9 x 69,8 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Skända Flaggan, USA mördare och Vägra Vapen, var tre grafiska blad som Carl Johan De Geer ställde ut på Galleri Karlsson i Stockholm våren 1967.
Just detta exemplar är ett ”provtryck”. De Geer har på Skända Flaggans första gula tryck, tryckt Vägra Vapens huvudtryck.
Originalbladet Vägra Vapen lär finnas kvar i 4-5 ex. En lär finnas på Norrköpings konstmuseum och en på Moderna Museet. Detta ”provtryck” lär endast finnas i detta ex. Skända Flaggan och USA mördare finns dock i många fler exemplar.
Efter en anmälan till polisen om att uppviglande konst ställdes ut på galleriet beslagtogs 79 blad. Ytterst få såldes innan polisen slog till. Ett exemplar av varje hann dock köpas in av Per Bjurström, chefen för Nationalmuseum. Museet hade då ansvaret för samtida svensk grafik. I många år förvarades bladen under konstnärsnamnet ”okänd mästare”, detta för att skydda dem mot nya polisbeslag. När De Geer några år senare ringde och frågade om han i sitt CV kunde skriva att han var representerad på Nationalmuseum fick han svaret ”absolut inte”.
På grund av innehållet dömdes De Geer i Stockholms rådhusrätt och Svea Hovrätt till 75 dagsböter à 15 kr för uppvigling och skymfande av svensk och utländsk rikssymbol. När De Geer senare begärde tillbaka de beslagtagna bladen meddelade Svea Hovrätt att ”förverkandet skulle bestå för att förhindra fortsatt brottslig verksamhet”.

Bladet är något blekt, smärre hanteringsveck och mindre revor. På bladets baksida finns ett litet urklipp ur DN 1967 påklistrat med rubriken – Svensk flagga med ”fula ord” togs av polisen.

Titel: Yttrandefrihet på torget
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 51,1 x 71,0 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Täby Centrum blev 1968 norra Europas första inglasade centrum och det som tidigare varit torg fick glastak och blev privat. Carl Johan De Geer berättar att man då förbjöd försäljning av tidningen Vietnambulletinen och även demonstrationer. Väktare med hundar skulle hålla oönskade personer borta.

Titel: Vietnam – Lunds studentkårs insamling
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Tuschteckning tryckt i offset.
Format: 42,7 x 60,5 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Fråga till Carl Johan De Geer:
Hur kom det sig att du gjorde affischen för Lunds studentkår? Har du någon berättelse kring tillkomsten?
CJ svarar:
1968 var det år då jag fyllde 30. Tog själv aldrig studenten men har av anledningar som jag glömt haft att göra med Lunds akademiska kretsar. Har nog aldrig sett affischen i tryck; gjorde en tuschteckning som jag skickade med posten. 68 var ett år fullt av aktiviteter. Det svåraste var att försörja sig. Var lärare på Christer Strömholms fotoskola på Klippgatan i Stockholm, scenograf på Stockholm stadsteater, ställde ut på Galleri Karlsson på Vidargatan, gjorde tygmönster och mycket annat.

Titel: Stöd det kämpande Kurdistan
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Screen (Offsettryck)
Format: 70,7x100,5 cm
Copyright: Carl Johan De Geer
Donation: Carl Johan De Geer

Affischen gjorde De Geer tillsammans med kurdiska aktivister runt 1968 i Stockholm.
De ung. 100 screen-originalen gick åt för affischering och har aldrig setts sedan dess.
De Geer har i efterhand rekonstruerat affischen från ett gammalt foto och gjort ett nytryck.

Titel: Stoppa mässan!!!!
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

I november 1968 planerades ännu en ”tonårsmässa” i Stockholm trots att protester hade riktats mot Teenage Fair-mässan i Göteborg året innan. Motståndet gällde mässans kommersiella karaktär och för att undvika nya protester inbjöds vänsterorganisationer och musikgrupper att delta.
De flesta inbjudna hoppade av och vände sig istället emot mässan genom aktioner och demonstrationer. Protesterna resulterade bland annat i att mässans chef hoppade av och att publiken minskade betydligt.

Titel: Utan titel
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Tidningsbilaga till Bild-Journalen
Format: 55,8x86,9 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Surrealistiskt landskap som bilaga i ungdomstidningen Bild-Journalen nr 14 1969. På baksidan foto på Che Guevara.

Titel: Aftonsnabeln
Årtal: 1969
Konstnär:
,
Teknik: Screentryck
Format: 69,6 x100,0 cm
Copyright: Marie-Louise Ekman/BUS 2015, Carl Johan De Geer

Affischen var Marie-Louise o Carl Johan De Geers bidrag till vandringsutställningen ”Elva unga bildskapare” i Riksutställningars regi hösten 1969 – våren 1970.
Carl Johan De Geer berättar att affischen ingick i Marie-Louise Ekmans satiriska verksamhet och att den också var avsedd att säljas på de bokkaféer som fanns då.
”Jag hjälpte till med att rita en del av tidningsbilderna och affischen screentrycktes på ett tryckeri. Vi kunde inte trycka så stort format med våra egna handtryckningsmetoder.”

<< Klicka för förstoring.

Titel: På vems sida står du, Tage?
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Affisch angående Frelimos kamp i Moçambique mot de portugisiska kolonisatörerna och ASEA:s inblandning i dammbygget i Cabora Bassa. Tage Erlander var Sveriges statsminister.

Titel: Varför vägra värnplikt?
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 44,8 x 61,8 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Teach-In på ABF huset i Stockholm.

Fråga till Carl Johan:
Har du någon info kring affischen Varför vägra värnplikt? Vore intressant att få med det i texten på min hemsida.
Carl Johan svarar:
När det gäller värnplikten så var jag med i en mycket liten grupp, ”Totalvägrarna”, som bestod av mig, Robert Carleson, Öyvind Fahlström och Per Kågesson. Vi var pacifister, förordade en ”positiv fred”, dvs att alla resurser borde användas till att hjälpa alla länder till fred, ansåg att det borde vara tillåtet att totalvägra värnplikt, men det blev det aldrig. Det var tillåtet att begära vapenfri tjänst av samvetsskäl. Men vi menade att man även då bidrog till totalförsvaret.
Blev ju åtalad och fälld i domstol för uppvigling när jag uppmanade till värnpliktsvägran.

Titel: Cocktailpartyt
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 51,1 x 71,0 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Fria Teatern bestod vid denna tidpunkt av de namn som står handskrivna. Marie-Louise De Geer (numera Ekman), Anders Linder, Jörgen Lantz (senare Björne i TV) och Torsten Wahlund. Cocktailpartyt spelades också på Arenateaterbåten troligen redan 1968.
Senare kom Fria Teatern att ombildas till den konstellation som sedan kom att utgöra Fria Teatern under en lång följd av år. Då medverkade Gunila Ambjörnson, Håkan Jonson, Jörgen Lantz, Anders Linder, Birgitta Sundberg, Claes Tollin och Hans Wigren. Deras första föreställning var ”Hur började eländet”
Carl Johan De Geer som gjort affischen spelade själv med i en pjäs av Fria Teatern, ”Spelet om Lasse Människa” av Robert Carleson.

Titel: Solen Skiner skivreklam
Årtal: 1976
Konstnär:
,
Teknik: Offsettryck
Format: 31,5x41 cm
Copyright: MNW Records

Skivaffärsreklam för Solen Skiners första LP på MNW från 1976.
Fotot taget bakom musikstället Bullerbyn i Stockholm av
Carl Johan De Geer.
Tore Berger stod för formgivningen.