Urval

Titel: Turn On The Institutions! The Kingdom is Within You.
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 75,6 x 55,6 cm
Copyright: Sture Johannesson /Bildupphovsrätt 2017

Den första av 11 affischer som Sture Johannesson gjorde i sin serie The Danish Collection.
Johannesson tryckte alla sina 11 affischer mellan 1967-1969 hos sin vän Verner Permild som ägde det välkända tryckeriet Permild & Rosengren´s i Köpenhamn.
Läs mer i boken ”Sture Johannesson”- Larsen-Johannesson, utgiven av Lukas & Sternberg 2002.

<<< Klicka för förstoring

Titel: Modellen
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70x100 cm.
Copyright: Sture Johannesson BUS/2012

Utställningen ”Modellen – en modell för ett kvalitativt samhälle” på Moderna Museet i Stockholm oktober 1968. Peter Mosskin berättar i sin bok ”Är du lönsam lille vän” Bonniers 2002: Någon av de där dagarna beslutas att utställningen skall heta MODELLEN. En förebild för morgondagens lekplatser, en modell för samhället, Leken, skapandet. Anna Clara Tidholm skriver träffande att barn är i alla fall mest människor. /…./Tidningar, radio och TV vallfärdar till Moderna museet. MODELLEN hade uppstått ur idéer som fanns runt omkring oss. Vem som kom med vad är inte så viktigt. Mycket fanns redan före utställningen men Moderna museets satsning blåser under en ny öppenhet för barn. Utbildningsminister Palme kommer på besök. Olof Palme som är en lekfull typ hoppar i skumgummit, kamerorna blixtrar och Buffalo Springfield pumpar ur högtalarna./…./ Mot slutet av utställningen spelar Mothers of Invention på Konserthuset. Mona och jag tar med oss en av Sture Johannessons affischer för MODELLEN, hittar bandet på Sandelius konditori i fjärde höghuset. -Oh, a poster! Thanks, säger Frank Zappa.

Ingår som en av 11 affischer i Sture Johannessons ”The Danish collection” från 1969.

Titel: Revolution Means Revolutionary Consciousness!
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62,2 x 85,1 cm
Copyright: Sture Johannesson BUS/2012

Affischen gjorde Johannesson inför utställningen Underground will take over på Lunds konsthall 1969. Affischen kan ses som en parafras på konstnären Eugène Delacroix målning Friheten på barrikaden från 1830, som ses i övre högra hörnet. Sture Johannesson ville i motsats till den våldsamma franska revolutionen propagera för en fredlig revolution. Därför bytte han ut geväret mot fredspipan och trikoloren mot en stor rund kokard med texten Revolution Means Revolutionary Consciousness – Revolution innebär revolutionärt medvetande.
Affischen förbjöds av konsthallens styrelse som officiell affisch för utställningen med motiveringen att den var ”en oförfalskad propaganda för haschrökning”. Bråket om affischen gjorde att konsthallschefen Folke Edwards avgick i protest och utställningen lades ner.
I en intervju i tidningen Se 1968 i samband med bråket kring affischen, säger Sture Johannesson: Jag skall göra en motanmälan mot en affisch med Lill-Babs, där hon sitter och dricker Gevalia. Hon ser fantastiskt glad ut. Så djävla glad blir man inte av bara kaffe. Hon måste ha renat i koppen.
Efter händelserna vid Lunds konsthall valde Johannesson att sälja sina affischer på Kiviks marknad 1969 för tio kronor styck.

Ingår som en av 11 affischer i Sture Johannessons ”The Danish collection” från 1967-69.

Titel: Art crisis! A free & High Government!
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 50 x 71 cm
Copyright: Sture Johannesson / Bildupphovsrätt 2017

En av 11 affischer som ingår i Sture Johannessons ”The Danish collection” från 1968.

<<< Klicka för förstoring

Titel: Andre will take a trip! Anything Which Can Be Done Chemically Can Be Done By Other Means!
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 62,2 x 85,1 cm
Copyright: Sture Johannesson BUS/2011
Donation: Mikael Katzeff

Denna affisch var Sture Johannessons kommentar till Lunds konsthalls styrelseordförande Torsten Andrées motivering att affischen ”Revolution Means Revolutionary Consciousness!” utgjorde ”en oförfalskad propaganda för haschrökning”. Detta hade tidigare orsakat att utställningen ”Underground will take over” blev nedlagd. Torsten Andrée var också ordförande i Lunds Stads Drätselkammare (kommunstyrelsen) och Sture Johannesson menade att Andrée inte skulle prata om att andra gjorde propaganda för droger när han själv var ordförande i LSD (stora gula bokstäver i bakgrunden). På affischen ser man
också foton från ingenjör Andrées ballongfärd till Nordpolen år 1897.

Ingår som en av 11 affischer i Sture Johannessons ”The Danish collection” från 1969.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Find out yourself!
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62,0 x 85,0 cm
Copyright: Sture Johannesson /Bildupphovsrätt 2016

En av 11 affischer som ingår i Sture Johannessons ”The Danish collection” från 1969.

<<< Klicka för förstoring

Titel: Aries Pisces Aquarius
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 70,0 x 100,0 cm
Copyright: Sture Johannesson /Bildupphovsrätt 2016

På uppdrag av Moderna museets chef Pontus Hultén fick Johannesson göra en affisch angående museets öppettider.
På affischen finns en berättelse inspirerad av en persisk saga, om tre personer som kommer 15 minuter försent till Moderna museets dörr en sen kväll. Den förste som druckit alkohol säger: Slå in dörren! Den andre som tagit opium säger: Nej, vi lägger som ner och sover i väntan på att museet öppnar i morgon! Den tredje som har rökt hasch säger: Nej, vi kryper in genom nyckelhålet!

Ingår som en av 11 affischer i Sture Johannessons ”The Danish collection” från 1969.

<<< Klicka för förstoring.

Titel: A bridge over troubled water
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck, färglitografi.
Format: 44,2x61,1 cm
Copyright: Sture Johannesson BUS/2010

”Dra till och lägg ifrån” – Peps Persson spelar och Sture Johannesson utställer affischer på Hambursgatan 2 i Malmö.
Semaforsignalisten i överkant signalerar ”AQUARIUS”.

Titel: Läs S v D
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 36,5 x 52,0 cm
Copyright: Sture Johannesson/BUS 2010

Sture Johannessons kommentar till kritiken av hans LP-omslag till Peps skiva Sweet Mary Jane. Sture blev anklagad för att i hemlighet propagera för hasch.
Under samma tid hade Svenska Dagbladet en reklamkampanj som enligt Sture uppmuntrade till samma sak.
I vänster affischkant kan man läsa en artikel ur SvD där man kritiserar Moderna Museet för att ha en filmkväll med filmer av Kjartan Slettemark och Sture Johannesson.
Bl.a. visades Högpartiet”, ”Konsten att falla”, ”700 vit-svarta polishallucinationer i färg”, ”Polisväxten”, ”Mörder go home”, ”Kriminell festmöfestival å Bogesund” m.fl.”

Titel: Portrait of an artist in hyperrealistic style
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 61,9 x 84,7 cm
Copyright: Sture Johannesson /Bildupphovsrätt 2016

Sture Johannessons affisch i samband med invigningen av Malmö Konsthall mars 1975.
Kjartan Slettemark figurerar som fotomodell.
Läs mer om affischen i boken ”Sture Johannesson” sid 84-85 (Lukas & Sternberg, New York, 2002.)

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Stoppa matchen!
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 47 x 68 cm
Copyright: Sture Johannesson/ BUS 2013

Efter den blodiga militärkuppen i Chile 1973, då president Allende störtades av en militärjunta ledd av general Pinochet, ansåg många att Sverige skulle bojkotta Davis Cup-matchen i tennis mot Chile som en protest mot juntan.
Från Svenska Tennisförbundets sida resonerade man att sport och politik inte hör ihop. I Båstad där matchen spelades samlades flera tusen demonstranter. Protesterna räckte dock inte för att stoppa matchen.

Titel: The Pen is Mightier than The Sword?
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45 x 62 cm
Copyright: Sture Johannesson/ BUS 2015

I samband med bröllopet mellan kung Carl xvi Gustaf och Silvia Sommerlath
i Stockholm juni 1976 arrangerade Kulturhuset utställningen Om Tyskland – i tiden som skulle handla om den nya västtyska lagen § 88a som gjorde inskränkningar i yttrandefriheten och krävde yrkesförbud för dissidenter.
Charlotte och Sture Johannesson blev inbjudna att skapa utställningen och Sture gjorde utställningsaffischen. Utställningen kom att handla om yttrandefrihet, tysk terrorism och om Ulrike Meinhof som påträffats död i sin fängelsecell en månad tidigare.
De ville också belysa två då aktuella tyska kvinnors olika livsöden, Meinhofs mot Sommerlaths.
Utställningen stängdes efter två dagar och Kulturhuschefen Gösta Lilja motiverade detta med att paret Johannessons utställning var ”en mycket känslosam och diffus happening kring Ulrike Meinhof ” och att den inte handlade om de så kallade yrkesförbudslagarna i Västtyskland, vilket man hade kommit överens om.
2007, 31 år senare, visades paret Johannessons utställning på Van Abbemuseum i Eindhoven i Holland och 2013 visades utställningen i en rekonstruktion på Tensta konsthall i Stockholm.

Titel: Ulrike Meinhof på Stammheim
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,1 x 61,9 cm
Copyright: Sture Johannesson/BUS 2012
Donation: Johan Fornäs

I samband med bröllopet mellan Kung Carl Gustav och Silvia Sommerlath i Stockholm i juni 1976 arrangerade museerna i Stockholm flera utställningar med olika konstnärer.
På Kulturhuset planerade man utställningen ”Om Tyskland – i Tiden” som skulle pågå
9-27 juni. Den skulle handla om den nya västtyska lagen § 88a som gjorde inskränkningar i yttrandefriheten och yrkesförbud för dissidenter.
Charlotte och Sture Johannesson blev inbjudna att skapa utställningen och Sture Johannesson gjorde utställningens affisch ”The Pen is Mightier than The Sword?”.
Utställningen handlade om yttrandefrihet, tysk terrorism och om Ulrike Meinhof som påträffats död i sin fängelsecell en månad tidigare. I utställningen ville de också belysa två aktuella tyska kvinnors olika livsöden, Meinhof kontra Sommerlath.
Utställningen stängdes efter två dagar och kulturhuschefen Gösta Lilja motiverade detta i en DN-intervju med att paret Johannessons utställning ”var en mycket känslosam och diffus happening kring Ulrike Meinhof” och att den inte handlade om de s.k. yrkesförbudslagarna i Västtyskland, vilket man hade kommit överens om.

Affischen visar Ulrike Meinhof på Stammheimfängelsets rastgård och ingick som en av flera affischer i utställningen.

31 år senare, 2007 visades paret Johannessons utställning på Van Abbemuseum i Eindhoven, Holland och 2013 visades utställningen i en rekonstruktion på Tensta konsthall.

Ulrike Meinhof, var en västtysk journalist och en av grundarna och ledarna för den marxist-leninistiska Röda armé-fraktionen (RAF). RAF såg sig själv som en stadsgerilla men betraktas allmänt som en terroristorganisation. Hon formulerade organisationens ideologiska koncept. 1970 deltog Meinhof i fritagningen av Andreas Baader, och 1972 var hon delaktig i fem bombattentat med sammanlagt fyra dödsoffer. Meinhof greps 1972 och påträffades, fyra år senare, i maj 1976 död i sin fängelsecell. (Wikipedia)