Urval

Titel: Arbetshets
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 40,7 x 58,0 cm
Copyright: julie Leonardsson/BUS 2007
Donation: Johan Fornäs

Titel: Revolution men sen då…
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42,5 x 59,6 cm
Copyright: Julie Leonardsson/BUS 2007
Donation: Johan Fornäs

Juli 2014
Till min stora glädje hittade jag av en tillfällighet 2 av mina tidiga affischer som jag gjorde åt Förbundet Kommunist. Den första, Arbetshets, Gjordes i september 1972, och den andra, Revolution, men sen då? gjordes i februari 1973, om jag inte missminner mig. Vi var några bildskapare som arbetade som propagandacell åt förbundet. Eftersom jag ej har några egna exemplar av affischerna så blev jag jätteglad att hitta dom. Sista gången som jag såg ”Arbetshets” var nån gång vid slutet av 80-talet där ett urblekt ex satt på ett elskåp på Norrtullsgatan i Stockholm. Uppenbart att vattenglas är väldigt effektivt!
Hälsningar, Julie Leonardsson

Titel: Man ur huse!
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Julie Leonardsson/BUS 2007

Konsert på Konstfack i Stockholm 4 feb 1978. Skivbolaget Nacksving arrangerade en turné med sina artister; i Göteborg på danspalatset Rondo och i Stockholm på Konstfack. Spelade senare även i Umeå och Östersund. Orsaken till konserterna var att Nacksving höll på att gå i konkurs och var tvungna att minska sina stora skulder. Konserterna var utsålda över allt och räddade bolagets ekonomi. Affischens upphovsman är signaturen Julie Leonardsson. Han hade tidigare gått på Konstfack och var nu lärarassistent på dekorlinjen som arrangerade konserten. Han berättar att denna affisch blev ett hastverk pga tidsnöd. På affischen figurerar Stikkan Andersson och ABBA. För 500 ex betalade man 8.000 kr. Julie berättar att man kommit överens med turnéledaren på Nacksving ang hur många som fick släppas in. På något sätt prånglades det ut för många biljetter så att efter denna tillställning fick eleverna på Konstfack ej ha några fester på nästan ett år. Konserten var fantastisk enl. Julie, men den gick helt över styr. Publiktrycket var så stort att folk klättrade på tak, lyfte av järngrindar och dörrar för att komma in. Uppemot 1200 personer dansade i ”Vita Havet” och man var rädd för att betonggolvet skulle rasa.
Såg Du någon av konserterna? Berätta.

Tommy Rander berättar:
Turnéledaren Tommy Rander berättar att man uppfann biljettsystemet ”det cirkulerande systemet” till denna turné. Det innebar att man tryckte så många biljetter som det fanns tillstånd för och numrerade dem. När man gick in med sin biljett fick man lämna den ifrån sig vid entrékassan. Via ”mellanhänder” såldes den sedan igen.
”Myndigheterna” kunde notera att man inte släppte in mer än det antal som var tryckt på biljetterna. Well….

Titel: Man Ur Huse! Rondo
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Julie Leonardsson/BUS 2007

Konsert på Rondo i Göteborg 6 feb 1978.
Skivbolaget Nacksving arrangerade en turné med sina artister; i Göteborg på danspalatset Rondo och i Stockholm på Konstfack. Spelade senare även i Umeå och Östersund. Orsaken till konserterna var att Nacksving höll på att gå i konkurs och var tvungna att minska sina stora skulder. Konserterna var utsålda över allt och räddade bolagets ekonomi.
Turnéledaren Tommy Rander berättar att man uppfann biljettsystemet ”det cirkulerande systemet” till denna turné. Det innebar att man tryckte så många biljetter som det fanns tillstånd för och numrerade dem. När man gick in med sin biljett fick man lämna den ifrån sig vid entrékassan. Via ”mellanhänder” såldes den sedan igen.
”Myndigheterna” kunde notera att man inte släppte in mer än det antal som var tryckt på biljetterna.
Längst ner på affischen har någon som ville protestera mot det höga priset skrivit ”Kapitalistpris”.
På affischen figurerar Stikkan Andersson och ABBA.

Titel: Brigadmåleri
Årtal: 1979
Konstnär:
, , , ,
Teknik: Offsettryck
Format: 70x100 cm
Copyright:

Målningen på affischen heter Kejsarens nya kläder och kommer från Liljevalchsutställningen ”Bildfestivalen 1978”.
Den målades av Hofbrigaden som bestod av Cilla Ericson, Ingrid Olson, Stefan Teleman, Ulf Rahmberg och Julie Leonardsson.

Cilla Ericson berättar: Inför Bildfestivalen på Liljevalchs 1978 tog intendenten Pär Stolpe kontakt med konstnärerna Ulf Rahmberg och Stefan Teleman angående att måla en tavla på 24 x 4 meter. Ulf och Stefan bildade en grupp där jag och konstnärerna Julie Leonardsson och Ingrid Olson ingick. Utställningen hade ekonomiskt stöd från Statens kulturråd men ersättningen vi fick för arbete och materiel räckte inte till för att göra målningen klar. Vi skrev då ”här tog pengarna slut” på målningen och så gick vi hem. Vi ville med detta belysa konstnärers ekonomiska villkor.
Året efter tog vi kontakt med Moderna museets nya chef Karin Lindegren och frågade om vi fick måla klart målningen i deras lokaler. Då fick hon idén att ordna en brigadmåleriutställning samtidigt som vi skulle färdigställa ”Kejsarens nya kläder”. Utställningsaffischen bestod av en bild på ”Kejsarens nya kläder” som vi klippt av på mitten. SL ansåg att affischen var allt för provocerande och man vägrade Moderna museet att affischera med den i tunnelbanan.
Vi bestämde oss för att göra en happening inför publik när utställningen startade genom att, istället för att slutföra målningen, måla en helt ny. Iklädda overaller med SL textat på ryggen kom vi in och började måla över ”Kejsarens nya kläder” med vit färg. Någon i publiken blev så upprörd att han var på väg att ringa polisen.
Den nya målningen kallade vi ”Babels torn störtas” och den hänger i en korridor på Luleå tekniska universitet idag.