Urval

Titel: THE SWEDISH COLLECTION – 12 vykort
Årtal:
Konstnär:
, , , , , , , , ,
Teknik: Digitaltryck
Format: ung 148×210 mm
Copyright:

THE SWEDISH COLLECTION
Nu finns 12 st av affischerna i samlingen upptryckta som vykort.
Vykorten är i affischens ursprungliga proportion och ungefär i A5 format (148×210 mm)
Tryckta med digitaltryck på 300 grams halvmatt papper.
Pris för hela THE SWEDISH COLLECTION (12 olika vykort) 250:- inkl. moms och porto inom Sverige och beställs genom att du skickar ett mail till info@affischerna.se

THE SWEDISH COLLECTION
12 postcards for sale.
The postcards are in the original proportions and approximately
A5 size (148×210 mm). Printed with digital printing on 300 gram matt paper.
250 SEK + shipping.

Går att köpa styckevis för 25:-/st vid mina ”IRL-utställningar” och på
RÖNNELLS ANTIKVARIAT,
Birger Jarlsgatan 32B,
114 29 Stockholm

Nu börjar ett nytt liv – Christer Themptander
Gevalia dricks mest – Kjartan Slettemark
Köp ingenting – Anna-Clara Tidholm
Vi glömmer aldrig Wounded Knee – Christer Themptander
Halva himlen är vår – Cecilia Löfström
Arbete o Fritid – Channa Bankier
Kåldolmar och Kalsipper! – Kaianders Sempler
Filips – Piero Tartagni
Blå Tåget – Tore Berger
Språkaffischen – Anne Lidén
Festen – Thomas Mera Gartz
International Harvester – Anna-Clara Tidholm

<<< Klicka för förstoring

Titel: Hög partiet
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Screentryck + silverfärg
Format: 50,0 x 70,2 cm
Copyright: Kjartan Slettemark BUS/2010

Kjartan Slettemark gjorde denna affisch för sitt eget parti ”Hög partiet”. Affischen föreställer Högerpartiets dåvarande partiledare Yngve Holmberg.
I nedre delen av affischen ses Kjartans återkommande affisch- stämpel ”Superlejon produkt – Högpartiet”. Uttrycket härstammar från Konsthögskolans i Stockholm entré där det finns ett lejon och ett svin. Sägnen säger att antingen går man ut från Konsthögskolans utbildning som ett svin eller som ett lejon. Kjartan var också född i Lejonets tecken, därav Superlejon.

Titel: Låg med Leo
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 37,6 x 95,0 cm
Copyright: Kjartan Slettemark BUS/2010

Affischen ingick i utställningen Borderline Case på Galleri Observatorium i Stockholm december -69.
Kjartan hade ställts inför valet att bli inlagd på mentalsjukhus eller medicinera med Hibernal. Hibernal var ett läkemedel som dämpade psykotiska symptom. Kjartan kände sig mycket förolämpad av den socialläkare (ansiktet i mitten av affischen) som inte förstod sig på Kjartans konstnärlighet.
I övre vänstra hörnet ses Kjartans återkommande stämpel, Superlejon produkt”. Detta härstammar från Konstakademin i Stockholms entre, där det finns ett svin och ett lejon. Sägnen säger att antingen går man ut från Akademin som ett svin eller som ett lejon. Kjartan var också född i Lejonets tecken därav superlejon!
Leo var läkemedelsföretaget som saluförde Hibernal som Kjartan var ordinerad.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Borderline Case – Kjartans psykiska ohälsa
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42,3 x 56,7 cm
Copyright: Kjartan Slettemark BUS/2010

Kjartan hade under en lång tid påpekat för sociala myndigheter att hans försörjnings- och bostadssituation var dålig. Socialkontoret hade låtit ärendet gå vidare till psykiatrin som enl. Kjartan ordinerade inläggning på Långbro mentalsjukhus eller att börja medicinera med Hibernal. Detta tog Kjartan som en stor förolämpning och utifrån detta skapade han utställningen ”Borderline Case” på Galleri Observatorium i Stockholm i december 1969. Kjartan ville peka på samhällets främjade av sövande droger och förbud mot ”kreativa” droger. I utställningen ingick också utdrag ur Kjartans psykjournal skriven av läkare och socialassistenter från denna tid: ”Är så exklusiv i tanke och klädedräkt att i varje fall en lekman frågar sig om han är mentalt frisk”. ”Om jag måste sätta en diagnos, så skulle det väl vara borderline case, fast ganska långt in på den friska sidan”.
Benämningen ”Borderline Case” tyckte Kjartan också var roligt då det påminde honom om hans flyttat från Norge till Sverige. Han var ett ”gränsfall”.
På affischen går Kjartan med en pappfigur under armen. Det är ett foto på en polis som Kjartan blivit fotograferad tillsammans med, under en happening han gjorde i en nedbränd korvkiosk på Hornsgatan i Stockholm 1968. Kjartan berättade att han alltid tyckte polisen stod för trygghet och att han ständigt ville ha polisskydd – så därför pappfiguren under armen. Vintermössan var ett sätt för Kjartan att demonstrera att han medicinerade med Hibernal som betyder; vinterlig, vintrig. Om han medicinerade eller inte är dolt i dunkel. På affischen är också Vincent van Goghs ”Painter on His Way to Work” från 1888 infälld.

Titel: Sugen ?
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 60,3x90,1 cm
Copyright: Kjartan Slettemark/BUS 2011

Kjartan Slettemarks protestaffisch mot USA:s krig i Vietnam och mot den amerikanska imperialismen. Han ville också genom affischen ta ned Nixon från sin världsherraväldes-piedestal. På just detta exemplar har Kjartan målat med röd oljefärg för att symbolisera en blodtörstig Nixon. Kjartan använde den officiella presidentbilden av Nixon ihopsatt med en hand som håller en kaffekopp från en reklamaffisch från Gevalia.
(1971 hade Gävleföretaget Gevalia köpts upp av det multinationella bolaget General Food, som även misstänktes för att producera napalm som användes av USA mot civilbefolkningen under Vietnamkriget).
Kjartan lämnade in originalet till det tryckeri där Moderna museet tryckte sina affischer. Han fick tryckeriet att tro att han skulle ha utställning på museet i och med texten ”Moderna museet öppet alla dagar 12–22”. När tryckningen var klar hämtade Kjartan ut affischerna och Moderna museet fick räkningen.
När Moderna museets konstpedagog Carlo Derkert fick se affischen skrev han ett brev till Kjartan daterat 12 juni -71; ”Jag beklagar, Kjartan, att jag inte sa ifrån meddetsamma. Du får inte ge ut, inte sälja affischen du visade mig i går, där man ser en man dricka någon slags dryck ur en kaffekopp och med museets namn som rubrik ovanför. Den som ser bilden luras att tro att han står framför en av museets egna affischer! Du borde ha frågat museet innan du satt igång med tryckningen. Då hade du sluppit den här tråkiga historien som måste betyda en ekonomisk förlust för dig.”

Kjartan gjorde flera textversioner på affischen, bland annat ”Gevalia dricks mest”, ”Gevalia dicks mest”, ”Tack you very musch”, ”Speed Kills!” och ”Vietnam, Song My, Attica”. De tre sistnämnda texterna tryckte han dit själv genom screentryck.
I senare versioner skar Kjartan bort den svarta ramen för att ännu senare skära bort den gula delen. Det var så bilderna i serien Nixon Visions skapades.

En natt satte Kjartan och medhjälpare upp affischen över hela Stockholm på reklampelare, busskurer, telefonkiosker, allmänna väggar, reklamtavlor mm. Gjorde samma sak i Gävle där Gevalias huvudkontor och fabrik låg, vilket ledde till att det blev stor uppståndelse på Gevalia och i lokalpressen.

Åke Persson, vän till Kjartan berättar:
Mitt första möte med Kjartan var på Gärdesfesten 1971. Vi fick kontakt med varandra genom att jag sålde makrobiotiska kokböcker och i samspråk kom det fram att Kjartan gjort affischer där Nixon dricker Gevaliakaffe. Anledningen till affischen var ju flera. Affischen var ju politisk konst. Kjartan ville härigenom protestera mot USA:s krig i Vietnam och mot den amerikanska imperialismen. Många hade stor oro att General Foods kommer att lägga ned Gevalia. Företaget misstänktes också för att producera napalm.Eftersom jag kommer från Gävle eller strax utanför Gävle i en ort som heter Valbo var det naturligt att jag och Kjartan började spåna på hur detta kunde uppmärksammas i Gävle. Vi började planera att affischera Gävle nattetid med Kjartans affischer.En natt på sommaren eller tidig höst så åkte Kjartan, Ulla, Mona och jag ut med min röda VW-buss och affischerade Gävle på ett otal ställen. På förmiddagen dagen efter ringde jag till tidningarna och utgav mig för att vara disponent Åke Ågren på Gevalia. Jag ville dementera att Gevalia inte stod bakom Nixonaffischerna som satts upp i Gävle. Dagen efter var vår nattliga affischering i tidningarna i Gävle. Det var inte bara i Gävle som vi uppmärksammade Nixonaffischerna utan vi var också närvarande på Delsbostämman. Ett foto taget i Delsbo utanför ett flygplan exponerar Kjartan sig naken bakom sin affisch och en hatt som också var en Nixonaffisch men med texten ”Sugen?”

Titel: Gevalia dricks mest
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 48x73 cm
Copyright: Kjartan Slettemark/BUS 2007

Kjartan Slettemarks protestaffisch mot USA:s krig i Vietnam och mot den amerikanska imperialismen. Han ville också genom affischen ta ned Nixon från sin världsherraväldes-piedestal. Kjartan använde den officiella presidentbilden av Nixon och satte ihop den med en hand som håller en kaffekopp från en reklamaffisch för Gevalia kaffe.
Kjartan lämnade in originalet till det tryckeri där Moderna museet tryckte sina affischer. Han fick tryckeriet att tro att han skulle ha utställning på museet i och med att han satte dit texten ”Moderna museet öppet alla dagar 12–22”. När tryckningen var klar hämtade Kjartan ut affischerna, skar bort texten ”Moderna museet öppet alla dagar 12–22” och Moderna museet fick räkningen.

När Moderna museets konstpedagog Carlo Derkert fick se affischen skrev han ett brev till Kjartan daterat 12 juni -71; ”Jag beklagar, Kjartan, att jag inte sa ifrån meddetsamma. Du får inte ge ut, inte sälja affischen du visade mig i går, där man ser en man dricka någon slags dryck ur en kaffekopp och med museets namn som rubrik ovanför. Den som ser bilden luras att tro att han står framför en av museets egna affischer! Du borde ha frågat museet innan du satt igång med tryckningen. Då hade du sluppit den här tråkiga historien som måste betyda en ekonomisk förlust för dig.

Kjartan gjorde flera textversioner på affischen, bland annat ”Sugen?”, ”Tack you very musch”, ”Speed Kills!” och ”Vietnam, Song My, Attica”. De tre sistnämnda texterna tryckte han dit själv genom screentryck.
I senare versioner skar Kjartan bort den svarta ramen för att ännu senare skära bort den gula delen. Det var så bilderna i serien Nixon Visions skapades. Under en period satte Kjartan och medhjälpare upp affischen över hela Stockholm, på reklampelare, busshållplatser, telefonkiosker, allmänna väggar, reklamtavlor i T-banan med mera.
De gjorde samma sak i Gävle där Gevalias huvudkontor och fabrik låg, vilket ledde till att det blev stor uppståndelse på Gevalia och i lokalpressen.

Åke Persson, vän till Kjartan berättar:
Mitt första möte med Kjartan var på Gärdesfesten 1971. Vi fick kontakt med varandra genom att jag sålde makrobiotiska kokböcker och i samspråk kom det fram att Kjartan gjort affischer där Nixon dricker Gevaliakaffe. Anledningen till affischen var ju flera. Affischen var ju politisk konst. Kjartan ville härigenom protestera mot USA:s krig i Vietnam och mot den amerikanska imperialismen. Många hade stor oro att General Foods skulle lägga ned Gevalia. Företaget misstänktes också för att producera napalm. Eftersom jag kommer från Gävle eller strax utanför, i en ort som heter Valbo, var det naturligt att jag och Kjartan började spåna om hur detta kunde uppmärksammas i Gävle. Vi började planera att affischera i Gävle nattetid med Kjartans affischer. En natt på sommaren eller tidig höst så åkte Kjartan, Ulla, Mona och jag ut med min röda VW-buss och affischerade på ett otal ställen. På förmiddagen dagen efter ringde jag till tidningarna och utgav mig för att vara disponent Åke Ågren på Gevalia. Jag ville dementera att Gevalia stod bakom Nixonaffischerna som satts upp i Gävle. Dagen efter kunde man i tidningarna läsa om vår nattliga affischering i Gävle. Det var inte bara i Gävle som vi uppmärksammade Nixonaffischerna utan vi var också närvarande på Delsbostämman. Ett foto taget i Delsbo utanför ett flygplan, exponerar Kjartan sig naken bakom sin affisch och en hatt som också var en Nixonaffisch men med texten ”Sugen?”

Titel: Tack you very musch
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 48,3x73 cm
Copyright: Kjartan Slettemark/BUS 2010

En version som Kjartan Slettemark gjorde utifrån originalaffischen Nixon med kaffekopp. (Se annan sida.) Såldes bl.a. i Kjartans egen utställningslokal, Moderata Museet på Bellmansgatan i Stockholm.

Titel: Träd, Gräs och Stenar
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Fotostat A4
Format: 21x30 cm
Copyright: Kjartan Slettemark/ BUS 2009

Träd, Gräs och Stenar spelar på Moderna Museet, Stockholm 18 maj 1971.
Under maj -71 hade gruppen en rad spelningar i Danmark och Sverige tillsammans med ljusshowgruppen King Kong från Köpenhamn.

Såg du föreställningen?

Titel: Folkets affischer
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 20,8 x 29,2 cm
Copyright: Kjartan Slettemark

Denna demonstration var troligen arrangerad av Slettemark själv.
Finns mer information om detta?

Titel: Nixon Vision – Göteborgs Konstmuseum
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 46,6x71,0 cm
Copyright: Kjartan Slettemark/BUS 2015

Titel: Stoppa Chilematchen!
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,1x62,0 cm
Copyright: Kjartan Slettemark/BUS 2010

Kjartan Slettemarks klassiska affisch som han gjorde åt Aktionsgruppen Stoppa Chilematchen.
På grund av militärkuppen i Chile 1973, då Allende störtades och mördades av en militärjunta ledd av general Pinochet, och det blodbad som därpå följde inne på Nationalstadion i Santiago de Chile ansåg många att Sverige inte skulle spela tennis mot Chile. Från Svenska tennisförbundets sida resonerade man att sport och politik inte hörde ihop.
Flera tusen demonstranter samlades i Båstad där matchen skulle spelas med samma uppsåt som vid Rhodesia-matchen 1968, att Stoppa matchen!
I samband med detta spelade Hoola Bandoola Band in singeln ”Stoppa matchen” som ett inlägg i debatten. All royalties från försäljningen gick till den chilenska motståndsrörelsen.