Urval

Titel: Snopie
Årtal: 1966
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 89,9x59,4 cm
Copyright: Ulf Rahmberg/BUS 2015

Titel: Bygget
Årtal: 1966
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 75,2 x 61,3 cm
Copyright: Lars Hillersberg /Bildupphovsrätt 2016

Affischen bjöds ut till försäljning i nr 6 av tidningen Puss (1968). Priset var 15 kr.
Trycket medföljde också som färglitografi (29 x 24 cm) i Hillersbergs bok ”Tidning” (Bokförlaget Errata, utan år)

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Capitolium
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 105x75 cm
Copyright: Ulf Rahmberg/BUS 2007

Ulf Rahmbergs Capitolium, som publicerades i första nummret av tidningen Puss 1968.
Trycktes upp som affisch och såldes på bokcaféer. Capitolium är säte för USA:s regering i Washington.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Turkiet är inte bara…
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 51,2x71,0 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Titel: Turn On The Institutions! The Kingdom is Within You.
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 75,6 x 55,6 cm
Copyright: Sture Johannesson /Bildupphovsrätt 2017

Den första av 11 affischer som Sture Johannesson gjorde i sin serie The Danish Collection.
Johannesson tryckte alla sina 11 affischer mellan 1967-1969 hos sin vän Verner Permild som ägde det välkända tryckeriet Permild & Rosengren´s i Köpenhamn.
Läs mer i boken ”Sture Johannesson”- Larsen-Johannesson, utgiven av Lukas & Sternberg 2002.

<<< Klicka för förstoring

Titel: Nürnbergrättegången
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Offset, reproduktion. (Original: Blandteknik, tusch och täckvit på kartong)
Format: 45,8 x 34,0 cm
Copyright: Lena Svedberg /Bildupphovsrätt 2017

Nürnbergsrättegången, tryckt som reproduktion, av Lena Svedberg.
På bilden ses bl.a. Richard Nixon USA:s president 1969-74, Spiro Agnew USA:s vicepresident 1969-73, Lyndon B. Johnson USA:s president 1963-69, Robert McNamara USA:s försvarsminister 1961-68, Dwight D. Eisenhower USA:s president 1953-61.
Enligt uppgift gjorde Svedberg denna tekning 1967? Kan det stämma, någon som vet?

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Marx och Markus
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Tvåfärgsoffset
Format: 42,4 x 60,9 cm
Copyright: Håkan Nyberg BUS/2014

Håkan Nyberg första affisch med inspiration från en resa till Kuba som Clarté organiserat. Marx och Markus trycktes av samma tryckeri som tidningen PUSS och utbjöds till försäljning i nummer 6 av tidningen som en av 5 ”Pussters” för 15 kr.
Året efter började Nyberg trycka sina affischer själv i silkscreen och var med att starta Folkets Ateljé, inspirerade av Atelier Populaire i Paris.

Titel: USA mördare
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 53,3x73 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Detta grafiska blad ingick som ett utav de tre: USA mördare, Vägra vapen och Skända flaggan, som Carl Johan De Geer ställde ut på Galleri Karlsson i Stockholm våren 1967. Bladet kostade 5 kr och trycktes i 50 exemplar och signerades men numrerades inte. Det låga priset var ett led i De Geers strävan att skapa ett massmedium och en opinion mot USA:s bombningar i Vietnam.
De Geer berättar att hans vrede över USA:s bombningar tog sig uttryck i denna bild som tillkom hastigt och spontant. Lika lite då som nu var jag ”USA-hatare”. Jag älskade amerikansk film, litteratur och konst. Det var utrikespolitiken jag och många andra var negativa till.
Efter en anmälan till polisen om att uppviglande konst ställdes ut på galleriet beslagtogs sammanlagt 79 blad. Några av bladen hade då redan ”kommit på avvägar”.
På grund av innehållet dömdes Carl Johan De Geer i Stockholms rådhusrätt och Svea Hovrätt till 75 dagsböter à 15 kr för uppvigling och skymfande av svensk och utländsk rikssymbol. När De Geer senare begärde tillbaka de beslagtagna bladen meddelade Svea Hovrätt att ”förverkandet skulle bestå för att förhindra fortsatt brottslig verksamhet”.

Titel: Skända flaggan
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 47,2 x 67,5 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Detta grafiska blad ingick som ett av de tre: USA mördare, Vägra vapen och Skända flaggan, som Carl Johan De Geer ställde ut på Galleri Karlsson i Stockholm våren 1967. Bladet såldes för 25 kronor, signerades och numrerades.
Efter en anmälan till polisen om att uppviglande konst ställdes ut på galleriet beslagtogs 79 blad. Ytterst få såldes innan polisen slog till. Ett exemplar av varje hann dock köpas in av Per Bjurström, chefen för Nationalmuseum. Museet hade då ansvaret för samtida svensk grafik. I många år förvarades bladen under konstnärsnamnet ”okänd mästare”, detta för att skydda dem mot nya polisbeslag. När De Geer några år senare ringde och frågade om han i sitt CV kunde skriva att han var representerad på Nationalmuseum fick han svaret ”absolut inte”.
På grund av innehållet dömdes De Geer i Stockholms rådhusrätt och Svea Hovrätt till 75 dagsböter à 15 kr för uppvigling och skymfande av svensk och utländsk rikssymbol. När De Geer senare begärde tillbaka de beslagtagna bladen meddelade Svea Hovrätt att ”förverkandet skulle bestå för att förhindra fortsatt brottslig verksamhet”.

Titel: Vägra Vapen
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 49,1-49,9 x 69,8 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Skända Flaggan, USA mördare och Vägra Vapen, var tre grafiska blad som Carl Johan De Geer ställde ut på Galleri Karlsson i Stockholm våren 1967.
Just detta exemplar är ett ”provtryck”. De Geer har på Skända Flaggans första gula tryck, tryckt Vägra Vapens huvudtryck.
Originalbladet Vägra Vapen lär finnas kvar i 4-5 ex. En lär finnas på Norrköpings konstmuseum och en på Moderna Museet. Detta ”provtryck” lär endast finnas i detta ex. Skända Flaggan och USA mördare finns dock i många fler exemplar.
Efter en anmälan till polisen om att uppviglande konst ställdes ut på galleriet beslagtogs 79 blad. Ytterst få såldes innan polisen slog till. Ett exemplar av varje hann dock köpas in av Per Bjurström, chefen för Nationalmuseum. Museet hade då ansvaret för samtida svensk grafik. I många år förvarades bladen under konstnärsnamnet ”okänd mästare”, detta för att skydda dem mot nya polisbeslag. När De Geer några år senare ringde och frågade om han i sitt CV kunde skriva att han var representerad på Nationalmuseum fick han svaret ”absolut inte”.
På grund av innehållet dömdes De Geer i Stockholms rådhusrätt och Svea Hovrätt till 75 dagsböter à 15 kr för uppvigling och skymfande av svensk och utländsk rikssymbol. När De Geer senare begärde tillbaka de beslagtagna bladen meddelade Svea Hovrätt att ”förverkandet skulle bestå för att förhindra fortsatt brottslig verksamhet”.

Bladet är något blekt, smärre hanteringsveck och mindre revor. På bladets baksida finns ett litet urklipp ur DN 1967 påklistrat med rubriken – Svensk flagga med ”fula ord” togs av polisen.

Titel: Modellen
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70x100 cm.
Copyright: Sture Johannesson BUS/2012

Utställningen ”Modellen – en modell för ett kvalitativt samhälle” på Moderna Museet i Stockholm oktober 1968. Peter Mosskin berättar i sin bok ”Är du lönsam lille vän” Bonniers 2002: Någon av de där dagarna beslutas att utställningen skall heta MODELLEN. En förebild för morgondagens lekplatser, en modell för samhället, Leken, skapandet. Anna Clara Tidholm skriver träffande att barn är i alla fall mest människor. /…./Tidningar, radio och TV vallfärdar till Moderna museet. MODELLEN hade uppstått ur idéer som fanns runt omkring oss. Vem som kom med vad är inte så viktigt. Mycket fanns redan före utställningen men Moderna museets satsning blåser under en ny öppenhet för barn. Utbildningsminister Palme kommer på besök. Olof Palme som är en lekfull typ hoppar i skumgummit, kamerorna blixtrar och Buffalo Springfield pumpar ur högtalarna./…./ Mot slutet av utställningen spelar Mothers of Invention på Konserthuset. Mona och jag tar med oss en av Sture Johannessons affischer för MODELLEN, hittar bandet på Sandelius konditori i fjärde höghuset. -Oh, a poster! Thanks, säger Frank Zappa.

Ingår som en av 11 affischer i Sture Johannessons ”The Danish collection” från 1969.

Titel: Kakan
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 105x75cm
Copyright: Ulf Rahmberg/BUS 2007
Donation: Anders Skarin

Ulf Rahmberg:s politiska satir över hur USA och Sovjet delar upp ”Kakan”-världen- emellan sig.
Bilden fanns med i Tidningen PUSS nr 18, 1970.
Trycktes senare upp som affisch och såldes på olika bokcaféer.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Revolution Means Revolutionary Consciousness!
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62,2 x 85,1 cm
Copyright: Sture Johannesson BUS/2012

Affischen gjorde Johannesson inför utställningen Underground will take over på Lunds konsthall 1969. Affischen kan ses som en parafras på konstnären Eugène Delacroix målning Friheten på barrikaden från 1830, som ses i övre högra hörnet. Sture Johannesson ville i motsats till den våldsamma franska revolutionen propagera för en fredlig revolution. Därför bytte han ut geväret mot fredspipan och trikoloren mot en stor rund kokard med texten Revolution Means Revolutionary Consciousness – Revolution innebär revolutionärt medvetande.
Affischen förbjöds av konsthallens styrelse som officiell affisch för utställningen med motiveringen att den var ”en oförfalskad propaganda för haschrökning”. Bråket om affischen gjorde att konsthallschefen Folke Edwards avgick i protest och utställningen lades ner.

Efter händelserna vid Lunds konsthall valde Johannesson att sälja sina affischer på Kiviks marknad 1969 för tio kronor styck.

Ingår som en av 11 affischer i Sture Johannessons ”The Danish collection” från 1967-69.

Titel: Affisch
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70x100 cm
Copyright: Tore Berger/BUS 2007

Multikonst-projekt på Galleri Prisma i Gamla Stan, Stockholm 1968. Konstnärer fick ställa ut konstverk i massupplaga och Tore Berger konstnär, sångare och låtskrivare i Blå Tåget, bidrog med denna affisch. Fotografierna tog Tore med sin enkla polaroidkamera av märket Swinger. Trycktes i 300-400 ex. av AB Kopia.
Detta multikonst-projekt var troligen inte det projekt som Riksutställningar arrangerade året innan (Multikonst) eller året efter (Multi 69).

Titel: Dansen
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Silkscreen
Format: 52,5 x 75,0 cm
Copyright: Håkan Nyberg/BUS 2011

Olof Palme dansar med Marcus Wallenberg… staten och kapitalet.

Annelie Jordahl skriver i ”Förr och nu”, nummer 2 1978,

Nyberg föddes i Nykarleby i finska Österbotten. År 1957 flyttade hela familjen till Göteborg, kort därefter flyttade han själv vidare till Stockholm. Han började då på Gerlesborgsskolan, men slutade efter en kort tid då han kom in på teckningslärarlinjen på Konstfack, och 1962 tog han examen. Istället för att bli verksam lärare började han sin karriär som konstnär, och Nyberg hade sin debututställning 1964 där han visade nonfigurativa bilder. Han kände dock snabbt att han inte kunde stå för det nonfigurativa måleriet, då han ansåg det innehållslöst. Efter debututställningen slutade han helt med sitt bildskapande för att engagera sig politiskt med tidskriften Clarté under några kommande år.

I Stockholmstidningen skrev Jan Myrdal i mitten av sextiotalet en aggressiv artikel om den feghet han ansåg präglade de ledande konstnärernas bildval. Han beskyllde dem för att vända kappan efter vinden i deras val av motiv. Myrdals text och Nybergs arbete med tidningen Clarté resulterade i att Nyberg 1967 tryckte sin första politiska affisch. Temat i affischerna är alltid politiskt med fokus på internationella och nationella problem. Tanken med affischerna var att de skulle få betraktaren att tänka till kring vad som egentligen hände i världen, och varför vissa händelser inte offentliggjordes av dagspress, radio och TV.

”Jag vill att de affischer jag gör skall fungera som ett led i kampen för ett socialistiskt samhälle. De måste därför utformas så att de så klart som möjligt uttrycker den enkelhet och slagkraft som gör att de kan konkurrera med den mångfald av kommersiella bilder som omger oss […]”.
Håkan Nyberg 1968

Var han tryckte sina affischer varierade; vissa trycktes i hemmet, i tillfälliga ateljéer eller då han nattetid bröt sig in på olika tryckerier för att använda deras utrustning och material. Upplagorna varierade mellan 100 – 200 exemplar, dessa sålde han sedan på bokkaféer, i Oktoberbokhandeln eller själv på gatan. Vid sidan av den egna produktionen var han även delaktig i Folkets Ateljé.

Titel: They never come back
Årtal: 1968
Konstnär:
,
Teknik: Offsettryck
Format: 60,7 x 85,7 cm
Copyright: Karin Frostenson & Lars Hillersberg/BUS 2012

Frostensons och Hillersbergs kommentar till det amerikanska presidentvalet i nov 1968 där Richard M. Nixon tog hem segern mot Hubert H. Humphrey.
På bilden ses också bl.a. Muhammad Ali, Martin Luther King, Malcolm X, Fidel Castro, Rudi Dutschke, Bob Dylan, Bobby och John F. Kennedy, John D. Rockefeller, Ronald Reagan, Ho Chi Minh.
Originalmålningen (plakatfärg på papper monterad på spånskiva) inköpt av Björn Springfeldt Moderna museet i Stockholm, direkt innan den han att ställas ut på gallerier.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Mexico 1968
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 45,1 x 61,0 cm
Copyright: Folkets Ateljé

Protest mot olympiaden i Mexiko.
Straxt innan olympiaden började tystade myndigheterna ned en massaker vid en gatudemonstration i Mexiko där flera hundra studenter och civila dödades av mexikansk militär. Utifrån denna händelse gjordes affischen av medlemmarna i Folkets Ateljé i Stockholm.

Folkets Ateljé var inspirerade av konstnärskollektivet Atélier Populaire i Paris som var verksamma under majrevolten 1968.
Folkets Ateljé som var aktiva 1968-69 bestod av ett tiotal konstnärer, bl.a Alf Linder, Ola och Håkan Nyberg, Channa Bankier, Hanns Karlewski, Cilla Ericson och Marja Ruta.
Håkan Nyberg berättar i Åke Kilanders bok Vietnam var nära (2007): Vi bildade Folkets Ateljé sommaren 1968. Ambitionen var att vi tillsammans skulle få idéer, som vi med mer teknisk kunskap kunde utarbeta. Det skulle inte framgå vem som gjort ett enskilt verk. Det skulle vara en kollektiv konst.

Titel: Gerillahjälten
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70 x 90 cm.
Copyright: Alberto Korda

Alberto Díaz Gutiérrez, mer känd som Alberto Korda, född den 14 september 1928 i Havanna, Kuba, död den 25 maj 2001 i Paris, Frankrike, var en kubansk fotograf som gjorde sig världskänd för att ha tagit en av världens mest spridda och reproducerade bilder, fotografiet på Che Guevara. Fotografiet kallas Guerrillero Heroico, ”Gerillahjälten”, och togs i Havana den 5 mars 1960. Bilden har sedan dess reproducerats i tusentals variationer världen över och har även prytt kubanska sedlar och mynt. / Wikipedia

Titel: Till förmån för barn, gamla och andra
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,9 x 59,2
Copyright: Håkan Nyberg BUS/2014

Håkan Nyberg utbildade sig på Gerlesborgsskolan och senare till teckningslärare på Konstfack 1958-1962. Var med och startade Folkets Ateljé 1968 tillsammans med Cilla Ericson, Hanns Karlewski, Marja Ruta, Channa Bankier med flera.
Nyberg medverkade också i tidningen PUSS där denna affisch utgavs till försäljning i nr 6 för 15 kr tillsammans men 5 andra under rubriken ”Pussters”.

Titel: Dansen II
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Silkscreen
Format: 52,5 x 75,0 cm
Copyright: Håkan Nyberg/BUS 2014

Tage Erlander, statsminister och ordförande för socialdemokraterna 1946-1969, dansar med Marcus Wallenberg… staten och kapitalet.

Annelie Jordahl skriver i ”Förr och nu”, nummer 2 1978.

Nyberg föddes i Nykarleby i finska Österbotten. År 1957 flyttade hela familjen till Göteborg, kort därefter flyttade han själv vidare till Stockholm. Han började då på Gerlesborgsskolan, men slutade efter en kort tid då han kom in på teckningslärarlinjen på Konstfack, och 1962 tog han examen. Istället för att bli verksam lärare började han sin karriär som konstnär, och Nyberg hade sin debututställning 1964 där han visade nonfigurativa bilder. Han kände dock snabbt att han inte kunde stå för det nonfigurativa måleriet, då han ansåg det innehållslöst. Efter debututställningen slutade han helt med sitt bildskapande för att engagera sig politiskt med tidskriften Clarté under några kommande år.

I Stockholmstidningen skrev Jan Myrdal i mitten av sextiotalet en aggressiv artikel om den feghet han ansåg präglade de ledande konstnärernas bildval. Han beskyllde dem för att vända kappan efter vinden i deras val av motiv. Myrdals text och Nybergs arbete med tidningen Clarté resulterade i att Nyberg 1967 tryckte sin första politiska affisch. Temat i affischerna är alltid politiskt med fokus på internationella och nationella problem. Tanken med affischerna var att de skulle få betraktaren att tänka till kring vad som egentligen hände i världen, och varför vissa händelser inte offentliggjordes av dagspress, radio och TV.

”Jag vill att de affischer jag gör skall fungera som ett led i kampen för ett socialistiskt samhälle. De måste därför utformas så att de så klart som möjligt uttrycker den enkelhet och slagkraft som gör att de kan konkurrera med den mångfald av kommersiella bilder som omger oss […]”.
Håkan Nyberg 1968

Var han tryckte sina affischer varierade; vissa trycktes i hemmet, i tillfälliga ateljéer eller då han nattetid bröt sig in på olika tryckerier för att använda deras utrustning och material. Upplagorna varierade mellan 100 – 200 exemplar, dessa sålde han sedan på bokkaféer, i Oktoberbokhandeln eller själv på gatan. Vid sidan av den egna produktionen var han även delaktig i Folkets Ateljé.

Titel: Staten har framgått ur samhället
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 51,0 x 70,8 cm
Copyright: Håkan Nyberg BUS/2014

Titel: Vi försvarar friheten…
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,3x36,0 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2015
Donation: Christer Themptander

Titel: Art crisis! A free & High Government!
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 50 x 71 cm
Copyright: Sture Johannesson / Bildupphovsrätt 2017

En av 11 affischer som ingår i Sture Johannessons ”The Danish collection” från 1968.

<<< Klicka för förstoring

Titel: Ansikten från Etiopien
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offset, reproduktion. (Original : tuschteckning)
Format: 30,2 x 43,8 cm
Copyright: Lena Svedberg / Bildupphovsrätt 2017

Tuschteckning av Lena Svedberg, tryckt som reproduktion.
Signerad i trycket.
Troligen gjord i slutet av 1960 talet? Någon som vet?

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Storfinans
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 41,9 x 59,3 cm
Copyright:

Folkets Ateljé var inspirerade av konstnärskollektivet Atélier Populaire i Paris som var verksamma under majrevolten 1968.
Folkets Ateljé som var aktiva 1968-69 bestod av ett tiotal konstnärer, bl.a Alf Linder, Ola och Håkan Nyberg, Channa Bankier, Hanns Karlewski, Cilla Ericson och Marja Ruta.
Håkan Nyberg berättar i Åke Kilanders bok Vietnam var nära (2007): Vi bildade Folkets Ateljé sommaren 1968. Ambitionen var att vi tillsammans skulle få idéer, som vi med mer teknisk kunskap kunde utarbeta. Det skulle inte framgå vem som gjort ett enskilt verk. Det skulle vara en kollektiv konst.

Titel: Arbetarmakt
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 59,3 x 41,9 cm
Copyright:

Affischen är en bildkommentar till Högerpartiets affisch inför Riksdagsvalet 1968, där en arbetare och en arbetsgivare tummar på att det kommer bli en borgerlig valseger. Folkets Ateljé visade istället arbetarmaktens tumme som vräker bort kapitalet.
Valresultatet visade att Socialdemokraterna fick egen majoritet med 50,1 % av rösterna.

Folkets Ateljé var inspirerade av konstnärskollektivet Atélier Populaire i Paris som var verksamma under majrevolten 1968.
Folkets Ateljé som var aktiva 1968-69 bestod av ett tiotal konstnärer, bl.a Alf Linder, Ola och Håkan Nyberg, Channa Bankier, Hanns Karlewski, Cilla Ericson och Marja Ruta.
Håkan Nyberg berättar i Åke Kilanders bok Vietnam var nära (2007): Vi bildade Folkets Ateljé sommaren 1968. Ambitionen var att vi tillsammans skulle få idéer, som vi med mer teknisk kunskap kunde utarbeta. Det skulle inte framgå vem som gjort ett enskilt verk. Det skulle vara en kollektiv konst.

<<< Klicka för förstoring.

Titel: NEJ! till kapitalismens tonårsmässa
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 50,5 x 69,7 cm
Copyright:

I början av november 1968 planerades ännu en ”tonårsmassa” i Stockholm trots att protester redan året innan hade riktats mot Teenage Fair-mässan i Göteborg. Protesterna gällde mässans kommersiella karaktär och för att undvika nya protester inbjöds vänstergrupper och musikgrupper att delta. De flesta inbjudna hoppade av och vände sig istället emot mässan genom aktioner och demonstrationer. Protesterna resulterade bland annat i att mässans chef hoppade av och att publiken minskade betydligt. I detta sammanhang dök denna affisch upp gjord av medlemmarna i Folkets Ateljé i Stockholm. Folkets Ateljé var inspirerade av konstnärskollektivet Atélier Populaire i Paris som var verksamma under majrevolten 1968. Folkets Ateljé bestod av ett tiotal konstnärer, bl.a Alf Linder, Ola och Håkan Nyberg, Channa Bankier, Hanns Karlewski, Cilla Ericson och Marja Ruta och var aktiva 1968-69. Håkan Nyberg berättar i Åke Kilanders bok Vietnam var nära (2007): ”Vi bildade Folkets Ateljé sommaren 1968. Ambitionen var att vi tillsammans skulle få idéer, som vi med mer teknisk kunskap kunde utarbeta. Det skulle inte framgå vem som gjort ett enskilt verk. Det skulle vara en kollektiv konst”. Folkets Ateljé blev mest omtalade för kuppen mot tidningen Expressens löpsedel.
Affischmotivet är en parafras på ungdomstidningen HEJ:s framsida 28 oktober 1968.

Titel: Kollektivavtal – Folkets Atelje
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 50,4 x 70,0 cm
Copyright:

LO (Landsorganisationen) som Kalle Anka, ridande på SAF (Svenska Arbetsköpareföreningen, numera Svenskt Näringsliv) som Batman.

Folkets Ateljé var inspirerade av konstnärskollektivet Atélier Populaire i Paris som var verksamma under majrevolten 1968. Folkets Ateljé bestod av ett tiotal konstnärer, bl.a Alf Linder, Ola och Håkan Nyberg, Channa Bankier, Hanns Karlewski, Cilla Ericson och Marja Ruta och var aktiva 1968-69. Håkan Nyberg berättar i Åke Kilanders bok Vietnam var nära (2007): ”Vi bildade Folkets Ateljé sommaren 1968. Ambitionen var att vi tillsammans skulle få idéer, som vi med mer teknisk kunskap kunde utarbeta. Det skulle inte framgå vem som gjort ett enskilt verk. Det skulle vara en kollektiv konst”. Folkets Ateljé blev mest omtalade för kuppen mot tidningen Expressens löpsedel.

Titel: Hög partiet
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Screentryck + silverfärg
Format: 50,0 x 70,2 cm
Copyright: Kjartan Slettemark BUS/2010

Kjartan Slettemark gjorde denna affisch för sitt eget parti ”Hög partiet”. Affischen föreställer Högerpartiets dåvarande partiledare Yngve Holmberg.
I nedre delen av affischen ses Kjartans återkommande affisch- stämpel ”Superlejon produkt – Högpartiet”. Uttrycket härstammar från Konsthögskolans i Stockholm entré där det finns ett lejon och ett svin. Sägnen säger att antingen går man ut från Konsthögskolans utbildning som ett svin eller som ett lejon. Kjartan var också född i Lejonets tecken, därav Superlejon.

Titel: Köp ingenting
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 32x44 cm
Copyright: Anna-Clara Tidholm

Anna-Clara berättar: Jag gjorde affischen 1969 då vi bodde i Stockholm. Det intressanta är att vi verkligen menade det här på allvar, det är lite svårt att förstå idag. Vi hade idéer att man skulle göra allting själv: man skulle odla sin mat själv, man skulle göra sina kläder och instrument själv. Men den konsumtionskriti- ken är ju fortfarande mycket aktuell.
Affischen är ett screentryck som jag och en vän gjorde. Vi tyckte det var kul att göra affischer. Egentligen skulle man vara utomhus för att lösningsmedlen var så giftiga, men den här affischen är tillverkad i en lägenhet. För att torka affischerna mellan tryckningarna gjorde jag klädstreck som jag hängde upp dem på. Alltihop var kladdigt och besvärligt men kul när affischerna var färdiga. Jag signerade aldrig någonting, det skulle man absolut inte göra på den tiden för det ansågs töntigt. Fortfarande när jag har en utställning eller liknande är det alltid någon som får påminna mig om att signera. Jag tycker inte att det ser så snyggt ut helt enkelt.

Titel: Utan titel
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Tidningsbilaga till Bild-Journalen
Format: 55,8x86,9 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Surrealistiskt landskap som bilaga i ungdomstidningen Bild-Journalen nr 14 1969. På baksidan foto på Che Guevara.

Titel: Kapitalism – Imperialism
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70,0 x 100,0 cm
Copyright: Ulf Rahmberg/BUS 2011

Denna affisch är en första skiss till Rahmbergs ”Målning no. 21” som hänger på Moderna museet i Stockholm. Affischen ingick i utställningen ”Multikonst 69” som turnérade i Sverige 1969.

Utdrag ur boken Kultur i Rörelse – en historia om Riksutställningar och kulturpolitiken av Helene Broms o Anders Göransson (2012):
Ett par år efter utställningen Multikonst gjordes en mindre variant, Multikonst 69. Den riktade sig i första hand mot skolan. Även den vållade debatt, vilket till stor del berodde på konstnären Ulf Rahmbergs målning Kapitalism-Imperialism. Det var en symbolisk framställning av de rika ländernas utsugning av u-länderna.

Titel: Du skall inga andra gudar…
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 29,6x42,1 cm
Copyright: Christer Themptander / BUS 2012

Themptanders kommentar till den nyvalde amerikanske presidenten Richard Nixons dröm om världshäravälde. Nixon var USA:s president 1969-1974 och avgick efter Watergateaffären 9 aug 1974.

Titel: Aftonsnabeln
Årtal: 1969
Konstnär:
,
Teknik: Screentryck
Format: 69,6 x100,0 cm
Copyright: Marie-Louise Ekman/BUS 2015, Carl Johan De Geer

Affischen var Marie-Louise o Carl Johan De Geers bidrag till vandringsutställningen ”Elva unga bildskapare” i Riksutställningars regi hösten 1969 – våren 1970.
Carl Johan De Geer berättar att affischen ingick i Marie-Louise Ekmans satiriska verksamhet och att den också var avsedd att säljas på de bokkaféer som fanns då.
”Jag hjälpte till med att rita en del av tidningsbilderna och affischen screentrycktes på ett tryckeri. Vi kunde inte trycka så stort format med våra egna handtryckningsmetoder.”

<< Klicka för förstoring.

Titel: Fantastiskt jippo!
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offset (original: blandteknik, tusch och täckvit på kartong)
Format: 44,0 x 31,4 cm
Copyright: Lena Svedberg /Bildupphovsrätt 2016

Lena Svedbergs kommentar till rättegången mot värnpliktsvägrare i Lunds Rådhus.

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Råttan
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 51,0 x 71,0 cm
Copyright: Håkan Nyberg /Bildupphovsrätt 2016

Titel: Europa
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 69,8 x 99,7 cm
Copyright: Jan Håfström /Bildupphovsrätt 2016

Håfström har använt sig av bilden på Österrike-Ungerns tronföljare, ärkehertig Franz Ferdinands blodiga uniformsjacka efter att han blivit skjuten vid ett attentat i Sarajevo 28 juni 1914.
Det var detta attentat som blev upptakten till första världs­kriget.

Titel: Andre will take a trip! Anything Which Can Be Done Chemically Can Be Done By Other Means!
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 62,2 x 85,1 cm
Copyright: Sture Johannesson BUS/2011
Donation: Mikael Katzeff

Denna affisch var Sture Johannessons kommentar till Lunds konsthalls styrelseordförande Torsten Andrées motivering att affischen ”Revolution Means Revolutionary Consciousness!” utgjorde ”en oförfalskad propaganda för haschrökning”. Detta hade tidigare orsakat att utställningen ”Underground will take over” blev nedlagd. Torsten Andrée var också ordförande
i Lunds Stads Drätselkammare (kommunstyrelsen) och Johannesson menade att Andrée inte skulle beskylla honom för att göra propaganda för droger när han själv var ordförande i ”LSD” (stora gula bokstäver i bakgrunden). På affischen ser man
också foton från Ingenjör Andrées ballongfärd till Nordpolen år 1897. Repen som Ingenjör Andrée använde var gjorda av hampa vilket går att läsa om på affischen.

Ingår som en av 11 affischer i Sture Johannessons ”The Danish collection” från 1969.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Find out yourself!
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62,0 x 85,0 cm
Copyright: Sture Johannesson /Bildupphovsrätt 2016

En av 11 affischer som ingår i Sture Johannessons ”The Danish collection” från 1969.

<<< Klicka för förstoring

Titel: Aries Pisces Aquarius
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 70,0 x 100,0 cm
Copyright: Sture Johannesson /Bildupphovsrätt 2016

På uppdrag av Moderna museets chef Pontus Hultén fick Johannesson göra en affisch angående museets öppettider.
På affischen finns en berättelse inspirerad av en persisk saga, om tre personer som kommer 15 minuter försent till Moderna museets dörr en sen kväll. Den förste som druckit alkohol säger: Slå in dörren! Den andre som tagit opium säger: Nej, vi lägger oss ner och sover i väntan på att museet öppnar i morgon! Den tredje som har rökt hasch säger: Nej, vi kryper in genom nyckelhålet!

Ingår som en av 11 affischer i Sture Johannessons ”The Danish collection” från 1969.

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Vernissagekort Lena Svedberg
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offset (original: blandteknik, tusch och täckvit på kartong)
Format: 29,7 x 29,7 cm
Copyright: Lena Svedberg /Bildupphovsrätt 2016

Vernissagekort till Svedbergs utställning i Lund.
På bilden ses bl.a. dåvarande utbildningsminister Olof Palme, bankmannen Markus Wallenberg och industriminister Krister Wikman.

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Låg med Leo
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 37,6 x 95,0 cm
Copyright: Kjartan Slettemark BUS/2010

Affischen ingick i utställningen Borderline Case på Galleri Observatorium i Stockholm december -69.
Kjartan hade ställts inför valet att bli inlagd på mentalsjukhus eller medicinera med Hibernal. Hibernal var ett läkemedel som dämpade psykotiska symptom. Kjartan kände sig mycket förolämpad av den socialläkare (ansiktet i mitten av affischen) som inte förstod sig på Kjartans konstnärlighet.
I övre vänstra hörnet ses Kjartans återkommande stämpel, Superlejon produkt”. Detta härstammar från Konstakademin i Stockholms entre, där det finns ett svin och ett lejon. Sägnen säger att antingen går man ut från Akademin som ett svin eller som ett lejon. Kjartan var också född i Lejonets tecken därav superlejon!
Leo var läkemedelsföretaget som saluförde Hibernal som Kjartan var ordinerad.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Borderline Case – Kjartans psykiska ohälsa
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42,3 x 56,7 cm
Copyright: Kjartan Slettemark BUS/2010

Kjartan hade under en lång tid påpekat för sociala myndigheter att hans försörjnings- och bostadssituation var dålig. Socialkontoret hade låtit ärendet gå vidare till psykiatrin som enl. Kjartan ordinerade inläggning på Långbro mentalsjukhus eller att börja medicinera med Hibernal. Detta tog Kjartan som en stor förolämpning och utifrån detta skapade han utställningen ”Borderline Case” på Galleri Observatorium i Stockholm i december 1969. Kjartan ville peka på samhällets främjade av sövande droger och förbud mot ”kreativa” droger. I utställningen ingick också utdrag ur Kjartans psykjournal skriven av läkare och socialassistenter från denna tid: ”Är så exklusiv i tanke och klädedräkt att i varje fall en lekman frågar sig om han är mentalt frisk”. ”Om jag måste sätta en diagnos, så skulle det väl vara borderline case, fast ganska långt in på den friska sidan”.
Benämningen ”Borderline Case” tyckte Kjartan också var roligt då det påminde honom om hans flyttat från Norge till Sverige. Han var ett ”gränsfall”.
På affischen går Kjartan med en pappfigur under armen. Det är ett foto på en polis som Kjartan blivit fotograferad tillsammans med, under en happening han gjorde i en nedbränd korvkiosk på Hornsgatan i Stockholm 1968. Kjartan berättade att han alltid tyckte polisen stod för trygghet och att han ständigt ville ha polisskydd – så därför pappfiguren under armen. Vintermössan var ett sätt för Kjartan att demonstrera att han medicinerade med Hibernal som betyder; vinterlig, vintrig. Om han medicinerade eller inte är dolt i dunkel. På affischen är också Vincent van Goghs ”Painter on His Way to Work” från 1888 infälld.

Titel: Friställd
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5x63,5 cm
Copyright: Christer Themptander /BUS 2007
Donation: Christer Themptander.

Affischen ingick i Themptanders utställning Tummen i ögat som kommenterade händelser i Sverige och världen. Den ville avslöja de makthavandes förklaringar till hur samhället fungerar. Budskapet var: Montera om lögnen så den blir en sanning.

Titel: Lag & ordning
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 75,0 x 104,9 cm
Copyright: Christer Themptander / BUS 2012

Titel: Danmark – et billeddigt II
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 38,5 x 53,9 cm
Copyright:

Affisch från musik- och konstnärskollektivet Röde Mor.

Titel: Frige Kjartan
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 51,1 x 35,6 cm
Copyright: Hans Esselius

Affisch med inbjudan till den politiska rättegången i Stockholms Rådhus avd 16, 3 mars 1970 kl. 14.00. mot konstnären Kjartan Slettemark, fånge 411.

”Kjartan har häktats för att han låtit danska och svenska postverket distribuera 2 hg råttgift (cannabistyp) med vilket han ämnat tända på ledande partihuvuden”

<< Klicka för förstoring.

Titel: Kockarna
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5 x 63,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2008
Donation: Christer Themptander.

Affischen ingick i Themptanders utställning Tummen i ögat som kommenterade händelser i Sverige och världen. Den ville avslöja de makthavandes förklaringar till hur samhället fungerar. Budskapet var: Montera om lögnen så den blir en sanning.

Titel: Vi glömmer aldrig Wounded Knee
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5x63,5 cm
Copyright: Christer Themptander /BUS 2007
Donation: Christer Themptander

Christer Themptander berättar: 1970 kom jag över en bok som hette Bury my heart at Wounded Knee. Den beskrev bland annat när 300 indianer massakrerades av militären i byn Wounded Knee i South Dakota 1890. Händelsen berörde mig så djupt att jag kände att jag bara måste göra en bildkommentar. Bilden kom senare med i tidningen Folket i Bild och i några europeiska tidningar och den publicerades även i Akwesasne News, en tidning i USA som vänder sig till indianer.
När jag bodde i Toronto 1973 såg jag ett tv-inslag från en demonstration i Wounded Knee. Indianerna och deras organisation AIM (American Indian Movement ) hade ockuperat byn för att visa sitt missnöje med hur reservatet styrdes. Bland demonstranterna såg jag några gå med min bild upptryckt som affisch. Jag blev förstås väldigt glad och förvånad.
2005 hörde Massachusetts College of Art and Design av sig till mig och berättade att affischen var uttagen till en stor vandringsutställning i USA, The Graphic Imperative, som en av de 121 bästa affischerna i västvärlden gjorda mellan 1965–2005.

Titel: Snövit
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70x95 cm
Copyright: Ulf Rahmberg/BUS 2007
Donation: Anders Skarin.

Snövit fanns med som serie i Tidningen Puss nummer 24 från tidigt 70-tal. Trycktes också upp som denna konstaffisch.
Texten är skriven av Jan Hannertz och Ulf Rahmberg tecknade.

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Läs S v D
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 36,5 x 52,0 cm
Copyright: Sture Johannesson/BUS 2010

Sture Johannessons kommentar till kritiken av hans LP-omslag till Peps skiva Sweet Mary Jane. Sture blev anklagad för att i hemlighet propagera för hasch.
Under samma tid hade Svenska Dagbladet en reklamkampanj som enligt Sture uppmuntrade till samma sak.
I vänster affischkant kan man läsa en artikel ur SvD där man kritiserar Moderna Museet för att ha en filmkväll med filmer av Kjartan Slettemark och Sture Johannesson.
Bl.a. visades Högpartiet”, ”Konsten att falla”, ”700 vit-svarta polishallucinationer i färg”, ”Polisväxten”, ”Mörder go home”, ”Kriminell festmöfestival å Bogesund” m.fl.”

Titel: Fredsmäklaren
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30,5x43,1 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2011
Donation: Christer Themptander

Titel: AB Sverige
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70,2 x 49,9 cm
Copyright: Hanns Karlewski/BUS 2012

Palme: ”Vi har alltid varit beredda till ett förnuftigt samarbete med näringslivet”
Geijer: ”Fackföreningsrörelsen måste bli en med kapitalets ägare jämställd organisation”

<< Klicka för förstoring.

Titel: Sugen ?
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 60,3x90,1 cm
Copyright: Kjartan Slettemark/BUS 2011

Kjartan Slettemarks protestaffisch mot USA:s krig i Vietnam och mot den amerikanska imperialismen. Han ville också genom affischen ta ned Nixon från sin världsherraväldes-piedestal. På just detta exemplar har Kjartan målat med röd oljefärg för att symbolisera en blodtörstig Nixon. Kjartan använde den officiella presidentbilden av Nixon ihopsatt med en hand som håller en kaffekopp från en reklamaffisch från Gevalia.
(1971 hade Gävleföretaget Gevalia köpts upp av det multinationella bolaget General Food, som även misstänktes för att producera napalm som användes av USA mot civilbefolkningen under Vietnamkriget).
Kjartan lämnade in originalet till det tryckeri där Moderna museet tryckte sina affischer. Han fick tryckeriet att tro att han skulle ha utställning på museet i och med texten ”Moderna museet öppet alla dagar 12–22”. När tryckningen var klar hämtade Kjartan ut affischerna och Moderna museet fick räkningen.
När Moderna museets konstpedagog Carlo Derkert fick se affischen skrev han ett brev till Kjartan daterat 12 juni -71; ”Jag beklagar, Kjartan, att jag inte sa ifrån meddetsamma. Du får inte ge ut, inte sälja affischen du visade mig i går, där man ser en man dricka någon slags dryck ur en kaffekopp och med museets namn som rubrik ovanför. Den som ser bilden luras att tro att han står framför en av museets egna affischer! Du borde ha frågat museet innan du satt igång med tryckningen. Då hade du sluppit den här tråkiga historien som måste betyda en ekonomisk förlust för dig.”

Kjartan gjorde flera textversioner på affischen, bland annat ”Gevalia dricks mest”, ”Gevalia dicks mest”, ”Tack you very musch”, ”Speed Kills!” och ”Vietnam, Song My, Attica”. De tre sistnämnda texterna tryckte han dit själv genom screentryck.
I senare versioner skar Kjartan bort den svarta ramen för att ännu senare skära bort den gula delen. Det var så bilderna i serien Nixon Visions skapades.

En natt satte Kjartan och medhjälpare upp affischen över hela Stockholm på reklampelare, busskurer, telefonkiosker, allmänna väggar, reklamtavlor mm. Gjorde samma sak i Gävle där Gevalias huvudkontor och fabrik låg, vilket ledde till att det blev stor uppståndelse på Gevalia och i lokalpressen.

Åke Persson, vän till Kjartan berättar:
Mitt första möte med Kjartan var på Gärdesfesten 1971. Vi fick kontakt med varandra genom att jag sålde makrobiotiska kokböcker och i samspråk kom det fram att Kjartan gjort affischer där Nixon dricker Gevaliakaffe. Anledningen till affischen var ju flera. Affischen var ju politisk konst. Kjartan ville härigenom protestera mot USA:s krig i Vietnam och mot den amerikanska imperialismen. Många hade stor oro att General Foods kommer att lägga ned Gevalia. Företaget misstänktes också för att producera napalm.Eftersom jag kommer från Gävle eller strax utanför Gävle i en ort som heter Valbo var det naturligt att jag och Kjartan började spåna på hur detta kunde uppmärksammas i Gävle. Vi började planera att affischera Gävle nattetid med Kjartans affischer.En natt på sommaren eller tidig höst så åkte Kjartan, Ulla, Mona och jag ut med min röda VW-buss och affischerade Gävle på ett otal ställen. På förmiddagen dagen efter ringde jag till tidningarna och utgav mig för att vara disponent Åke Ågren på Gevalia. Jag ville dementera att Gevalia inte stod bakom Nixonaffischerna som satts upp i Gävle. Dagen efter var vår nattliga affischering i tidningarna i Gävle. Det var inte bara i Gävle som vi uppmärksammade Nixonaffischerna utan vi var också närvarande på Delsbostämman. Ett foto taget i Delsbo utanför ett flygplan exponerar Kjartan sig naken bakom sin affisch och en hatt som också var en Nixonaffisch men med texten ”Sugen?”

Titel: Gevalia dricks mest
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 48x73 cm
Copyright: Kjartan Slettemark/BUS 2007

Kjartan Slettemarks protestaffisch mot USA:s krig i Vietnam och mot den amerikanska imperialismen. Han ville också genom affischen ta ned Nixon från sin världsherraväldes-piedestal. Kjartan använde den officiella presidentbilden av Nixon och satte ihop den med en hand som håller en kaffekopp från en reklamaffisch för Gevalia kaffe.
Kjartan lämnade in originalet till det tryckeri där Moderna museet tryckte sina affischer. Han fick tryckeriet att tro att han skulle ha utställning på museet i och med att han satte dit texten ”Moderna museet öppet alla dagar 12–22”. När tryckningen var klar hämtade Kjartan ut affischerna, skar bort texten ”Moderna museet öppet alla dagar 12–22” och Moderna museet fick räkningen.

När Moderna museets konstpedagog Carlo Derkert fick se affischen skrev han ett brev till Kjartan daterat 12 juni -71; ”Jag beklagar, Kjartan, att jag inte sa ifrån meddetsamma. Du får inte ge ut, inte sälja affischen du visade mig i går, där man ser en man dricka någon slags dryck ur en kaffekopp och med museets namn som rubrik ovanför. Den som ser bilden luras att tro att han står framför en av museets egna affischer! Du borde ha frågat museet innan du satt igång med tryckningen. Då hade du sluppit den här tråkiga historien som måste betyda en ekonomisk förlust för dig.

Kjartan gjorde flera textversioner på affischen, bland annat ”Sugen?”, ”Tack you very musch”, ”Speed Kills!” och ”Vietnam, Song My, Attica”. De tre sistnämnda texterna tryckte han dit själv genom screentryck.
I senare versioner skar Kjartan bort den svarta ramen för att ännu senare skära bort den gula delen. Det var så bilderna i serien Nixon Visions skapades. Under en period satte Kjartan och medhjälpare upp affischen över hela Stockholm, på reklampelare, busshållplatser, telefonkiosker, allmänna väggar, reklamtavlor i T-banan med mera.
De gjorde samma sak i Gävle där Gevalias huvudkontor och fabrik låg, vilket ledde till att det blev stor uppståndelse på Gevalia och i lokalpressen.

Åke Persson, vän till Kjartan berättar:
Mitt första möte med Kjartan var på Gärdesfesten 1971. Vi fick kontakt med varandra genom att jag sålde makrobiotiska kokböcker och i samspråk kom det fram att Kjartan gjort affischer där Nixon dricker Gevaliakaffe. Anledningen till affischen var ju flera. Affischen var ju politisk konst. Kjartan ville härigenom protestera mot USA:s krig i Vietnam och mot den amerikanska imperialismen. Många hade stor oro att General Foods skulle lägga ned Gevalia. Företaget misstänktes också för att producera napalm. Eftersom jag kommer från Gävle eller strax utanför, i en ort som heter Valbo, var det naturligt att jag och Kjartan började spåna om hur detta kunde uppmärksammas i Gävle. Vi började planera att affischera i Gävle nattetid med Kjartans affischer. En natt på sommaren eller tidig höst så åkte Kjartan, Ulla, Mona och jag ut med min röda VW-buss och affischerade på ett otal ställen. På förmiddagen dagen efter ringde jag till tidningarna och utgav mig för att vara disponent Åke Ågren på Gevalia. Jag ville dementera att Gevalia stod bakom Nixonaffischerna som satts upp i Gävle. Dagen efter kunde man i tidningarna läsa om vår nattliga affischering i Gävle. Det var inte bara i Gävle som vi uppmärksammade Nixonaffischerna utan vi var också närvarande på Delsbostämman. Ett foto taget i Delsbo utanför ett flygplan, exponerar Kjartan sig naken bakom sin affisch och en hatt som också var en Nixonaffisch men med texten ”Sugen?”

Titel: Tack you very musch
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 48,3x73 cm
Copyright: Kjartan Slettemark/BUS 2010

En version som Kjartan Slettemark gjorde utifrån originalaffischen Nixon med kaffekopp. (Se annan sida.) Såldes bl.a. i Kjartans egen utställningslokal, Moderata Museet på Bellmansgatan i Stockholm.

Titel: Folkets flodvåg
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5x63,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2007
Donation: Christer Themptander

Affischen ingick i Themptanders utställning Tummen i ögat som kommenterade händelser i Sverige och världen. Den ville avslöja de makthavandes förklaringar till hur samhället fungerar. Budskapet var: Montera om lögnen så den blir en sanning.

Titel: Nixons på cykeltur
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 63,5x 44,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2007
Donation: Christer Themptander

Christer berättar: Affischen gjorde jag i Kanada. Ett av fotona är från Son My-massakern, när amerikanska soldater massakrerade kvinnor och barn i den vietnamesiska byn Son My 1968. Fotot på Nixon och hans familj är från hans kampanj för att bli invald i senaten.
Jag klippte bara ihop fotona för att visa på en slags blindhet, de har cyklat fram den där vägen och inte sett någonting. Jag använde samma svartvita färg för att hålla ihop fotona men eftersom jag inte ville att det skulle bli för realistiskt lade jag en lätt ljusgul dimma över.
När jag åkte runt i landet och pratade om mina bilder, var det många som tyckte att den här bilden var fruktansvärd. Det fanns många olika sätt att säga det på, någon undrade: ”Slarvade du inte lite när du gjorde det där montaget eftersom du inte skurit ut mellanrummet mellan ekrarna på hjulet?” När affischen visades i olika tidningar och på utställningar i USA, blev det naturligt nog mycket större reaktioner där än här hemma.
Montaget är spritt som affisch, vykort och i massmedier i Europa och Nordamerika.

Affischen ingick i Themptanders utställning Tummen i ögat som kommenterade händelser i Sverige och världen. Den ville avslöja de makthavandes förklaringar till hur samhället fungerar. Budskapet var: Montera om lögnen så den blir en sanning.

Titel: Låt hundra blommor blomma
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 47,3 x 64,3 cm.
Copyright: Annette Fahlsten/BUS 2009
Donation: Rita Creighton.

Den första stödaffischen för bokhandeln Oktober. Den trycktes i flera upplagor och kostade 10 kr. Annette Fahlsten, en av grundarna till Textilgruppen i Stockholm, berättar att hon ville skapa en positiv bild där alla fick vara med, från amaryllis till maskros, det vill säga att alla olikheter skulle inrymmas i ett kollektivt uttryck.

Titel: Folkmord?…javisst!
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42x62 cm
Copyright: Greg FitzPatrick
Donation: Rita Creighton.

Richard Nixon, USA:s president och Leonid Brezhnev, Sovjetunionens ledare samtalar. Affischen undertecknad med ”Riksförbundet för sann upplysning”.
Affischen är en travesti på en känd RFSU affisch ”Barn?… javisst! men bara när vi själva vill”.

Titel: Frihet att välja
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62,0 x 44.5 cm
Copyright: Allan Friis/BUS 2015

Ingick i utställningen ”Vi sitter i samma båt”, Lunds Konsthall, 1974.

<< Klicka för förstoring

Titel: Lady be Good
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 69,9x99,8 cm
Copyright: Jacques Zadig

<< Klicka för förstoring.

Titel: Nixon Vision – Göteborgs Konstmuseum
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 46,6x71,0 cm
Copyright: Kjartan Slettemark/BUS 2015

Titel: Moderat så klart
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 50,9 x 72,8 cm
Copyright: Anders Junestrand
Donation: Anders Skarin

Tryckt på Konstfacks-skolans dekorlinje av konstfackseleven Anders Junestrand, troligtvis inför Riksdagsvalet hösten 1973.

Titel: Chile 1973
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 43 x 60 cm
Copyright: Ulf Rahmberg/BUS 2013

Bildkommentar till den blodiga militärkuppen i Chile. Joakim von Anka med passagerare massakrerar Salvador Allende och det chilenska folket.

Titel: Nr 21 baksida (Kapitalismens anatomi)
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 71,7x 65,1 cm.
Copyright: Ulf Rahmberg/BUS 2015

<< Klicka för förstoring.

Titel: Nr 21 framsida (Kapitalismens anatomi)
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 71,0x64,4 cm
Copyright: Ulf Rahmberg/BUS 2015

<< Klicka för förstoring.

Titel: Leve det fria Palestina
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5x63,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2007
Donation: Christer Themptander

Christer Themptander berättar: På den israeliska flaggan finns en sexuddig stjärna, jag satte flera stjärnor bredvid varandra så de bildade ett slags galler och lade
till en befrielsekämpe som lyckas bryta sig igenom. Det skulle symbolisera ett ”mentalt” stängsel och mitt budskap var att den som blir angripen måste kunna få försvara sig och inte behöva acceptera att bli utsatt för ockupation.
Affischen blev väldigt kontroversiell genom att jag utnyttjade Israels nationella symbol. Nu har Israel byggt den där muren rent fysiskt. Det intressanta är att när affischen nu visas på utställningar så tror många att den är gjord idag.

Affischen ingick i Themptanders utställning Tummen i ögat som kommenterade händelser i Sverige och världen. Den ville avslöja de makthavandes förklaringar till hur samhället fungerar. Budskapet var: Montera om lögnen så den blir en sanning.

Titel: thank you, Bigbrother
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 49,0 x 71,3 cm
Copyright: Urban Höglund
Donation: Johan Fornäs

Svenska Chile-kommitténs affisch där Chiles diktator Pinochet tackar USA för stödet vid statskuppen 1973.

Titel: Den vänliga ockupationsmakten!
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,6x41,9 cm
Copyright: Joaquin Rosell/BUS 2015

Titel: Lägg näsan i blöt
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 40,9 x 56,0 cm
Copyright: Eva Lindström
Donation: Anders Skarin

Affischen gjord av Eva Lindström som tryckte den i screenverkstan på ”Deken” – Fack II Dekorativt måleri/Bild och Miljö på Konstfackskolan i Stockholm.

Titel: Nu börjar ett nytt liv
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5x63,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2007

Affischen ingick i Themptanders utställning Tummen i ögat som kommenterade händelser i Sverige och världen. Den ville avslöja de makthavandes förklaringar till hur samhället fungerar. Budskapet var: Montera om lögnen så den blir en sanning.

Titel: Max Factor ger ögon som lever och leker och ler!
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5x63,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2007
Donation: Christer Themptander

Affischen ingick i Themptanders utställning Tummen i ögat som kommenterade händelser i Sverige och världen. Den ville avslöja de makthavandes förklaringar till hur samhället fungerar. Budskapet var: Montera om lögnen så den blir en sanning.

Titel: Viva la muerte
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 38,0 x x53,0 cm
Copyright: Lasse Hejll

Hejlls bildkommentar till Spaniens diktator Francos död 20 nov 1975.

Titel: Ho Chi Minh
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 47,8 x 68,4 cm
Copyright: Dea Trier Mörch

Ho Chi Minh var president i den Demokratiska republiken Vietnam (Nordvietnam) 1954 till sin död år 1969.
Affischen troligen gjord av Dea Trier Mörch (1941-2000) i början eller i mitten av 1970-talet.

Titel: Tre partiledare
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30,9 x 45,0 cm
Copyright: Lennart Finné

Partiledarna Gösta Bohman (m), Per Ahlmark (fp) och Torbjörn Fälldin (c). De tre bildade regering efter valet 1976.
Affischen troligen från 1975-78?

Titel: Framåt
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 74,8 x 104,8 cm
Copyright: Kerstin Abram-Nilsson/BUS 2015
Donation: Eva Trolin o C. Anders Wallén

Gjordes troligen i mitten av 1970-talet i Konstfacks screenverkstad.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Utbildningsdiktatur
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 74,8 x 104,8 cm
Copyright: Kertin Abram-Nilsson/BUS 2015
Donation: Eva Trolin o C.Anders Wallén

Tryckt i screenverkstan på Konstfack runt 1975?

<< Klicka för förstoring.

Titel: Ja, så får det bli
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,9x53,7 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2015
Donation: Christer Themptander

Politikern Franz Josef Strauss, CSU (Kristligt sociala unionen) tillsammans med Förbundskanslern i Västtyskland, Helmut Schmidt SPD (Tysklands socialdemokratiska parti) efter införandet av den nya västtyska lagen § 88a som gjorde inskränkningar i yttrandefriheten och yrkesförbud för dissidenter.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Försvara de demokratiska fri- och rättigheterna
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 43,8 x 32,4 cm
Copyright: Joaquin Rosell / Bildupphovsrätt 2017

Affisch troligen från 1974-75? Nån som vet?

Titel: Stoppa Chilematchen!
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,1x62,0 cm
Copyright: Kjartan Slettemark/BUS 2010

Kjartan Slettemarks klassiska affisch som han gjorde åt Aktionsgruppen Stoppa Chilematchen.
På grund av militärkuppen i Chile 1973, då Allende störtades och mördades av en militärjunta ledd av general Pinochet, och det blodbad som därpå följde inne på Nationalstadion i Santiago de Chile ansåg många att Sverige inte skulle spela tennis mot Chile. Från Svenska tennisförbundets sida resonerade man att sport och politik inte hörde ihop.
Flera tusen demonstranter samlades i Båstad där matchen skulle spelas med samma uppsåt som vid Rhodesia-matchen 1968, att Stoppa matchen!
I samband med detta spelade Hoola Bandoola Band in singeln ”Stoppa matchen” som ett inlägg i debatten. All royalties från försäljningen gick till den chilenska motståndsrörelsen.

Titel: Svensk idealjobbare
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5x63,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2007
Donation: Christer Themptander

SAF…nuvarande Svenskt Näringsliv !

Affischen ingick i Themptanders utställning Tummen i ögat som kommenterade händelser i Sverige och världen. Den ville avslöja de makthavandes förklaringar till hur samhället fungerar. Budskapet var: Montera om lögnen så den blir en sanning.

Titel: Kräv respekt…
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62,1 x 45,0 cm
Copyright: Lucia Briones/BUS 2015

<< Klicka för förstoring.

Titel: Guldkalvbröllop
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,9 x 62,2 cm
Copyright: Lars Hillersberg /Bildupphovsrätt 2017

Titel: The Pen is Mightier than The Sword?
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45 x 62 cm
Copyright: Sture Johannesson/ BUS 2015

I samband med bröllopet mellan kung Carl xvi Gustaf och Silvia Sommerlath
i Stockholm juni 1976 arrangerade Kulturhuset utställningen Om Tyskland – i tiden som skulle handla om den nya västtyska lagen § 88a som gjorde inskränkningar i yttrandefriheten och krävde yrkesförbud för dissidenter.
Charlotte och Sture Johannesson blev inbjudna att skapa utställningen och Sture gjorde utställningsaffischen. Utställningen kom att handla om yttrandefrihet, tysk terrorism och om Ulrike Meinhof som påträffats död i sin fängelsecell en månad tidigare.
De ville också belysa två då aktuella tyska kvinnors olika livsöden, Meinhofs mot Sommerlaths.
Utställningen stängdes efter två dagar och Kulturhuschefen Gösta Lilja motiverade detta med att paret Johannessons utställning var ”en mycket känslosam och diffus happening kring Ulrike Meinhof ” och att den inte handlade om de så kallade yrkesförbudslagarna i Västtyskland, vilket man hade kommit överens om.
2007, 31 år senare, visades paret Johannessons utställning på Van Abbemuseum i Eindhoven i Holland och 2013 visades utställningen i en rekonstruktion på Tensta konsthall i Stockholm.

Titel: Ulrike Meinhof på Stammheim
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,1 x 61,9 cm
Copyright: Sture Johannesson/BUS 2012
Donation: Johan Fornäs

I samband med bröllopet mellan Kung Carl Gustav och Silvia Sommerlath i Stockholm i juni 1976 arrangerade museerna i Stockholm flera utställningar med olika konstnärer.
På Kulturhuset planerade man utställningen ”Om Tyskland – i Tiden” som skulle pågå
9-27 juni. Den skulle handla om den nya västtyska lagen § 88a som gjorde inskränkningar i yttrandefriheten och yrkesförbud för dissidenter.
Charlotte och Sture Johannesson blev inbjudna att skapa utställningen och Sture Johannesson gjorde utställningens affisch ”The Pen is Mightier than The Sword?”.
Utställningen handlade om yttrandefrihet, tysk terrorism och om Ulrike Meinhof som påträffats död i sin fängelsecell en månad tidigare. I utställningen ville de också belysa två aktuella tyska kvinnors olika livsöden, Meinhof kontra Sommerlath.
Utställningen stängdes efter två dagar och kulturhuschefen Gösta Lilja motiverade detta i en DN-intervju med att paret Johannessons utställning ”var en mycket känslosam och diffus happening kring Ulrike Meinhof” och att den inte handlade om de s.k. yrkesförbudslagarna i Västtyskland, vilket man hade kommit överens om.

Affischen visar Ulrike Meinhof på Stammheimfängelsets rastgård och ingick som en av flera affischer i utställningen.

31 år senare, 2007 visades paret Johannessons utställning på Van Abbemuseum i Eindhoven, Holland och 2013 visades utställningen i en rekonstruktion på Tensta konsthall.

Ulrike Meinhof, var en västtysk journalist och en av grundarna och ledarna för den marxist-leninistiska Röda armé-fraktionen (RAF). RAF såg sig själv som en stadsgerilla men betraktas allmänt som en terroristorganisation. Hon formulerade organisationens ideologiska koncept. 1970 deltog Meinhof i fritagningen av Andreas Baader, och 1972 var hon delaktig i fem bombattentat med sammanlagt fyra dödsoffer. Meinhof greps 1972 och påträffades, fyra år senare, i maj 1976 död i sin fängelsecell. (Wikipedia)

Titel: Banta med Gösta
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5x63,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2008
Donation: Christer Themptander.

Gösta Boman var Moderaternas partiordförande mellan åren 1970-1981 och var ekonomiminister i två Torbjörn Fälldin regeringar 1976-78 och 1979-81. SAF…nuvarande Svenskt Näringsliv.

Affischen ingick i Themptanders utställning Tummen i ögat som kommenterade händelser i Sverige och världen. Den ville avslöja de makthavandes förklaringar till hur samhället fungerar. Budskapet var: Montera om lögnen så den blir en sanning.

Titel: Även flugorna har namn
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5x63,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2008
Donation: Christer Themptander.

Inspirationen till denna motbild fick Christer Themptander från Rädda Barnens och Röda Korsets reklam, där hungrande barn tittar anklagande på oss i den rika världen.
På flugornas vingar syns företagsnamnen Coca-Cola, ESSO, SKF och ITT.

Affischen ingick i Themptanders utställning Tummen i ögat som kommenterade händelser i Sverige och världen. Den ville avslöja de makthavandes förklaringar till hur samhället fungerar. Budskapet var: Montera om lögnen så den blir en sanning.

Titel: Zimbabwe
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5x63,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2007
Donation: Christer Themptander

Zimbabwe, fd. Rhodesia, vars vita maktelit med Ian Smith i spetsen, störtas. Ian Smith var premiärminister 1965-1979. Efterträddes senare av Robert Mugabe.

Affischen ingick i Themptanders utställning Tummen i ögat som kommenterade händelser i Sverige och världen. Den ville avslöja de makthavandes förklaringar till hur samhället fungerar. Budskapet var: Montera om lögnen så den blir en sanning.

Titel: Dagen gryr
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 54,6 x 44,9 cm
Copyright: Olof Sandahl

Olof Sandahl berättar att denna affisch ursprungligen var ett stort linoleumsnitt som han ställde ut under ett antal år. Affischen kom som bilaga med tidningen Partisano nr 6/7 1977. Partisano startades av Johan Ehrenberg, Timo Sundberg, Micke Jaresand och Alain Topor och övergick till att heta ETC 1978.

Titel: Silvia sparar
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 34,3 x 45,0 cm
Copyright:

Vem gjorde affischen och när? Troligen sent 1970-tal?

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Det officiella smilet
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 60x34 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2009

Med utgångspunkt från det officiella bröllopskortet från Silvia Sommerlath och Carl den XVI Gustavs vigsel den 19 juni 1976, gjordes denna affisch. De båda makarnas släktingar i bakgrunden.

Titel: Befria barnet
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50,0 x 70,0 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2014
Donation: Christer Themptander.

Titel: Svetsaren
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 46,0x59,0 cm
Copyright: Göran Segergren

Titel: Kärnkraften ger fler jobb…
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 58,0 x 41,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2008

Affisch gjord 1979 av Christer Themptander inför Folkomröstningen om kärnkraft, mars 1980.
Överkontrollant SAF,
Massevakueringsexpert,
Säkerhetspolis,
Betong och taggtrådstillverkare,
Dödgrävare,
Strålskyddsgeneral,
Byråchef PR och mörkläggningsärenden

<< Klicka för förstoring.

Titel: Allt är under kontroll
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50,5x62,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2007

Affisch gjord 1979 av Christer Themptander inför Folkomröstningen om kärnkraft, mars 1980.

Titel: Bättre är ofta sämre
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Fotostat A3
Format: 32x45 cm
Copyright: Anna-Clara Tidholm
Donation: Anna-Clara Tidholm

Anna-Clara Tidholms affisch inför folkomröstningen om kärnkraft 23 mars 1980.

Anna-Clara berättar:
Jag jobbade mycket för Linje 3 i Hälsingland inför kärnkraftsomröstningen 1980. Vi gjorde affischer och ordnade konserter. I Bollnäs jobbade vi ihop med centerpartiet, kds och vänsterpartiet som alla stödde Linje 3. Vi hade mycket roligt under tiden och det var som om det återigen uppstod en rörelse där alla var med och jobbade på bred front. Om hälsingarna fått bestämma hade vi inte haft kärnkraft i Sverige idag, jag tror vi hade 75 % nej-röster. Uttrycket ”bättre är oftast sämre” kom från någon inom folkkampanjen. Jag ritade teckningen och sen kopierade vi den i en vanlig kopiator och satte upp affischerna runt om
i Hälsingland.

Titel: God Jul
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,4 x 41,6 cm
Copyright: Peter Ekström/BUS 2012

Peter Ekström berättar: Organisationen ”Alternativ – Barnens festival” som ordnade barnfestivaler i Örebro ville att jag skulle göra en affisch som tog upp kommersialiseringen av julen och köphetsen. Ämnet låg mig varmt om hjärtat i och med att jag var engagerad i Gemensam jul. Affischen sattes upp på stan mitt i julruschen och skapade en del diskussion, men inte lika mycket som några år tidigare när jag och några anarkistvänner gjorde en affisch som uppmanade folk att stjäla julklappar. Då höll jag på att råka illa ut.