Urval

Titel: THE SWEDISH COLLECTION – 12 vykort
Årtal:
Konstnär:
, , , , , , , , ,
Teknik: Digitaltryck
Format: ung 148×210 mm
Copyright:

THE SWEDISH COLLECTION
Nu finns 12 st av affischerna i samlingen upptryckta som vykort.
Vykorten är i affischens ursprungliga proportion och ungefär i A5 format (148×210 mm)
Tryckta med digitaltryck på 300 grams halvmatt papper.
Pris för hela THE SWEDISH COLLECTION (12 olika vykort) 250:- inkl. moms och porto inom Sverige och beställs genom att du skickar ett mail till info@affischerna.se

THE SWEDISH COLLECTION
12 postcards for sale.
The postcards are in the original proportions and approximately
A5 size (148×210 mm). Printed with digital printing on 300 gram matt paper.
250 SEK + shipping.

Går att köpa styckevis för 25:-/st vid mina ”IRL-utställningar” och på
RÖNNELLS ANTIKVARIAT,
Birger Jarlsgatan 32B,
114 29 Stockholm

Nu börjar ett nytt liv – Christer Themptander
Gevalia dricks mest – Kjartan Slettemark
Köp ingenting – Anna-Clara Tidholm
Vi glömmer aldrig Wounded Knee – Christer Themptander
Halva himlen är vår – Cecilia Löfström
Arbete o Fritid – Channa Bankier
Kåldolmar och Kalsipper! – Kaianders Sempler
Filips – Piero Tartagni
Blå Tåget – Tore Berger
Språkaffischen – Anne Lidén
Festen – Thomas Mera Gartz
International Harvester – Anna-Clara Tidholm

<<< Klicka för förstoring

Titel: Snopie
Årtal: 1966
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 89,9x59,4 cm
Copyright: Ulf Rahmberg/BUS 2015

Titel: NEJ! till kapitalismens tonårsmässa
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 50,5 x 69,7 cm
Copyright:

I början av november 1968 planerades ännu en ”tonårsmassa” i Stockholm trots att protester redan året innan hade riktats mot Teenage Fair-mässan i Göteborg. Protesterna gällde mässans kommersiella karaktär och för att undvika nya protester inbjöds vänstergrupper och musikgrupper att delta. De flesta inbjudna hoppade av och vände sig istället emot mässan genom aktioner och demonstrationer. Protesterna resulterade bland annat i att mässans chef hoppade av och att publiken minskade betydligt. I detta sammanhang dök denna affisch upp gjord av medlemmarna i Folkets Ateljé i Stockholm. Folkets Ateljé var inspirerade av konstnärskollektivet Atélier Populaire i Paris som var verksamma under majrevolten 1968. Folkets Ateljé bestod av ett tiotal konstnärer, bl.a Alf Linder, Ola och Håkan Nyberg, Channa Bankier, Hanns Karlewski, Cilla Ericson och Marja Ruta och var aktiva 1968-69. Håkan Nyberg berättar i Åke Kilanders bok Vietnam var nära (2007): ”Vi bildade Folkets Ateljé sommaren 1968. Ambitionen var att vi tillsammans skulle få idéer, som vi med mer teknisk kunskap kunde utarbeta. Det skulle inte framgå vem som gjort ett enskilt verk. Det skulle vara en kollektiv konst”. Folkets Ateljé blev mest omtalade för kuppen mot tidningen Expressens löpsedel.

Titel: Träd, Gräs och Stenar
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,5x20 cm
Copyright: Bo Anders Persson

Turnéaffisch från 1969. Trycktes i gult, ljusblått och mörkblått.

Titel: Träd, Gräs och Stenar
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,5 x 20,0 cm
Copyright: Bo Anders Persson

Turnéaffisch från 1969. Trycktes i gult, ljusblått och mörkblått.

Titel: Candide – Pistolteatern
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 41,5 x 58,5 cm
Copyright: Jan Öqvist

Pistolteatern i Stockholm ger Candide (boken skriven av Voltaire 1759) med bl.a. Kim Andersson.

Pistolteatern var en teater vid Mälartorget i Gamla stan och Torsgatan i Vasastan, som grundades av Pi Lind och Staffan Olzon i mitten av 1960-talet. Namnet Pistolteatern hämtades från de två grundarnas ”initialer”. (Wikipedia)

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Zebragruppen/ Mecki Mark Men
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Dany Dondrak

Gruppen Zebra framför en pantomim och happening tillsammans med Mecki Mark Men och Bernt Rosengren på Moderna Museet i Stockholm 30 juli 1969.
I Zebra ingick bl.a. Dany Dondrak, Phil Free, Fransisco Blanco.

Kommer du ihåg affischen? Såg Du föreställningen?

Titel: Folkets Musik 1
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 49,8x70,0 cm
Copyright:

Affisch för utställningen Folkets Musik som gjordes av Leif Ljungberg och Bo Anders Persson i Riksutställningars regi. Turnéstart 1 oktober 1969.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Folkets Musik 2
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70,0x49,8 cm
Copyright:

Affisch för utställningen Folkets Musik som gjordes av Leif Ljungberg och Bo Anders Persson i Riksutställningars regi. Turnéstart 1 oktober 1969.
<< Klicka för förstoring.

Titel: Blomkrafts magiska show…
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29x45 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Blomkrafts turnéaffisch för sin dockteater som byggde på en gammal samisk saga om hur Solen kom till tundran. Spelades bl.a. i skolor i mellersta och norra Sverige. Blomkraft reprecenterade också Sverige vid en teaterfestival i Nancy i Frankrike 1970 med denna dockteater. Under denna Frankrike-turné medverkade också basisten Torbjörn Abelli från Träd, Gräs och Stenar.

Titel: November sv/v
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 51,1x72,9 cm
Copyright:

Sveriges första hårdrockgrupp November från Stockholm. Spelade bl.a. på första Gärdetsfesten 1970.
Gjorde 3 LP och 6 singlar.
Fr v. Björn Inge, Christer Stålbrandt o Rickard Rolf.
Denna affisch är troligen från 1970.

Vem och när gjordes affischen?

Titel: November
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 51,4x74,3 cm
Copyright:

Sveriges första hårdrockgrupp November från Stockholm. Spelade bl.a. på första Gärdetsfesten 1970.
Gjorde 3 LP och 6 singlar.
Fr v. Rickard Rolf, Christer Stålbrandt o Björn Inge.

Titel: Träd, Gräs och Stenar -70
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x80 cm
Copyright: Bo Anders Persson

Träd, Gräs och Stenar:s turnéaffisch från mars 1970. Bakgrundsbild med Hötorgsskraporna i Stockholm. På affischen går det också att läsa om hur man bakar nyttigt bröd, lagar kokt vete med löksås och om Imperialismen och Den västerländska sjukan.
Bo Anders Persson var gitarrist i TGS.

<< KLICKA för förstoring.

Titel: Festen (grön)
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44x62 cm
Copyright: Thomas Mera Gartz

Festen på Gärdet, Stockholm 12-14 juni 1970.
Under de sista åren av 60-talet hade det legat och pyrt ett behov av att göra saker tillsammans, att hitta något eget, som motvikt mot de kommersiella kulturen, att experimentera och att låta alla få vara med i kulturskapandet, gammal som ung.
Ett 40-tal aktivister samlades hösten 1969 i Arkiv Samtals lokaler på Hälsingegatan i Stockholm och planerade för en utomhusfest på Skeppsholmen. Festen skulle vara gratis och innehålla olika slags musik som pop, tango, jazz, folkmusik från hela världen och trubadurer, det skulle finnas möjlighet att göra enkla instrument, dansbana med gammeldans, barnaktiviteter och biodynamiskt odlad mat till självkostnadspris.

En vecka innan festen skulle starta begärde Byggnadsstyrelsen, som förvaltade Skeppsholmens gräsmattor, en förskottsbetalning på 50 000 kr för eventuellt återställande av förstörda gräsmattor. Detta belopp kunde arrangörerna inte betala. Enda utvägen var att i sista stund flytta festen till Gärdet, därav den klassiska överstrykningen på den då redan tryckta affischen. Arrangörerna sökte snabbt tillstånd för Gärdet men det blev avslag på grund av att det inte skulle finnas tillräckligt med parkeringsplatser och toaletter, att man trodde det skulle bli problem med ordningen och de frigående fåren skulle störas.

På förmiddagen 12 juni 1970 började aktivisterna bära ut byggmaterial till scenen från det närliggande Konstfack till en plats mitt på Gärdet. Träd Gräs och Stenar ställde sin musikutrustning till förfogande för alla musiker och producent Solveig Bark från Rikskonserter hade tidigare beslutat om att stödja festen med 7 000 kr bland annat för hyra av ett bensindrivet elaggregat som stod för elförsörjningen under festen.
Efter att två tålmodiga och korrekta poliser dykt upp och förklarat att festen inte hade tillstånd och därmed var illegal tog de upp namn på några av aktivisterna och åkte sen iväg i sin polisbil.
Då började Festen och många menar att det var här som den alternativa musikrörelsen föddes.
Artister som uppträdde var bl.a. Atlantic Ocean, Atlas, Diddlers, Dom Smutsiga Hundarna, Gläns över sjö och strand, Gudibrallan, Guineas, Gunder Hägg, Hackat och malet, Love Explosion, Maces spring, Music is happening, November, Opus 3, Roland von Malmborg, Skäggmanslaget, Snabb Lindring, Solen Skiner, Träd, Gräs och Stenar, Yoshio Nakayima.

Affischens bildkollage gjordes av Thomas Mera Gartz, trumslagare i Träd, Gräs och Stenar och Peter Zander som färdigställde affischen och hjälpte till för att få affischen i tryck.
Fiolspelaren är Omas Ludvig Larsson född 1887 i Vörderås. Bilden tagen av Karl Lärka 1919 i Transtrand.

Titel: Festen (röd)
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44x62 cm
Copyright: Thomas Mera Gartz

Festen på Gärdet, Stockholm 12-14 juni 1970.
Under de sista åren av 60-talet hade det legat och pyrt ett behov av att göra saker tillsammans, att hitta något eget, som motvikt mot de kommersiella kulturen, att experimentera och att låta alla få vara med i kulturskapandet, gammal som ung.
Ett 40-tal aktivister samlades hösten 1969 i Arkiv Samtals lokaler på Hälsingegatan i Stockholm och planerade för en utomhusfest på Skeppsholmen. Festen skulle vara gratis och innehålla olika slags musik som pop, tango, jazz, folkmusik från hela världen och trubadurer, det skulle finnas möjlighet att göra enkla instrument, dansbana med gammeldans, barnaktiviteter och biodynamiskt odlad mat till självkostnadspris.

En vecka innan festen skulle starta begärde Byggnadsstyrelsen, som förvaltade Skeppsholmens gräsmattor, en förskottsbetalning på 50 000 kr för eventuellt återställande av förstörda gräsmattor. Detta belopp kunde arrangörerna inte betala. Enda utvägen var att i sista stund flytta festen till Gärdet, därav den klassiska överstrykningen på den då redan tryckta affischen. Arrangörerna sökte snabbt tillstånd för Gärdet men det blev avslag på grund av att det inte skulle finnas tillräckligt med parkeringsplatser och toaletter, att man trodde det skulle bli problem med ordningen och de frigående fåren skulle störas.

På förmiddagen 12 juni 1970 började aktivisterna bära ut byggmaterial till scenen från det närliggande Konstfack till en plats mitt på Gärdet. Träd Gräs och Stenar ställde sin musikutrustning till förfogande för alla musiker och producent Solveig Bark från Rikskonserter hade tidigare beslutat om att stödja festen med 7 000 kr bland annat för hyra av ett bensindrivet elaggregat som stod för elförsörjningen under festen.
Efter att två tålmodiga och korrekta poliser dykt upp och förklarat att festen inte hade tillstånd och därmed var illegal tog de upp namn på några av aktivisterna och åkte sen iväg i sin polisbil.
Då började Festen och många menar att det var här som den alternativa musikrörelsen föddes.
Artister som uppträdde var bl.a. Atlantic Ocean, Atlas, Diddlers, Dom Smutsiga Hundarna, Gläns över sjö och strand, Gudibrallan, Guineas, Gunder Hägg, Hackat och malet, Love Explosion, Maces spring, Music is happening, November, Opus 3, Roland von Malmborg, Skägganslaget, Solen Skiner, Snabb Lindring, Träd, Gräs och Stenar, Yoshio Nakajima.

Affischens bildkollage gjordes av Thomas Mera Gartz, trumslagare i Träd, Gräs och Stenar och Peter Zander som färdigställde affischen och hjälpte till för att få affischen i tryck.
Fiolspelaren är Omas Ludvig Larsson född 1887 i Vörderås. Bilden tagen av Karl Lärka 1919 i Transtrand.

Titel: 2:a Festen på Gärdet
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x45 cm
Copyright: Okänd

Festen hade nu flyttats till området nära Borgen från att ha legat mitt på Gärdet vid första Festen två månader tidigare.
Artister som uppträdde denna gång var bland andra: Östan Sol Västan Måne, NJA-gruppen, Samla Mammas Manna, Det Europeiska Missnöjets Grunder, Turid, Låt 3dje Örat Lyssna In & 3dje Benet, Solen Skiner, Gunder Hägg, Handgjort, Stampa Takten, Skäggmanslaget, Träd Gräs och Stenar och Joel Jansson.
På den mycket sällsynta LP:n Spela själv av Bo Anders Persson, producerad av Solveig Bark på Rikskonserter, finns det också ljudupptagningar från publiken som spelar tillsammans i gräset.
Musiken från scenen förevigades på dubbel-LP:n Festen på Gärdet av Anders Lind på skivbolaget Silence.

Titel: Film på Moderna museet
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,3 x 61,9 cm
Copyright:

Filmklubben på Moderna museet i Stockholm presenterar oktober och november månads filmer 1970.
12 november är det Open-House, ”Detta är en chans för dig att visa dina filmer eller diapositiv. Det skall finnas 16 mm, 8 mm & diapositivprojektor. Det är upp till dig att använda dom”

<< Klicka för förstoring

Titel: Den 3:dje festen – Liljevalchs
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62x90 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Musikfest på Liljevalchs Konstmuseum, Stockholm 18-22 nov 1970. Entusiasmen var på topp efter de två Gärdetsfesterna tidigare denna sommar, så det anordnades en ny inomhusfest. Artister som uppträdde var Solen Skiner, Träd, Gräs och Stenar, Jan Hammarlund, Telefon Paisa, Zebra, Fläsket Brinner, Roland Keijser, Capella fine nominell, Södra Bergens Balalaikor, Dead mans tuni, Gudibrallan, Nackagruppen, Samla Mammas Manna, Bobo Stenson, Stockholms Spelmansgille, Fred Åkerström, Nu blommar asfalten, Handgjort m.fl.

Titel: Snövit
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70x95 cm
Copyright: Ulf Rahmberg/BUS 2007
Donation: Anders Skarin.

Snövit fanns med som serie i Tidningen Puss nummer 24 från tidigt 70-tal. Trycktes också upp som denna konstaffisch.
Texten är skriven av Jan Hannertz och Ulf Rahmberg tecknade.

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Commune de Paris
Årtal: 1971
Konstnär:
,
Teknik: Offsettryck
Format: 71,4 x 101,5 cm
Copyright: Sigvard Olsson/BUS 2015

Första affischen ur bildserien Socialismens Historia.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Indisk musik med Terry Riley
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30x42 cm
Copyright: Steve Roney

Konsert på Moderna Museet i Stockholm, 19-21 mars 1971 med Pandit Pran Nath, Terry Riley, Ann Riley och Colleen Riley.
En konsertserie under tre dagar. Kvällsraga, eftermiddagsraga och en morgonraga i stora salen på Moderna Museet.
Affischen gjordes av Steve Roney, intendent på Moderna Museet vid denna tid.

Titel: Träd, Gräs och Stenar – Lyngby
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42,5x30 cm
Copyright:

Träd, Gräs och Stenar spelar i Lyngby, Köpenhamn 1 maj 1971 under sin Danmarks turné 26 april-9 maj. Under turnén samarbetade man med ljusshowgruppen King Kong.

Vem gjorde denna affisch?

Titel: Träd, Gräs och Stenar – King Kong 1
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 35x52 cm
Copyright: Kai Larsen

Under maj -71 hade Träd, Gräs & Stenar en rad spelningar i Danmark och Sverige tillsammans med ljusshowgruppen King Kong från Köpenhamn.

Titel: Dansk Svensk Folke Beat på Beatforum.
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 43x29 cm
Copyright:

Träd, Gräs och Stenar spelar i förorten Gladsaxe i Köpenhamn 8 maj 1971 tillsammans med Burning Red Ivanhoe och Min Tante. För ljusshowen stod King Kong.

Titel: Godt vejr
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Stencilapparat
Format: 21 x 14,8 cm (A5)
Copyright: Bo Anders Persson

Träd Gräs och Stenar ger en eftermiddagskonsert i Faelledparken i Köpenhamn tillsammans med Terje, Jesper & Joachim.

Titel: Rock för kropp och själ
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Stencil A4
Format: 21,0x29,8 cm
Copyright: Thomas Mera Gartz

Under maj -71 hade Träd, Gräs & Stenar en rad spelningar i Danmark och Sverige tillsammans med ljusshowgruppen King Kong från Köpenhamn.
Turnén som innehöll 11 spelningar inleddes den 1 maj i Köpenhamn där också bl.a. Culpeper´s Orchard och Burnin´ Red Ivanhove spelade. Turnén slutade med spelning på Moderna museet i Stockholm den 18 maj.
Denna affisch är från spelningen i mässhallarna i Malmö.

Titel: Gärdet
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Peter Zander

Tredje festen på Gärdet, Stockholm 11-13 juni 1971 av många kallad ”den sista”. Uppträdde gjorde bl.a. Arbete och Fritid, Contact, Fläsket Brinner, Fria Proteatern, Gläns över sjö och strand, Growing Grass, Gudibrallan, Gunder Hägg, Handgjort, Låt 3:e örat lyssna in & 3:e benet stampa takten, Mecki Mark Men, Nature, Old Timey Stringband, Södra Bergens Balalaikor, Slim Notinis Blues Band, Svenssons Peace, Tamarugal, Träd, Gräs och Stenar.
Upphovsman till denna affisch är Peter Zander som även tog fotografiet som är från festen året innan. Peter hjälpte även till med affischen från första Gärdetsfesten. Fiolspelaren på affischen är Omas Ludvig Larsson från Vörderås.(se Festen 1970)
Vilka artister mer än de ovan nämnda, uppträdde?

Titel: FiB/K: Tala är silver…
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,6x42,0 cm
Copyright:

<< Klicka för förstoring.

Titel: Blå Tåget
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Tore Berger/BUS 2007

Blå Tågets klassiska turnéaffisch från 1972, målad av Tore Berger.
Bilden användes även till omslag på den första sångboken med Blå Tåget, bara med blått och brunt i stället för rött och svart. Omslaget till Blå Tågets första samlings-cd, liksom omslaget till den sena sångboken (Fib:s Lyrikklubb 2001) är däremot tryckt i fyrfärg enligt gängse färgseparering från original.

Titel: Träd, Gräs och Stenar skivreklam (baksida)
Årtal: 1972
Konstnär:
, , ,
Teknik: Offsettryck
Format: 31x42 cm
Copyright: Tall

Baksidan på skivreklam från Tall, Träd, Gräs och Stenars LP Mors, Mors.
Thomas Gartz, Channa Bankier, Per Gud och Jakob Sjöholm svor gemensamt över baksidan enligt baksidestext.

Titel: Jimi Hendrix
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 58 x 40 cm
Copyright: Hans Esselius

Bilaga till undergroundtidningen HUVUDBLADET tryckt i Stockholm 1972.

<< Klicka för förstoring.

Titel: FiB/K: Sveket mot Folket i Bild
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,8x59,2 cm
Copyright:

När gjordes denna stödaffisch? 1972?

<< Klicka för förstoring.

Titel: Club 7 – Oslo
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 41,9x59,2 cm
Copyright:
Donation: Hasse Bruniusson

Club 7 var Oslos mest kända klubb för ett radikalt kulturutbud mellan 1963 till 1985.
Club 7 blev samlingsplatsen för radikal jazz, poesi, film, teater, rock och visor.
Många svenska artister spelade på Club 7 bl.a Björn Afzelius, Mikael Wiehe, Samla Mammas Manna, Träd Gräs och Stenar.

Titel: Hagahuset – Träd, Gräs och Stenar
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Fotostat A3 1980-tal ?
Format: 30x42 cm
Copyright:

Träd, Gräs och Stenar spelar på Hagahuset i Göteborg den 18-19 feb 1972. Hagahuset var ett allaktivitetshus som låg i fd. Dicksonska biblioteket Södra Allegatan 4.
Under denna turné hade TGS med sig en grupp från restaurang ”Fröet” i Stockholm som serverade och demonstrerade hur man tillagade biodynamsik mat. Förutom matgruppen ingick också en odlingsgrupp som visade en utställning om ”Vänlig odling”. Man ville se fler människor boende på landet, odlande sin egen mat och skapande sin egen kultur.

Troligen är detta ett eftertryck, alltså inte originalaffisch.

Torbjörn Abelli, basist i TGS, skrev om affischen på bandets hemsida:
Affischen innehöll en avsiktlig känga åt TGS:s världsfrånvända landsbygdsromantik (man menade väl att staden representerade verkligheten) men vi var mycket väl medvetna om komplikationerna i vårt ”budskap” och uppskattade bilden i högsta grad.

Titel: Kom sammen – Träd, Gräs och Stenar
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Fotostat A4
Format: 21x30 cm
Copyright:

Träd, Gräs och Stenar spelar på Kongsholmsskolen i Albertslund i Danmark 3 mars 1972.
Spelade gjorde också Skousen & Ingemann och Duggens Dråber skötte ljusshowen.
Konstnär okänd liksom färgaffischen från samma konsert.

Vem gjorde affischen?

Titel: Enhet Solidaritet 1 maj
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x45 cm
Copyright:
Donation: Marie Nilsson

Enhet Solidaritet 1 maj 1972 i Stockholm. Denna gång gjorde Socialdemokraterna, Fackföreningsrörelsen och FNL rörelsen en gemensam demonstration men utgick från två olika tåg. Samling skedde på Norra Bantorget där 50.000 människor samlades. Huvudtalare var dåvarande metallordföranden Bert Lundin.

Vem gjorde denna affisch?

Titel: Vietnamveckan 15-21 okt II
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x44 cm
Copyright: Thomas Svenson
Donation: Marie Nilsson

Vietnamveckan 15-21 okt 1972.
USA ut ur Indokina. Opinionsmöte och demonstration.

Titel: FNL 12 år
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31,4x 43,9 cm
Copyright:

Inför 12 årsfirandet av FNL.

Titel: Samla Mammas Manna skivreklam
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x43 cm
Copyright: Silence Records

Skivaffärsreklam för Samla Mammas Mannas andra LP-skiva Måltid” som kom ut på Silence 1973.
Målningen gjord av Tage Åsén (www.brobytornet.se)

Titel: Nej till parlamentarismen
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,8 x 42,8 cm
Copyright:

Vem och när gjordes affischen? 1973?

Titel: Musikens makt… direkt ur det levande musiklivet
Årtal: 1973
Konstnär:
, ,
Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Leif Nylén, Mats G Bengtsson, Tore Berger/ BUS 2007

Moderna Museets Filial 1/2-18/2 1973 i Stockholm.
Denna affisch kom till inför en utställning på Moderna Museet som handlade om ”det progressiva musiklivet i Sverige”, där man ville belysa musiken och de fria musikarbetarnas situation. Publiken fick ta del av olika musik- och kulturarbetares kamp mot kommersialism och utfrysning från etablerade lokaler och media. Olika musik- och kulturarbetare var på plats för att träffa publiken, svara på frågor och berätta om sina förhållanden. Olika musik och teatergrupper spelade under en och en halv vecka och pga det stora intresset förlängdes utställningen ytterligare en vecka. Utställningen arrangerades av Tore Berger och Leif Nylén (Blå Tåget), Håkan Lind, Susanne Törneman, Pär Stolpe m.fl.
Affischen gjordes av Tore Berger och Leif Nylén där de använde en teckning, av Mats G Bengtsson som tidigare varit publicerad i tidningen BLM.

<< Klicka för förstoring.

Titel: 2 magiska dagar
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

2 Magiska dagar på Stadsmuseum, Stockholm 22-23 feb 1973.
Två dagars show under sportlovsveckan med Charlie och Esdor, Levande Livet, Blomkraft, Blå Tåget, Turid, Arbete och Fritid, dockteater, musik-cabaret tecknad film m.m.
Ceremonimästare var Einar Heckscher, Thomas Lundqvist och Mattias William-Olsson även kallad Puss-Mattias” pga sin oerhörda förmåga att med stor humor och glädje sälja undergroundtidningen PUSS.
Lojsa ritade teckningen för Turid och Arbete och Fritid medans Johannes Schneider tecknade figurerna i vänstra och högra hörnet. Var du på någon av dessa dagar? Kommer du ihåg Mattias som sålde Puss? Berätta.

Ulla berättar:
Jag minns Mattias mycket väl. Han var en i alla avseenden kär vän. Hans ständigt vänliga och förbindliga nuna dolde en sorg jag aldrig kom underfund med. Jag saknar honom än.

Titel: Amazing Blondel in Concert
Årtal: 1973
Konstnär:
Teknik: Offsettryck
Format: 40,0x76,7 cm
Copyright:

SÄLJES eller bytes.
Påklistrad nedre del på originalaffisch. Revor i överkant. Hanteringsveck.

Amazing Blondel are an English acoustic progressive folk band, containing Eddie Baird, John Gladwin, and Terry Wincott. They released a number of LPs for Island Records in the early 1970s. They are sometimes categorized as Psych folk or as Medieval folk rock, but their music was much more a reinvention of Renaissance music, based around the use of period instruments such as lutes and recorders. (Wikipedia)

Titel: Blomkrafts Show
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Fotostat
Format: 21x30 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Blomkrafts Rock´n Roll Show på Teater 9 i Stockholm den 18 mars 1973.
Detta var Blomkrafts tredje stora produktion, efter långköraren Storstadens Leende (på Pistolteatern) och Slaktarns Lärling. I förhandsreklamen skröt man om att ha världens två längsta gitarrister och att man bjöd på rock med kroppstryck. Priset för denna rockshow var 700:- + ev resekostnader. I showen som var en slags ”nummerrevy” ingick clownerna och dansakrobaterna Benke Best och Per Gud (senare Stig Vig).
Thomas Lundqvist var gitarrist i Blomkraft.

Titel: Enhet Solidaritet 1 Maj
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x45 cm
Copyright:
Donation: Marie Nilsson

1 maj demonstration 1973 i Stockholm.
Arrangörer: De förenade FNL-grupperna – DFFG

Vem gjorde denna affisch?

Titel: Röd Front
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck + Screen
Format: 42,3x60,4 cm
Copyright:

KFML: s affisch inför Första maj i Södertälje Någon gång under första delen av 70-talet.

Titel: Örebro Musikfestival
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,6 x 61,0 cm
Copyright:

Detta var 4:de året i rad som man arrangerade Örebro Musikfestival.
På lördagen bjöds på musik i Konserthuset med bl. a. storbesök av Ben Webster som bl.a. spelade med i Duke Ellingtons band, och på söndagen gratisfestival i Sommarro med bl.a. Sevda, EGBA och Rena Rama.
Power House arrangerade i samarbete med Kulturnämnden.

Vem gjorde affischen?

Titel: Solen Skiner
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,5x42 cm
Copyright: Håkan Agnsäter

Fotot togs på Rädda Radions fest på Gärdet 2 sept 1973 av Stina Brockman.

Titel: Midvinterblot
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 48x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

En stödkonsert för att få ihop pengar till det nya allaktivitetshuset Bryggeriet. På denna gala återuppstår Träd, Gräs och Stenar efter 1,5 års tystnad. Här kompade man också Anders Linder i ett par låtar. Torbjörn Abelli i TGS spelade nu också med rockorkestern Blomkraft. Blomkraft gjorde aldrig någon skiva men var ett av de mest nyskapande grupperna i Stockholm under denna tid. Blomkraft jobbade mycket med teater för barn och vuxna. Robban Broberg kompades av medlemmar ur Hoola Bandoola Band och Nationalteatern. På denna fest serverades Fritt Örtte, vilket får symbolisera mycket av denna tidsanda.
Var du där? Berätta.

Ewa Felicetti berättar:
Återigen en skitkul musikfestival! Jag var 15 år och älskade dessa fester för Bryggeriet. Sitta i mjuka sköna fåtöljer i Folkets hus och lyssna på så många bra band. Har till och med för mig att man fick röka inne i lokalen. Några medhavda mellanöl slank nog också ner. För en gångs skull hade vi varit ordentliga och köpt förköpsbiljetter och antagligen fanns det inga affischer att tigga till sig, för någon sån har jag inte. Anders Linders uppträdande kommer jag ihåg. Han körde mest gamla rocklåtar och några tjejer rusade traditionsenligt upp på scenen och kramade och slet i idolen mitt under uppträdandet, precis som det ska vara på en gammal hederlig rockkonsert. Jag tror till och med att Anders var klädd som Elvis typ. Vad Robert Broberg gjorde där fattade jag inte, jag var ute och minglade medan han spelade. Mina personliga favoriter på den tiden var Ölsta promenadorkester, Blomkraft och Kebbarna. Men det var kul att se Blå tåget och Träd, gräs & stenar också för de spelade inte lika ofta i stan. Arbete och Fritid hade jag blandade känslor för, ibland tyckte jag att de var riktigt bra men ibland blev det för mycket för mig. Här på Folkets hus experimenterade de med musiken bland annat genom att spela trumpet (eller annat blåsinstrument) i en vattenhink, där gick vår gräns. Det lät fördjävligt och vi fick en riktig skrattattack under konserten. Kan även bero på att vi rökte? den kvällen. Varje gång jag har varit på föreläsningar i Folkets hus tänker jag på Midvinterbloten. Tänk att de släppte in oss hippies i den sortens lokal? Jag är säker på att folk inte ”dräggade” med flit på den tiden, men fick man röka inne så fimpade man på golvet till exempel. Så var det ju då. Örtte var inte min favorit men de hade goda och ”nyttiga” bakverk också. Med nötter och torkad frukt. Jag hade en kompis som alltid drack lindblomste med honung på dessa fester.

Titel: Midvinterblot (reproduktion 2009)
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 48x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

REPRODUKTION SÄLJES

Inför utställningen på Nordiska museet 2009 tryckte jag upp ett antal reproduktioner, i samarbete med några av de representerade konstnärerna.
Ett fåtal överblivna ex kan beställas genom info@proggposters.se
Pris 175kr/st + porto 25kr, totalt 200kr.

Rock for stjärt och själ” Folkets Hus, Stockholm 21-22 december 1973. En stödkonsert för att få ihop pengar till det nya allaktivitetshuset Bryggeriet. På denna gala återuppstår Träd, Gräs och Stenar efter att legat lågt en tid. Här kompade man också Anders Linder i ett par låtar. Torbjörn Abelli i TGS spelade nu också med rockorkestern Blomkraft. Blomkraft gjorde aldrig någon skiva men var ett av de mest nyskapande grupperna i Stockholm under denna tid. Blomkraft jobbade mycket med teater för barn och vuxna. Robban Broberg kompades av medlemmar ur Hoola Bandoola Band och Nationalteatern. På denna fest serverades Fritt Örtte, vilket får symbolisera mycket av denna tidsanda. Thomas Lundqvist, som gjorde affischen, spelade också i Blomkraft.”

Titel: Svenska Hot Boys
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30x42 cm
Copyright: Anna-Clara Tidholm

Denna affisch från 1974, gjordes av Anna-Clara Tidholm. Anna-Claras make, Thomas Tidholm spelade i Hot Boys tillsammans med medlemmar ur Träd,Gräs och Stenar och Blomkraft samt Catarina Abelli.
På Hot Boys vinyl ”Varma Smörgåsar” Silence från samma år spelade även Urban Yman fiol på en låt.

Titel: Arbete och Fritid
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42,5x60 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

Arbete och Fritids turnéaffisch från 1974.

Channa Bankier berättar: Turnéaffischen till Arbete & Fritid lät jag göra så där romantisk som jag kände mig själv just då. Jag gjorde en blomma som skulle illustrera det inbjudande, sensuella och små figurer som hoppar omkring och leker under den stora himlen med alla stjärnorna, allt det där som var Arbete & Fritid för mig. På den vita delen av affischen som är bordsduken, skulle man skriva tid och plats
för konserten.

Titel: USA angriper med napalm
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,0 x 62,0 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

En väggutställning på 6 st affischer om hur USA:s krigföring drabbade civilbefolkningen i syd och nord Vietnam under det 20 åriga Vietnamkriget 1955-1975.

Utställningen är troligen utgiven av De Förenade FNL Grupperna i början av 70 talet.
Detta är affisch nr 2 utav 6.

<< KLICKA för förstoring

Titel: USA angriper med gas
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,0 x 62,0 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

En väggutställning på 6 st affischer om hur USA:s krigföring drabbade civilbefolkningen i syd och nord Vietnam under det 20 åriga Vietnamkriget 1955-1975.

Utställningen är troligen utgiven av De Förenade FNL Grupperna i början av 70 talet.
Detta är affisch nr 3 utav 6.

<< KLICKA för förstoring

Titel: USA angriper med växtgifter
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,0 x 62,0 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

En väggutställning på 6 st affischer om hur USA:s krigföring drabbade civilbefolkningen i syd och nord Vietnam under det 20 åriga Vietnamkriget 1955-1975.

Utställningen är troligen utgiven av De Förenade FNL Grupperna i början av 70 talet.
Detta är affisch nr 4 utav 6.

<< KLICKA för förstoring

Titel: USA begår folkmord
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,0 x 62,0 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

En väggutställning på 6 st affischer om hur USA:s krigföring drabbade civilbefolkningen i syd och nord Vietnam under det 20 åriga Vietnamkriget 1955-1975.

Utställningen är troligen utgiven av De Förenade FNL Grupperna i början av 70 talet.
Detta är affisch nr 5 utav 6.

<< KLICKA för förstoring

Titel: USA imperialismen
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,0 x 62,0 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

En väggutställning på 6 st affischer om hur USA:s krigföring drabbade civilbefolkningen i syd och nord Vietnam under det 20 åriga Vietnamkriget 1955-1975.

Utställningen är troligen utgiven av De Förenade FNL Grupperna i början av 70 talet.
Detta är affisch nr 6 utav 6.

<< KLICKA för förstoring

Titel: Mäster Palm lever om
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 22,0 x 61,8 cm
Copyright:

Fria Proteaterns revy handlade om August Palm (1849–1922) som återuppstår efter ett häftigt åskväder vid Sergels Torg och ger sig ut för att titta på det svenska samhället. August Palm var med och grundade Sveriges socialdemokratiska arbetarparti 1889.

Titel: FiB/K Föredrag med R. Broby-Johansen
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31,5x44,0 cm
Copyright:

Titel: Slag för slag
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,9 x 44,9 cm
Copyright:

Fransk/Tysk film från 1972. I kölvattnet av revolterna kring 1968 i Paris gör kvinnorna på en textilfabrik, där arbetsförhållandena är dåligt ställda och lönerna minimala, ett försök till ockupation. De lyckas och kidnappar ägaren och låser in honom i hans egen fabrik där han får smaka på sin egen medicin.
(Från Nyheter24.se)

Titel: Vietnamveckan 31.3-6.4 II
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x45 cm
Copyright:
Donation: Marie Nilsson.

Affisch från Vietnamveckan 31 mars – 6 april 1974. Fotot är taget av Sven-Erik Sjöberg/DN

Vem gjorde denna affisch?

Affischen som är till salu har ingen text i rutan och är tryckt med rosa text.

Titel: Vårsådd på Jarlateatern
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 43x59 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

Stödkonsert för ”Bryggeriet” på Jarlateatern, Stockholm 12-14 april 1974. Channa Bankier berättar att hon aldrig tog betalt för sina affischer utan hennes affischkonst var en del av arrangemanget och engagemanget. ”Ny Kultur” arrangerade.
Var du där? Berätta.

Ewa Felicetti berättar:
Påskhelgen på Jarlateatern var häftig och som vanligt var alla där, det vill säga alla kompisar från 4:an och Östermalmsgårn. Jag kommer ihåg att jag såg Hot Boys, Soluppgång, Fläsket Brinner och Levande Livet (helt suveräna enligt min dagbok). När band man var mindre intresserade av lirade gick man runt och var social, vi var ute en del också och satt vid planteringarna vid Jarlaplan. Vi var tonåringar (jag 15 år) och vi både drack öl och rökte brass och hade självklart superkul! Det var kul att vara ung i Sthlm på 70-talet!En hemsk upplevelse fick vi vara med om en av kvällarna, vi satt uppe på läktaren, allra längst bak. Helt plötsligt ser vi hur en kille häver sig över räcket och är på väg att hoppa/ramla ner på parkett. I sista stund lyckas några få tag i honom och drar upp honom igen och släpar ner honom för trappan för säkerhets skull. Han hade nog fått en snedtändning, stackarn. Peace, love & understanding gällde på den tiden så folk såg oftast till att inget allvarligt hände. Som vanligt tyckte vi att inträdet var för dyrt och lyckades pruta på priset till hälften. När jag skulle gå hem på söndagen tjatade jag till mig en affisch också. Den har hängt inramad på min vägg sen dess, tillsammans med Vårsådd på Liljevalchs och Sista festen för Bryggeriet på Kulturhuset. Jag älskar de affischerna! Många år senare arbetade jag på en ungdomsgård, en kollega berättade att han hade arbetat i kassan på flera musikfester och att det alltid kom småtjejer och tjatade om priset. Det var vi, upplyste jag honom om, och vi skrattade åt sammanträffandet. Veckopengen skulle räcka till mycket på den tiden.
Hälsningar Ewa

Titel: Vårsådd på Liljevalchs (reproduktion 2009)
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryckt
Format: 42x58 cm
Copyright: Channa Bankier

REPRODUKTION SÄLJES

Inför utställningen på Nordiska museet 2009 tryckte jag upp ett antal reproduktioner, i samarbete med några av de representerade konstnärerna.
Ett fåtal överblivna ex kan beställas genom info@proggposters.se
Pris 175kr/st + porto 25kr, totalt 200kr.

Stödkonsert för Bryggeriet” på Liljevalchs konsthall i Stockholm 20-21 April 1974.Denna fest arrangerades veckan efter stödfesten på Jarlateatern. Nytt på denna fest var Bytesmarknaden och man utnyttjade konsthallens olika rum till barnteater, filmvisning och musik med barnen och publiken kunde ”Spela själv” på medtagna instrument. I ett av rummen fanns en ”Färg-TV” Där man visade ishockeymatchen mellan Sverige och Sovjet.”

Titel: Vårsådd på Liljevalchs
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryckt
Format: 42x58 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

Stödkonsert för ”Bryggeriet” på Liljevalchs konsthall i Stockholm 20-21 April 1974. Denna fest arrangerades veckan efter stödfesten på Jarlateatern. Nytt på denna fest var bytesmarknaden och man utnyttjade konsthallens olika rum till barnteater, filmvisning och musik med barnen och publiken kunde ”Spela själv” på medtagna instrument. I ett av rummen fanns en ”Färg-TV” där man visade ishockeymatchen mellan Sverige och Sovjet.

Titel: Arbetarpolitik och Socialism
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70x100 cm
Copyright: Torsten Bergmark/Bildupphovsrätt 2016
Donation: Rita Creighton.

1 maj demonstration med VPK och KU Sergels Torg i Stockholm 1974.

Titel: På Jarlateatern
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42x60 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

Stödkonsert för allaktivitetshuset ”Bryggeriet” i Stockholm, 4-5 maj 1974. Hela våren -74 samlades det in medel till det nyöppnade musik- och allaktivitetshuset Bryggeriet som låg på Söder Mälarstrand. Denna konsert var en av dessa.

Titel: Majskåp
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 43x62 cm
Copyright: Göran Ahlbom

Åffentlig påpp musik kånsär, Medborgarhuset, Stockholm, 21 maj 1974 med Soluppgång, Arbete och Fritid och Ölsta Promenadorkester.

Titel: FiB/K i sommar
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31,7x43,5 cm
Copyright: Ulla Wennberg/BUS 2015

<< Klicka för förstoring.

Titel: Kontaktnätets kongress
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,0x62,0 cm
Copyright: Kajanders Sempler

Peps Blodsband m.fl. spelar på Kontaktnätets kongress i Göteborg 2 nov 1974.
Kontaktnätet var ett samordningsorgan för alla icke-kommersiella musikställen i Sverige.
Arrangerade gjorde allaktivitetshuset Sprängkullen.

Titel: Ny kultur slår till
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x68 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Stödfest för Bryggeriet, på Jarlateatern i Stockholm 15-16 nov 1974. Statyn ”Kristall, vertikal accent i glas och stål” av Edvin Öhrström utanför Kulturhuset sågs som en symbol för den kulturpolitk som fördes – pengar till döda statyer istället för till ett levande kulturliv. Ny Kultur arrangerade festen och överskottet gick till upprustningen av Bryggeriet.

Titel: Kan jag få receptet !?
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,8 x 60,4 cm
Copyright: Lars Jacob Jakobsson

Nationalteaterns och Nynningens andra kabarevy med premiär nyårsafton 1974.

Titel: Nu börjar ett nytt liv
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5x63,5 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2007

Affischen ingick i Themptanders utställning Tummen i ögat som kommenterade händelser i Sverige och världen. Den ville avslöja de makthavandes förklaringar till hur samhället fungerar. Budskapet var: Montera om lögnen så den blir en sanning.

Titel: Blixtaktion för PRR
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30,5x46 cm
Copyright:
Donation: Marie Nilsson

Blixtaktion för PRR i Sydvietnam.

Vem gjorde denna affisch?

Titel: Solen Skiner
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42x59,5 cm
Copyright: Sven Bjärhall

Fotot i mitten av den ritade bilden är taget av fotografen Gunnar Smoliansky.

Titel: Skäggmanslaget
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 39,9x59,8 cm
Copyright: Europafilm
Donation: Wilhelm Grindsäter

Denna affisch kom till efter det att Petter Logård hade slutat i Skäggmanslaget 1974.
Totalt spelade trion in fem LP mellan 1970-75 och man medverkade också på Contacts inspelning av ”Hon kom över mon”.
Thore Härdelin (d.y.) hade 1967 blivit riksspelman och Wilhelm Grindsäter fick titeln 1970. Titeln riksspelman skapades av konstnären Anders Zorn.
Fotot taget av Peder Björkegren.

Titel: Envoys
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x62cm
Copyright: Göran Sjöholm
Donation: Göran Sjöholm

Det här är Envoys tredje turnéaffisch. År 1975 ville gruppen göra en annorlunda affisch som skulle avvika från affischer som band ofta hade vid denna tid; grupper som stod rakt upp och ned som Envoys två första affischer.

Under sommaren 1974 gick trummisen Göran Sjöholm Flygvapnets kadettskola F20 i Uppsala. F20s vapensköld fick bli utgångspunkt för den nya affischen. Den kungliga kronan flyttades ned i lagerkransen för att bilden skulle bli rund. Runda bilder var ovanligt vid denna tid. Inspiration togs också från Beatles andra LP With The Beatles men ansiktena blev inte lika mycket skuggade. Vid den här tidpunkten stod nästan alltid gruppens namn överst på affischer. Därför valde Envoys att göra tvärtemot och istället lägga namnet under bilden. Som framgår av affischen lämnades plats underst till arrangörens obligatoriska utrymme att skriva på affischen.

Titel: Krigsmakten är ett klassförsvar!
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,1 x 41,3 cm
Copyright:

En av Förbundet Kommunists antimilitaristiska affischer.
I högra hörnet en klisterlapp från Värnpliktsvägrarnas Centralorganisation som påminner om en affisch av Carl Johan De Geer.

Vem gjorde affischen och när?

Titel: Kärnenergimakt – Balansakt
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Skrapkartong?
Format: 75,0 x 104,7 cm
Copyright: Kerstin Abram-Nilsson/BUS 2015
Donation: Eva Trolin o C. Anders Wallén

Gjordes troligen i mitten av 1970-talet i Konstfacks screenverkstad.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Rädda jobben
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,7x42,0 cm
Copyright:

Från mitten av 1970-talet?

Titel: Kan man tävla i musik?
Årtal: 1975
Konstnär:
Teknik: Offsettryck
Format: 30x42 cm
Copyright: Okänd

Allmän affisch som sattes upp på gator och torg inför Alternativ festival 75.
Bilden på affischen, är en kopia av Mats Victorsons teckning som finns med på Philemon Arthur and the Dung:s LP från 1971, utgiven på Silence.

Vem gjorde affischen?

Titel: Sjung bort bekymren
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Maria Persson/BUS 2007

Stödaffisch för festivalen…
Denna affisch såldes till förmån för Alternativ Festival -75 i Stockholm. Pris 5 kr.
Maria Persson gjorde affischen och hon gjorde även den officiella affischen till samma festival.
Meningen med affischen var också att den senare även skulle kunna säljas vid andra festivaler som stöd för just det arrangemanget.

Titel: Kräv bryggeriet kvar
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 46x63,5 cm
Copyright: Marilla Grammofon AB
Donation: Göran Sjöholm

Reklam för Envoys singel ”Kräv bryggeriet kvar” från 1976. Behållningen av skivan gick oavkortat till Rädda Bryggeriet-kommittén. Envoys gav 1971 ut ”Almarna åt folket” och var en av de första grupperna, som gavs ut på singel på MNW-Music Network 1969. Fotot på affischen är taget av Sven Jönsson.

Titel: Operation Morgonrodnad
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 21x29,7 cm
Copyright: Helena Henschen

Fria Proteaterns beredskapsfars på Scala i Stockholm.

Titel: Vågspel (till salu)
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 64,3 x 90,1 cm
Copyright: Kaianders Sempler

SÄLJES eller BYTES mot annan affisch från 60-70 talet.

Originalaffisch från 1976.

Några hanteringsveck i över och nederkant. Liten reva på 1 cm i nederkant. I övrigt mycket gott skick.
Välkommen att ge bud på info@proggposters.se

Affisch för turnén Vågspel” med artisterna Björn Afzelius, Text och Musik, Lars Aldman och komp-isarna Hartelius & Löfdahl. Skivbolaget Nacksving arrangerade.”

Titel: Kvinnor!
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 43,0 x 60,3 cm
Copyright:
Donation: Annelie Dahl

Vem gjorde affischen och när? Inför1973 -76 eller -79 års riksdagsval?
Berätta här nedanför.

Titel: Kommunstyrelsen vill att vi dricker…
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,8 x 56,0 cm
Copyright: Lasse Hejll

Affischen gjorde Lasse som en pastisch på Brödinstitutets reklamkampanj 1976 ”Socialstyrelsen vill att vi äter 6-8 brödskivor om dagen” Under 70-talet kämpade de fria teatergrupperna för att få överta den gamla och rivningshotade biografen Victoria i Malmö. Kampen ledde bl.a. till en ockupation av biografen under några dagar i februari 1976. Man protesterade också mot kulturpolitiken i Malmö som ansågs vara allt för kommersiell och konservativ.

<<< Klicka för förstoring.

Titel: FiB/K Har freden en chans?
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30,6x44,9 cm
Copyright:

Vem och när gjordes denna affisch? 1976?

Titel: Studera, kämpa, lär!
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 23,8x33,7 cm
Copyright:

Mitten av 1970-talet?

Titel: Hyreskamp 4
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 21,0x29,7 cm
Copyright:

Från mitten av 1970-talet?

Titel: Till min älskade
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 69,6 x 81,3 cm
Copyright: Marie-Louise Ekman /Bildupphovsrätt 2017

SÄJLES

Affisch gjord av Marie-Louise De Geer-Bergenstråhle (numera Ekman).
Affischen användes även till ett collage där 9 st ansikten klipptes ut från ett antal affischer och sattes samman. Texten Till min älskade klipptes då bort. Finns även i en version med mörkblå nederdel och texten ”Marie-Louise De Geer-Bergenstråhle Svensk-Franska”

Omfattande slitage. Revor. Lösa tejpbitar på baksida. Pappersförlust. Veck. Nålhål. Osignerad.
Ljusblänk vid fotografering.
Ge bud på info@affischerna.se

Titel: Sånger på Loftet
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29x42 cm
Copyright: Turid Lundqvist
Donation: Jan Hammarlund.

Jan Hammarlund, Lena Ekman och Turids musikföreställning ”Sånger på Loftet”. Premiär på Teater 9, Roslagsgatan i Stockholm den 11 jan 1976. Spelades också en period på Kafé Christina i Gamla Stan. Föreställningen åkte också på turné i bl.a. Malmö, Lund, Köpenhamn, Ängelholm, Markaryd, Trollhättan, Göteborg och Bollnäs. Låtar från föreställningen gavs senare ut på LP:n Igår, idag, imorgon – Silence.

Titel: Doktor Rock ordinerar
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 61,7 x 90,0 cm
Copyright: Kaianders Sempler

Skivbolaget Nacksving i Göteborg anordnade denna turné för tre av sina skivaktuella artister. Turnén gästade bland annat Eskilstuna, Linköping, Örebro, Borås och Skövde.
Kaianders berättar: Den här gjorde jag med 2-färgs iristryck. Det var en tryckteknik där man med två färger kunde få ut ett helt spektrum av färger. Under denna turné var konferenciern utklädd till Dr Rock, en seriefigur i Musikens Makt som Lars Esselius ritade, därav Dr Rock i hörnet.

Titel: Bob Marley Gröna Lund 1976
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 35,0 x 49,9 cm styv kartong (stiff cardboard)
Copyright:

ORIGINALAFFISCH BYTES MOT SVENSKA 1960-70 TALS UNDERGROUND/ALTERNATIVRÖRELSE AFFISCHER

T-banevagnsreklam för Bob Marley and The Wailers första spelning i Sverige 1976 på Gröna Lund.
Enda kända originalaffisch från denna spelning.
Konserten var ett samarbete mellan EMA och Jamaicas ambassad.
Nålhål, fläckar, hanteringsveck, hörnskador, klotter på baksida och i vänster övre kant.
Förslag på affischbyte ges på info@affischerna.se

Bob Marley and The Wailers first concert in Sweden 1976. From advertisement in Stockholms subway.

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Vi har vår egen sång – musikfilmen
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30x42 cm
Copyright: Tom Hedqvist

Filmen gjordes av Dick Idestam-Almquist, Jan Lindqvist, Lennart Malmer, Stefan Jarl, Tommy Goldman.
Premiär 28 juni på Folkets Bio i Visby. Handlade om Alternativfestivalen som hölls i Stockholm året innan. (Alternativ Festival-75; se annan plats)

Titel: För ett socialistiskt Sverige
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,8 x 59,6 cm
Copyright: Okänd

En av SKP:s valaffischer inför riksdagsvalet 1976. I valet fick man 17 309 röster =0,32 %. Partiledare var Gunnar Bylin.

Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna (KFML) var en prokinesisk och antisovjetisk utbrytning ur Vänsterpartiet kommunisterna 1970 (nuvarande Vänsterpartiet). 1973 bytte partiet namn till Sveriges kommunistiska parti, SKP. /Wikipedia

Vem gjorde affischen?

Titel: Nej till löntagarfonder och byråkratstyre
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30,0 x 42,0 cm
Copyright: Okänd
Donation: Lennart Nylund

Valaffisch från SKP inför riksdagsvalet 1976.
Valdeltagandet uppgick till 91,76 procent, det högsta valdeltagandet någonsin i ett allmänt val i Sverige. I valet fick SKP 17 309 röster lika med 0,32 %.
Partiledare var Gunnar Bylin.

Vem gjorde affischen?

Titel: Fler jobb bättre miljö
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 59,3x86,4 cm
Copyright:

Inför valet 1976?

Titel: Meningsfullt arbete för alla
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 59,3x86,4 cm
Copyright:

Inför valet 1976?

Titel: Hyresstopp
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 59,3x86,4 cm
Copyright:

Inför valet 1976?

Titel: Bort med matmomsen
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 59,3x86,4 cm
Copyright:

Inför valet 1976?

Titel: AZANIA- ett fritt Afrika
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 23,8x33,7 cm
Copyright:

Titel: Elektriska Linden
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Ulf Ragnarsson

Elektriska Linden:s turnéaffisch 1977.

Titel: Bokhandeln Oktober
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Linoleum + offsettryck
Format: 60,4x43,5 cm
Copyright: Ulla Wennberg/BUS 2010

Oktoberbokhandeln i Stockholm sålde en affisch för att få in stödpengar till bokhandeln.
Ulla Wennberg berättar att bokuppslagen ska symbolisera att böckerna handlar om arbetare och bönder. I bakgrunden Ivar Lo-Johansson, Moa Martinson, Mao Zedong och Strindberg. Kvinnan med borsten är städerskan och författaren Maja Ekelöf.

Titel: Sprängkullens Bokcafé
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 40,9x57,5
Copyright:

Reklam för allaktivitetshuset Sprängkullens bokcafé i Göteborg.

Titel: Dagen gryr
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 54,6 x 44,9 cm
Copyright: Olof Sandahl

Olof Sandahl berättar att denna affisch ursprungligen var ett stort linoleumsnitt som han ställde ut under ett antal år. Affischen kom som bilaga med tidningen Partisano nr 6/7 1977. Partisano startades av Johan Ehrenberg, Timo Sundberg, Micke Jaresand och Alain Topor och övergick till att heta ETC 1978.

Titel: Filmer från ett ockuperat land
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,0 x 61,9 cm
Copyright: Peter Ekström/BUS 2012

Peter Ekströms affisch för Folkets Bio om filmer från Tjeckoslovakien efter ockupationen 1968.

Titel: Hårda bandage
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,9 x 59,3 cm
Copyright:

Fria Proteatern ger föreställningen Hårda bandage på Scala Teatern i Stockholm. Denna pjäs blev Fria Pros största publiksuccé.
Hårda Bandage handlade om arbetsförhållandena inom sjukvården. Pjäsen gjordes i samarbete med sjuksköterskefacket SHSTF.

Vem gjorde affischen?

Titel: FiB/K Stärk kulturfronten
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31,4x46,2 cm
Copyright:

<< Klicka för förstoring.

Titel: FiB/K: För en folkets kultur
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,8x41,9 cm
Copyright:

Titel: Berits Halsband
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30,4x43,3 cm
Copyright: Monica Nilsson/BUS 2010

Berits Halsbands turnéaffisch från spelning på Huset i Örebro 1977. Affischen gjordes 1976.
Bandet gjorde en LP på Forsa Ljud 1975. Medverkade också med en låt på första LP:n i serien TONKRAFT, Livemusic from Sweden, 1972-78.
Bandmedlemmen Anton Karis (flöjt) berättar: Vi hade ytterligare en affisch (bandets första). Den var röd – på den var en kille vi stötte på utanför Musikforum i Sundsvall. Han kom med på nån bild som togs och sen efteråt när vi tittade på bilder så tyckte vi att han gjorde en grimasch som vi tyckte passade till hur folk uppfattade vår musik. Tror han jobbade där på Musikforum och att han hjälpte oss bära in utrustningen. Lustigt nog hörde vi sen att han kommit in på mim-linjen på nån teaterskola. Jag har inte någon sån affisch kvar men kanske den går att finna någonstans? Den använde vi dom första åren och sen bytte vi till den med de cyklande insekterna på.

Titel: Tältprojektet – Vi äro tusenden…
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70x100 cm.
Copyright: Aja Eriksson/BUS 2007

”Vi äro tusenden”… ur den svenska arbetarklassens historia. Tältprojektets totalföreställning 1977, om den svenska arbetarklassen. Föreställningen byggdes upp kring centralfiguren ”Ellen” som föddes efter Sundsvalls-strejken 1879 och publiken fick träffa alla de som betytt något i den svenska arbetarrörelsen: Mäster Palm, Kata Dahlström, Hjalmar Branting, Zeth Höglund, Per Albin Hansson m.fl. Tältprojektet drog fram över hela Sverige (28 städer + Köpenhamn) från premiären 1:a maj i Göteborg på Heden, till den tänkta avslutningen i Stockholm på Ladugårdsgärde den 3-15 sept 1977. Eftersom Tältet blev en sådan succé så fortsatte man ytterligare två veckor på Heden i Göteborg fram till slutet av sept. Tältprojektet bestod av ett 100 tal skådespelare, musiker, konstnärer, tekniker, kulturarbetare från hela landet. Föreställningen sågs av över 100.000 personer och man spelade 96 st föreställningar. Bl.a. medverkade Nationalteatern, Teater Narren, Nynningen, Oktober, Tidningsteatern.
Inspelningen av filmen Vem tillhör världen? ägde rum under hela turnén. Citatet i filmtiteln är lånat från Bertolt Brecht.
Filmen hade premiär 8 september 1978 och gjordes av Christina Olofson och Göran du Rées.

Titel: Kvinnokulturfestivalen
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42x60 cm
Copyright: Veronica Nygren/ BUS 2007

Denna festival ville visa fram kvinnors arbete förr och nu, den fackliga kampen, synen på kvinnors sexualitet, abort, våldtäkt, prostitution och radikalfeminismen, kärleken till männen, vännerna, barnen, arbetet, barnen i klassamhället, miljöfrågor och framtidsvisioner. Arrangerade gjorde Föreningen Kvinnokultur.
Bl.a. medverkade Channa Bankier, Lena Granhagen, Jan Hammarlund, Sara Lidman, Margareta Krook, Mia Benson, Lena Cronqvist, Margareta Söderberg, Turid, Marie Selander, Lena Ekman, Lava, Monica Törnell, Teatergruppen Oktober, Röda Bönor, Frankie Armstrong, Cyndee Peters.
Festivalens musikdel gavs senare ut på Silence SRS 4647.
Textilkonstnären Veronica Nygren var professor i textil vid Konstfackskolan i Stockholm 1989-94. Hon var också med och grundade modeföretaget Mah-Jong 1966.

Var du där? Berätta.

Hanna Hartleb berättar:
Hej.Jag var där. Det var en mycket stark och spännande upplevelse. Jag var 11 år. På något sätt var jag med några andra flickor och sjöng eller improviserade. Jag minns särsklit starkt Kari Sylwan och Karin Thulin som gjorde dans workshop kring kroppen och känslor i velourkläder. De var bra. Vi sjöng mycket. Det var enormt kraftfullt. År 2000 var jag själv med och anordnade en feministfestival på Kulturhuset. Kanske var det Kvinnokulturfestivalen som satte verkligt djupa spår och som inspirerade mig till att återskapa en kvinnomanifestation.

<< Klicka för förstoring.

Titel: FiB-dagen 77
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,4x41,8 cm
Copyright:

Tidningen Folket i Bild arrangerar Dag för yttrandefriheten i Gamla Riksdagshuset i Stockholm med sång, teater, musik och tal.

Titel: FiB/K: En vass tidning
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,7x42 cm
Copyright:

Reklamaffisch för tidningen Folket i Bild.

Titel: Herr Puntila och hans dräng Matti
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 41,8x59,2 cm
Copyright: Hans Lind

Fria Proteatern spelar Herr Puntila och hans Drang Matti, på Scalateatern i Stockholm. Pjäsen skriven 1941 av tyske författaren Bertolt Brecht i samarbete med estlänskan Hella Wuolijoki.

Titel: Törs du köpa
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 44,6 x 61,8 cm
Copyright:
Donation: Annelie Dahl

Vilka var Föreningen Rädda Sverige? Vem gjorde affischen? Vem har signerat teckningen med T.T.?
När gjordes affischen? Berätta.

Titel: FiB/K: Du behöver Folket i Bild
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,5x41,7 cm
Copyright:

Från slutet av 1970-talet?

Titel: Man Ur Huse! Rondo
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Julie Leonardsson/BUS 2007

Konsert på Rondo i Göteborg 6 feb 1978.
Skivbolaget Nacksving arrangerade en turné med sina artister; i Göteborg på danspalatset Rondo och i Stockholm på Konstfack. Spelade senare även i Umeå och Östersund. Orsaken till konserterna var att Nacksving höll på att gå i konkurs och var tvungna att minska sina stora skulder. Konserterna var utsålda över allt och räddade bolagets ekonomi.
Turnéledaren Tommy Rander berättar att man uppfann biljettsystemet ”det cirkulerande systemet” till denna turné. Det innebar att man tryckte så många biljetter som det fanns tillstånd för och numrerade dem. När man gick in med sin biljett fick man lämna den ifrån sig vid entrékassan. Via ”mellanhänder” såldes den sedan igen.
”Myndigheterna” kunde notera att man inte släppte in mer än det antal som var tryckt på biljetterna.
Längst ner på affischen har någon som ville protestera mot det höga priset skrivit ”Kapitalistpris”.
På affischen figurerar Stikkan Andersson och ABBA.

Titel: Falskspel med trumf
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 64,0 x 89,7 cm
Copyright: Kaianders Sempler

Titel: Arbete och Fritid
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42,5x59,5 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

En av Arbete och Fritids många turnéaffischer.

Titel: Arbetarpolitik – Socialism -78
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,8 x 42,2 cm
Copyright:

VPK:s och dess ungdomsförbund KU:s första maj affisch 1978.

Vem gjorde affischen?

Titel: Norrtäljefestivalen
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Christer Kjellin

Folk och musikfest i Vigelsjö 27-28 maj 1978.

Var du där någon av dagarna? Berätta.

Klas Hermanns berättar:
Christer Kjellin heter han som gjorde denna affisch och även den i färg som togs fram för Norrtäljefestivalen 1979. Då hade festivalen växt till tre dagar i maj och över 40 band spelade. Bägge festivalerna finansierades av frivillig entre. Men 1979 fick vi ca 250 kilo strömming av en fiskare som vi tillagade och sålde! Musikerna fick en hundring var och bensinpengar. Christer, jag och några till som arrangerade gick ca 15 000 back tillsammans. Men kul var det!

Helena Gullberg berättar:
Vet inget om affischen, men var med i ett av banden; Suck. Vi fick en fin speltid klockan 5 på morgonen då några stackare stod och vacklade nedanför scenen. Precis före eller efter oss spelade Bosse & Slumrockarna. Jag minns det mest som den där väntan. Man kan väl anta att festivalen inte var superarrangerad. Det där med frivillig entré kom jag inte ihåg, och heller inte om vi fick lite pengar för att uppträda? Jag minns också att jag liftade dit tillsammans med en vän och fick då åka med Gunnar Brusewitz:-).

Tomas berättar:
Va där hela helgen, klart coolt.
Ni kan se bilder på www.nogg.se/Tensta

Titel: Luleå Musikcafé 1
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 34,9x50,8 cm
Copyright:

Titel: Rock mot fascismen
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,5x61 cm
Copyright:

Stödkonserter mot fascismen och rasismen, Moderna Museets trädgård i Stockholm, 3 juni 1978.Rock Against Racism (RAR) var en anti-fascistisk och anti-rasistisk kampanj som startade i England julen -76. Detta efter att bl.a Eric Clapton och David Bowie gjort rasistiska uttalanden var gällde invandringen till England. Red Saunders var initiativtagare och band som ställde upp på stödkonserter var The Clash, Tom Robinsson Band, Steel Pulse, Sham 69 m.fl. ”Love Music – Hate Racism, Black and White – Unite and Fight” var parollen. Kampanjen kom över till Sverige och Kontaktnätets internationella kommitté arrangerade flera stödkonserter under denna paroll.
Vem är upphovsmakare till denna affisch? Var du på konserten? Berätta.

Titel: Internationell Kvinnofestival
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x60 cm
Copyright: Cecilia Löfström

För ett kvinnohus i Stockholm.
Festivalen arrangerades på Munchenbryggeriet och i Rålambshovsparken den 18-20 aug. Ideén med festivalen var att diskutera kvinnornas villkor i kulturen, och att samla in pengar till ett kvinnohus.
Bland de kvinnor som spelade fanns svenska Anita Livstrand, Häxfeber, Husmoderns Bröst, Kjerstin Norén från Röda Bönor, Annsofi Nilsson, Fega Påhopp, Andra Bullar, Tintomara, Kvinnoväsen, Tösabeat, Kulbandet, Turid och Lena Ekman. Från Danmark kom Trille och Sösterrock, från Norge Jazzmin och Reis Kjerringa och från England Sistermatic och Feminist Improvising Group.

Vem arrangerade festivalen? Var du där? Berätta.

Titel: Egen kraft är bättre än atomkraft
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Fotostat A3
Format: 32x45 cm
Copyright: Anna-Clara Tidholm
Donation: Anna-Clara Tidholm

Anna-Clara Tidholms affisch inför folkomröstningen om kärnkraft 23 mars 1980.

Anna-Clara berättar:
Jag jobbade mycket för Linje 3 i Hälsingland inför kärnkraftsomröstningen 1980. Vi gjorde affischer och ordnade konserter. I Bollnäs jobbade vi ihop med centerpartiet, kds och vänsterpartiet som alla stödde Linje 3. Vi hade mycket roligt under tiden och det var som om det återigen uppstod en rörelse där alla var med och jobbade på bred front. Om hälsingarna fått bestämma hade vi inte haft kärnkraft i Sverige idag, jag tror vi hade 75 % nej-röster.

Titel: Vägen hem
Årtal: 1979
Konstnär:
,
Teknik: Offset
Format: 21x29,7 cm
Copyright: Kicki Askelin, Tomas Olsson

Fria Proteatern spelar Vägen hem” på Scala teatern i Stockholm. Skriven av Carsten Palmaer och regisserad av Stefan Böhm.

Titel: För ett tryggare liv och fler jobb!
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 34,9 x 50,0 cm
Copyright:

VPK:s valaffisch troligen inför 1979 års riksdagsval.

Vem och när gjordes affischen?
Berätta.

Titel: Skall kärnkraften ersätta dig på ditt jobb?
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62,2 x 46,0 cm
Copyright:
Donation: Annelie Dahl

Vilka var Föreningen Rädda Sverige, Box 219, 574 01 Vetlanda?
Vem gjorde affischen och när? Berätta.

Titel: Gnistan nr 13
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 32,6x48,1 cm
Copyright:

Titel: Fukt och Suck
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Fotostat A4
Format: 21x30 cm
Copyright: Ulf Ragnarsson
Donation: Ulf Ragnarsson

Fukt och Suck spelar på Musikverket på Götgatan i Stockholm 4 maj 1979.
Musikverket var ett av Stockholms bästa spelställe under den här tiden och där punkbanden hade en av sina stora scener.

Affischen tecknades av gitarristen i Fukt, Ulf Ragnarsson.

Titel: Kvinnor mot kärnkraft (Stockholm)
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,7 x 58,7 cm
Copyright:

Demonstration mot kärnkraft på Sergels Torg i Stockholm.
Kvinnokamp för fred arrangerar.

Vem gjorde affischen?
Berätta.

Titel: Världsmusikfestivalen
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Channa Bankier BUS/2007

31 aug – 2 sept 1979 anordnade Föreningen Fri musik och Föreningen Ett minne för livet en ”Världsmusikfestival” i Rålamshovsparken i Stockholm. Meningen var att visa upp gränsöverskridande musik och en musik som var både ful och vacker och som tvättade bort massmediabruset i våra öron. I programmet kan man läsa ”… det går inte längre att bara vara åskådare. Det är bättre att deltaga, att hitta på något eget och lära ut till varann. Älskande i alla länder – förena er!

Titel: Kvinnokamp – Valaffisch VPK
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70,0 x 99,8 cm
Copyright: Lucia Briones/BUS 2011

VPK gjorde en stor satsning inför valet 1979 på att bildkonstnärer skulle ta ansvaret för valaffischerna. Konsten skulle vara en del av den politiska agitationen.
Lucia Briones gjorde de mest färgstarka affischerna av alla, i den chilenska brigadmåleriets anda. Ofta porträtterade Briones personer från partiets fotfolk på sina affischer.

I riksdagsvalet 1979 fick VPK 5,6 % av rösterna.
De borgerliga partierna fick 175 mandat och de socialistiska partierna 174 mandat. Endast 8 404 röster skilde riksdagspartierna i de politiska blocken åt.

Titel: För fred och solidaritet- Valaffisch VPK
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70,0 x 99,9 cm
Copyright: Lucia Briones / BUS 2012

VPK gjorde en stor satsning inför valet 1979 på att bildkonstnärer skulle ta ansvaret för valaffischerna. Konsten skulle vara en del av den politiska aggitationen. Lucia Briones gjorde de mest färgstarka affischerna av alla, i den chilenska brigadmåleriets anda.

Titel: Stoppa rustningsvansinnet
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 35,0x49,8 cm
Copyright: Lage Lindell/BUS 2015

VPK gjorde en stor satsning inför valet 1979 på att bildkonstnärer skulle ta ansvaret för valaffischerna. Konsten skulle vara en del av den politiska agitationen.

Titel: Arbetslös
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 70,1x100,0 cm
Copyright: Christer Themptander/BUS 2012

VPK:s valaffisch från 1979.
Valdes i tidningen Expressen den 2 aug 1979, till bästa valaffisch med motiveringen – Bäst. Säger mest. Bild och text samarbetar så att man begriper vad de vill”.

Titel: Håll ut!
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 35,0x49,8 cm
Copyright:

Inför valet 1979?

Titel: Bort med matmomsen
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 69,9x99,8 cm
Copyright:

Inför valet 1979?

Titel: Löntagarmakt!
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 69,9x99,8 cm
Copyright:

Inför valet 1979?

Titel: Bekämpa utslagningen
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 34,9x49,8 cm
Copyright:

Troligen från 1979? Vem gjorde affischen?

Titel: Rock in opposition
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 53x41 cm
Copyright:

Zamla Mammaz Manna och Uppsala Musikforum arrangerade denna festival 28-30 sept 1979.
Rock in opposition var en rörelse av olika musiker i England, Sverige, Frankrike, Belgien, Italien som var i opposition till musikindustrins snäva begrepp på vad som skulle spelas in på skiva eller ej och få nå en bredare publik.

Vem har gjort denna affisch?

Jan Oe berättar:
Jag var med och lyssnade och hjälpte till på ett hörn. Dåvarande gitarristen i Zamla (inte Coste Apetrea) gjorde trycksakerna vill jag minnas.

Daniel Reichberg berättar:
Jag blir så FRUKTANSVÄRT avundsjuk på alla som var på denna konsert!

Titel: Rock mot atomkraft (reproduktion 2009)
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Olle Berg

REPRODUKTION SÄLJES  200:-

Inför utställningen på Nordiska museet 2009 tryckte jag upp ett antal reproduktioner, i samarbete med några av de representerade konstnärerna.
Ett fåtal överblivna ex kan beställas genom info@proggposters.se

Folkkampanjen Nej till kärnkraft på Konstfack, Stockholm 23-25 november 1979. En mäktig kulturmanifestation mot kärnkraft med ett 50-tal artister, däribland Ebba Grön, Eldkvarn, Mecki Mark Men, Carl Gustav Lindstedt, Lill Lindfors, Ola Magnell.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Rock mot atomkraft
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Olle Berg

Folkkampanjen Nej till kärnkraft på Konstfack, Stockholm. En mäktig kulturmanifestation mot kärnkraft med ett 50 tal artister.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Luciatåg mot kärnkraft
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 43,0x58,3 cm
Copyright: Mildred Samuelsson

Föreningen Kvinnokamp för fred arrangerar Luciatåg i Kungsträdgården i Stockholm, med stöd av Folkkampanjen Nej till kärnkraft.
Mildred Samuelsson medverkade i en utställning mot kärnkraft på Textilgruppen i Stockholm 1979 som hette Nej till strålande tider (tillsammans med Lena Olsson, Veronika Nygren och Monica Nilsson) och det var troligen i den vevan som affischen gjordes.

Titel: Slutmöte – Linje 3
Årtal: 1980
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,8x57,4
Copyright:
Donation: Solveig Bark

Folkkampanjen mot kärnkraft har slutmöte på Stadion i Stockholm.
Talare Marit Paulsen m.fl.
Folkomröstningen om kärnkraften hölls den 23 mars 1980.

Var du där? Vem är affischkonstären Gunnar B.? Berätta.

Titel: De fem naturkrafternas återkomst
Årtal: 1980
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,2 x 62,4 cm
Copyright:
Donation: Annelie Dahl

Energi-operan spelar på Sergels Torg i Stockholm veckan innan Folkomröstningen om kärnkraft 23 mars.

Vilka var Energioperan? Vem gjorde affischen?
Berätta.

Titel: Träd Gräs och Stenar
Årtal: 1980
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31,1 x 44,8 cm
Copyright:

TGS turnéaffisch från 1980 – Rock för glatta livet!

Titel: Träd Gräs och Stenar… nu T.Gås
Årtal: 1981
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 33,6 x 47,4 cm
Copyright:

Träd Gräs och Stenars nystart under nytt namn runt 1980.

Titel: Träd Gräs och Stenar…för fulla hus i Ulan Bator
Årtal: 1995
Konstnär:

Teknik: Fotostatkopia
Format: 29,6 x 41,9 cm
Copyright:

Träd Gräs och Stenars turnéaffisch från 1995 – ”Vi gick för fulla hus i Ulan Bator”.
Foto: Jonna Sjöholm

Titel: Träd Gräs och Stenar, London 2010
Årtal: 2010
Konstnär:

Teknik: Offset (tunn kartong)
Format: 29,6x41,8 cm
Copyright:

TGS spelar tillsammans med Voice of The Seven Thunders i London april 2010.

Titel: Purple Heart
Årtal: 2070
Konstnär:

Teknik: Offset
Format:
Copyright: Georg Trolin
Donation: Eva Trolin

Troligen från tidigt 1970 talet?
Vilka var Purple Heart och varifrån kom dom?

Svar: Purple Heart var ett Stockholmsbaserat band
Georg Trolin, Jonas Söderblom, Torbjörn Svensson, Bosse? var från Stockholm, Paul Adolphus från Adelaide, trummisen från Värmland

”Affischen är från 1967 vi repade på Rosenlunds vårdhem, i deras samlingssal. Vi bodde i personalbostad i närheten. Jag jobbade som sjukhusvaktmästare under den perioden.
Affischen består av följande personer från höger, Torbjörn Svensson- bas, trummisen var från Värmland, glömt namnet, Paul Adolphus i mitten gitarr, australier som bodde några år i Stockholm, Bosse på saxofon, har glömt efternamnet (han var konstnär) och till sist Jonas Söderblom, gitarr, mitt ansikte är bakgrundsbild. Affischens ursprungside arbetades fram av mig och med bistånd av Bosse. Bandet var ett utpräglat blues-rockband och jag sjöng på engelska och spelade munspel” hälsn. Georg Trolin

Titel: Antinativ fest i Rågsved
Årtal: 2081
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 28,4x42,1 cm
Copyright:

Affisch troligen från sent 1970-tal?