Urval

Titel: Hår – musikalen (Hair)
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 35x50 cm
Copyright: Per Naervik

Orginalaffischen från den svenska uppsättningen av den amerikanska hippie-yippie-love in musikalen Hair” på Scalateatern i Stockholm 1968. Där hade den Europapremiär den 20 sept. Urpremiären ägde rum i New York den 17 okt. 1967. Välkända låtar från föreställningen är ”Aquarius”, ”Good Morning Starshine” och ”Let the Sunshine In”. Pierre Fränckel regisserade och Mecki Mark Men stod för live-musiken. Sören Brunes stod för scenografin. Det spelades runt 150 st föreställningar fram till april 1969.

Bella Linnarsson i Mecki Mark Men berättar om rollistan:
Andrea: Andrea Anderson, Bettan: Elisabeth Befrits, Våfflan: Ulf Brunnberg, Charlie: Charlie Elvegård, Judith: Judith Gendel, Susi: Susi Heine, Jonas: Jonas Jonasson, Kjell: Kjell Jonasson, Love: Charlie Love, Cia: Cia Löwgren, Kisa: Anna-Karin Magnusson, Pyret: Pyret Moberg, Bella: Anna-Bella Munther, Sofi: Ann Sofie Nilsson, Anna: Anne Nord, Jane: Jane Sannemo, Bruno: Bruno Wintzell, Bill: Bill Öhrström, samt Mecki Mark Men:
Mecki: Mecki Bodemark, Pelle: Pelle Ekman, Bella II: Bella ”Fehrlin” Linnarsson, Hawkey: Hawkey Franzen, Kenny: Kenny Håkansson.

Titel: Candide – Pistolteatern
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 41,5 x 58,5 cm
Copyright: Jan Öqvist

Pistolteatern i Stockholm ger Candide (boken skriven av Voltaire 1759) med bl.a. Kim Andersson.

Pistolteatern var en teater vid Mälartorget i Gamla stan och Torsgatan i Vasastan, som grundades av Pi Lind och Staffan Olzon i mitten av 1960-talet. Namnet Pistolteatern hämtades från de två grundarnas ”initialer”. (Wikipedia)

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Cocktailpartyt
Årtal: 1969
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 51,1 x 71,0 cm
Copyright: Carl Johan De Geer

Fria Teatern bestod vid denna tidpunkt av de namn som står handskrivna. Marie-Louise De Geer (numera Ekman), Anders Linder, Jörgen Lantz (senare Björne i TV) och Torsten Wahlund. Cocktailpartyt spelades också på Arenateaterbåten troligen redan 1968.
Senare kom Fria Teatern att ombildas till den konstellation som sedan kom att utgöra Fria Teatern under en lång följd av år. Då medverkade Gunila Ambjörnson, Håkan Jonson, Jörgen Lantz, Anders Linder, Birgitta Sundberg, Claes Tollin och Hans Wigren. Deras första föreställning var ”Hur började eländet”
Carl Johan De Geer som gjort affischen spelade själv med i en pjäs av Fria Teatern, ”Spelet om Lasse Människa” av Robert Carleson.

Titel: Blomkrafts magiska show…
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29x45 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Blomkrafts turnéaffisch för sin dockteater som byggde på en gammal samisk saga om hur Solen kom till tundran. Spelades bl.a. i skolor i mellersta och norra Sverige. Blomkraft reprecenterade också Sverige vid en teaterfestival i Nancy i Frankrike 1970 med denna dockteater. Under denna Frankrike-turné medverkade också basisten Torbjörn Abelli från Träd, Gräs och Stenar.

Titel: Marta Marta
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45 x 61cm
Copyright: Erling Ericsson
Donation: Erling Ericsson

Detta var TURteaterns första uppsättning sedan ett antal skådespelare lämnat Stockholms stadsteater och bildat teatergruppen 1970.
Sara Lidman skrev pjäsen och Gösta Ekman regisserade.
Pjäsen som hade underrubriken ’’en folksaga’’ var en allegori om folket, arbetarrörelsen och kapitalet, där striden stod om skogen och om att återta den från kapitalet. Inspirationen fick Sara Lidman från gruvarbetarstrejken 1969.

Titel: Köpmannen i London
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Screen på bomullstyg
Format: 41x 61 cm
Copyright:
Donation: Ulla Wennberg

Ulla Wennberg skriver:
På Stadsmissionen idag hittade jag två tygbitar som visade sig vara teateraffischer från 1970. ”Köpmannen i London” med Teater 9, när den fortfarande låg på Regeringsgatan 9 i Stockholm.
Jag minns att jag såg en eller ett par föreställningar då teatern låg på Roslagsgatan. En god vän till mig var med i olika föreställningar, men det blev lite för mkt till slut för honom att både jobba och spela teater. Stefan Johansson var en krävande teaterchef!
Minnen väcks när jag funderar på Teater 9!

Titel: Blomkraft- Storstadens leende
Årtal: 1970
Konstnär:
,
Teknik: Offsettryck på fram och baksida
Format: 35,5 x 60 cm
Copyright: Thomas Lundqvist och Johannes Schneider/BUS 2007

Blomkrafts första teaterföreställning 28 sept-12 okt 1970 på Pistolteatern i Stockholm.
Blomkraft var ett musik- och teaterkollektiv från Stockholm, som 1970 fick ett stipendie av Rikskonserter och Riksteatern för en teaterproduktion. Ivar Södergren som var medlem i gruppen lånade sin fars gamla kvarn i Triberga på södra Öland och gruppen började sina repetitioner där. Då hade man ännu ej något namn på gruppen, vilket man också i det längsta försökte undvika. Det fick man dock genom att en journalist från någon Stockholms-tidning gjorde ett reportage från deras repetitioner i kvarnen, och ville absolut ha ett namn på gruppen. Gruppen började brainstorma” och journalisten tog ett av förslagen vilket blev Blomkraft, enl Thomas.
”Storstadens leende” bestod av ett antal satiriska scener över ”den moderna livsstilen”. Affischen gjordes av Thomas Lundqvist och Johannes Schneider båda medlemmar i Blomkraft.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Blomkrafts – Storstadens leende (baksida)
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 60 x 35,5 cm
Copyright: Thomas Lundqvist o Johannes Schneider/BUS 2007

Baksidan på Blomkrafts affisch för ”Storstadens leende”.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Kriminalvård på Stadsmuseum
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42,3x61,1 cm
Copyright: Låke Stomfelt
Donation: Låke Stomfelt

Kriminalvård debatteras under två veckor på Stadsmuseum i Stockholm. Bl.a. uppträder Gorillateatern från Malmö och Bernt Staf.

Titel: Tjyveriaktiebolaget
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Screen
Format: 60,2 x 44,7 cm
Copyright: Lars Jacob Jakobsson

Nationalteaterns pjäs tog upp olika strejker i slutet av 60-talet och början av 70-talet i Göteborgs hamn där stuveriarbetarna var inblandade. Sången En stuveriarbetares död, med Anki Rahlskog, från Nationalteaterns första LP ”Ta det som ett löfte…” ingick i pjäsen. SVT spelade in pjäsen men sändningen stoppades i sista sekunden då det ansågs att tre personer förtalades.
Svenska hamnarbetarförbundet menade då att det inte är förtal när man kritiserar etablerade fackliga rörelser och deras ledare. Affischen trycktes i Nationalteaterns egen screenverkstad.
Medverkande var Hans Mosesson, Lars Jacob Jakobsson, Peter Wahlqvist, Anki Rahlskog, Håkan Wennberg och Anders Melander. De skrev pjäsen tillsammans och Mosesson gjorde under ett halvår research bland arbetare i Göteborgs hamn.

Titel: Sune får jag knäppa din bläzer?
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,0 x 62,0 cm
Copyright:

Nationalteaterns ungdomspjäs från 1971.
Den handlade om några ungdomar som ockuperade en fritidsgård som skulle stängas. Man fick ta del av deras kamp mot politiker och byråkrater på fritids- och socialförvaltningen i Göteborg. Politikerna i Göteborg blev väldigt sura på pjäsen. De tyckte väl att Nationalteatern som fått så mycket hjälp av dem inte skulle kritisera och göra nidbilder!
Medverkade gjorde Inga Edwards, Med Reventberg, Pale Olofsson och Ulf Dageby.
Pjäsen spelades i Göteborg på fritidsgårdar och liknande ställen, samt på turné i hela landet bl.a. ett bejublat framträdande på ”Gamla Bro” en numera (naturligtvis) nerlagd ungdomsgård på Gamla Brogatan i Stockholm.
Från www.nationalteatern.nu

Vem gjorde denna affisch?

Titel: Hjältar i det blå
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,0 x 61,8 cm
Copyright: Erling Ericsson
Donation: Erling Ericsson

Affisch för Turteaterns pjäs om Kuba efter revolutionen 1959. Handlingen utgick från Hans Magnus Enzensbergers bok Förhöret i Havanna från 1970.
På affischen ses frihetsgudinnor med handgranater i händerna sakta sänka sig ner över kubansk mark. Medverkade gjorde bland andra Peter Schildt, Christer Boustedt, Sonja Lund och Lena Dahlman.

Titel: Pjäsen om Norrbotten
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 33,0 x 54,1 cm
Copyright:
Donation: Lennart Nylund

Pjäsen handlade om utflyttningen och avfolkningen av Tornedalen. Byggde på intervjuer och samtal med människor i Övertorneå kommun.
Pjäsen hade premiär 1 okt 1970 och Gunnar Ohrlander skrev manus och regiserade.
Skådespelare var Ann-Sofi Nilsson, Rolf Skoglund, Sten Ljunggren, Lennart Lidström, Margareta Olsson, Bernt Ström, Barbro Oborg.
Affischen trycktes på Aftonbladets civiltryckeri.

Titel: Nationalteatern – Sagan om Ormen
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 40x85 cm
Copyright: Lars Jacob Jakobsson

Barnpjäs som handlade om Mafsan och några andra inneboende i ett stort slott. Dom gör uppror mot ”Den Silverglänsande” och ”Ormen”. Mafsan segrar och får i slutet av pjäsen tillsammans med barnpubliken äta utav kexbuskarna som växer framför slottet.
Kexen sponsrades av Göteborgs kexfabrik.
Ulf Dageby spelade härskaren ”Den Silverglänsande” som hade en stor mage och var klädd i en silvermantel. Magen utgjordes av en stor väderballong fylld med cigarettrök. Dageby fick 15 min innan varje föreställning, själv stå och blåsa in rök i ballongen. Det gick åt många cigaretter! I slutet av pjäsen stack någon hål på magen och ”Den Silverglänsande” gick upp i rök.
Medverkande gjorde också Håkan Wennberg, Anders Melander, Ulf Dageby, Peter Wahlqvist, Anki Rahlskog, Hans Mosesson och Med Reventberg.

Titel: Två flugor i en smäll
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,5 x 61,9 cm
Copyright: Erling Ericsson
Donation: Erling Ericsson

Christer Boustedt gör regidebut.

Titel: Musik teater happening på Moderna Museet
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 43,0 x 62,0 cm
Copyright: Dany Dondrak

Happening på Moderna museet i Stockholm med Fläsket Brinner, Phil Free, Bernt Rosengren, Mecki Bodemark, Severin Usher, Sten Bergman, Yoshio Nakajima, Zebra gruppen.
Affischen troligen gjord av Dany Dondrak som ingick i pantomim-gruppen Zebra.
Vem var Severin Usher… nån som vet?

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Typerna och Draken
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 35x50 cm.
Copyright: Helena Henschen

Fria Proteaterns pjäs Typerna och Draken”, en teaterpjäs med sång och musik om stora tidningsdrakar, finansfamiljer och arbetarnas fackliga kamp från 30-talet fram till 70-talet. Affischen är från premiärföreställningen den 27 okt 1972 på Borgarskolan i Stockholm. Pjäsen gjordes tillsammans med grafiska arbetare på DN-Expressen och Typografiska Föreningen i Stockholm. Medverkade gjorde bl a Mia Benson, Tomas Bolme, Stig Engström, Anders Forslund, Inger Liljefors, Gunnar Ohrlander och Stefan Ringbom.

Titel: Typerna och Draken
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 35x50 cm.
Copyright: Helena Henschen
Donation: Rita Creighton

Fria Proteaterns pjäs Typerna och Draken”, en teaterpjäs med sång och musik om stora tidningsdrakar, finansfamiljer och arbetarnas fackliga kamp från 30-talet fram till 70-talet.
Affischen är från föreställningen den 21 nov 1972 på Kårhuset i Stockholm. Pjäsen gjordes tillsammans med grafiska arbetare på DN-Expressen och Typografiska Föreningen i Stockholm. Medverkade gjorde bl a Mia Benson, Tomas Bolme, Stig Engström, Anders Forslund, Inger Liljefors, Gunnar Ohrlander och Stefan Ringbom.

Titel: Modern
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 36,1 x 61,5 cm
Copyright:

Bruksteatern och Musikteatergruppen Oktober satte 1973 upp Modern i Malmö och detta var första gången den spelades på en svensk scen.
Bertolt Brecht skrev pjäsen 1932 i nära samarbete med kompositören Hanns Eisler. I pjäsen ingår sånger som Kommunismens lov och Lärandets lov (du ska ta ledningen och makten).
Bilden gjordes av Gunnar Frieberg -72

Titel: Sparken
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 43,8 x 61,0 cm
Copyright:
Donation: Johan Fornäs

Turnéaffischen till Röd teaters Sparken”, en revy om arbete och arbetslöshet. Röd teater var Förbundet Kommunists amatörteatergrupp med bas i Malmö.

Titel: Ordning härskar i Berlin
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 43 x 61 cm
Copyright: Låke Stomfelt
Donation: Låke Stomfelt

Pjäsen handlade om Spartakistupproret i Berlin 1919, organiserat av Spartakistförbundet som Rosa Luxemburg och Karl Liebknecht hade grundat. Upproret krossades och både Rosa och Karl togs tillfånga och avrättades.
Grotteatern är en amatörteaterförening som bildades i Umeå 1964.

Titel: Kärleksföreställningen
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,2 x 53,4 cm
Copyright: Marie-Louise Ekman / BUS 2015

Stadsteaterns affisch till Margareta Garpes och Suzanne Ostens pjäs ”Kärleksföreställningen”.

Titel: Härliga Tider
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 49,0 x 69,5 cm
Copyright: Gunnar Idering

Fria Teatern spelar Härliga tider i Karlskoga 4 juli 1974.
Affischen tryckt 1973. Gjordes av tidigare Mascots, NJA gruppen och Fria Proteatermedlemmen Gunnar Ödering, själv avbildad som dragspelare.
Detta var en samproduktion mellan Fria Teatern och Stockholms Parkteater och spelades även in av SVT.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Lysistrate
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 34,7 x 59,1 cm
Copyright:

Pistolteatern i Stockholm ger Lysistrate, troligen tidigt 1970-tal?

Titel: Å harre jävvlar !
Årtal: 1973
Konstnär:
,
Teknik: Offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Lars Jacob Jakobsson o Anders Melander

Nyårskabaré 1973/1974 med Nationalteatern och Nynningen i Göteborg. Kabarèn framfördes på nattklubben Klubb Karl och det gjordes även en förortsturné i Göteborg. Under denna kabaré uppträder Ulf Dageby för första gången som Sillstryparen” i dialog med ”Gondolen” och ”Björnligan” vid en pissoar på Järntorget.
Kabarén gjorde även ett gästspel i Stockholm i mars -74, på Lindgården vid Gröna Lund. (Lindgården revs 2011 och är nu platsen för ABBA museet och Swedish Music Hall of Fame)
Efter gästspelet i Stockholm åker Nationalteatern ut till Vaxholm och spelar in en av proggtidens största succéer, LP:n ”Livet är en fest”. På LP:n finns bl.a låten ”Stena Olssons compagnie” vilken även ingick i kabarén. En annan låt i denna kabaré var ”Sånt händer inte här” och kan höras på Nynningens LP ”1974”.

Anders Melander berättar att han fick idén till affischen efter att han hittat ett urklipp från en engelsk tidning där en fisk och en gris satt och åt ur sin egen soppa. Han ville att affischen skulle vara lagom respektlös och fisken och grisen fick symbolisera den aningslösa societeten och människor med makt. I bakgrunden ses Älvsborgsbron med Vinga fyr i mitten. Till vänster ser man statyn Fiskarhustrun och till höger skymtar Hisingens lyftkranar.

Titel: Kåldolmar och kalsipper – Nationalteatern
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44x60 cm
Copyright: Kaianders Sempler

Barnpjäsen handlade om en samling människor som åker ut i världen på äventyr. En klassisk låt från föreställningen är Vi cyklar runt i världen.
1976 gav Nationalteatern ut en dubbel-LP som innehöll låtar från före- ställningen och andra låtar från senare barnpjäser med Nationalteatern. LP:n kallades också Kåldolmar och kalsipper.
Kaianders berättar: Den här affischen målade jag som ett original. Den tog flera dagar att måla eftersom färgläggningen var svår. Jag använde akvarellfärger och till slut blev jag nöjd. Originalet sitter fortfarande på väggen i köket.

Titel: Mäster Palm lever om
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 22,0 x 61,8 cm
Copyright:

Fria Proteaterns revy handlade om August Palm (1849–1922) som återuppstår efter ett häftigt åskväder vid Sergels Torg och ger sig ut för att titta på det svenska samhället. August Palm var med och grundade Sveriges socialdemokratiska arbetarparti 1889.

Titel: Jösses flickor!
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 45,1x62,1 cm
Copyright: Berndt Petterson (1930-2002)

Jösses flickor – Befrielsen är nära! var en teaterpjäs och musikal av Margareta Garpe och Suzanne Osten. I rollerna förekom Gurie Nordwall, Agneta Ekmanner, Catarina Larsson, Håkan Serner och Lasse Pettersson.

Pjäsen handlade om kvinnorättsrörelsens historia och hade urpremiär på Stockholms stadsteater 29 nov 1974, under den period då Viveca Bandler var teaterns chef. Uppsättningen gjorde stor succé och spelades 140 gånger för uppemot 100.000 åskådare. Kända sånger från pjäsen har blivit klassiker, bl. a. ”Befrielsen är nära”. Musiken komponerades av Gunnar Edander.

<<< Klicka för förstoring.

Titel: De hängdas revolution -Göteborg
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Linoleumtryck därefter offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Kaianders Sempler

En musikteater med bandet Nynningen. Premiär under ”Musik vid Siljan-veckan” lördagen den 13 juli 1974 på Sveabiografen, Leksand. Spelades senare även i Göteborg den 23-25 aug på Stenhammarsalen varifrån denna affisch kommer. Musikteatern utgick ifrån B.Travens femte roman i sviten Caobacykeln och handlade om förtrycket mot indianerna i Mexico under 1910-talet.
Bl.a medverkade Totta Näslund, Tomas Forssell, Marie Selander, Hans Mosesson, Bertil Goldberg, Anders Lönnbro.

Kaianders berättar: Detta är första och enda gången jag gjort ett linoleumtryck för en affisch. Bandet Nynningen skulle göra en musikteaterföreställning i Leksand efter en bok av B. Traven. Jag läste boken, fick en grundidé och lånade en grafisk ateljé. Tryckfärgerna var väldigt dyra och det gick åt oerhört mycket svart färg. Budgeten för affischen var minimal så jag bestämde mig för att dryga ut färgen. Jag provade att tillsätta socker och ägg, och det blev en slags svart äggtoddy som fungerade alldeles utmärkt att trycka med. Till föreställningarna i Göteborg fotade vi av affischen och tryckte den på offset med vissa text- och färgjusteringar.
<<< Klicka för förstoring.

Titel: Kan jag få receptet !?
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,8 x 60,4 cm
Copyright: Lars Jacob Jakobsson

Nationalteaterns och Nynningens andra kabarevy med premiär nyårsafton 1974.

Titel: Luffarrock
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31,5 x 71,1 cm
Copyright:

Nationalteaterns barnpjäs-musikal från 1975. Pjäsen hade beställts av Rikskonserter och spelades i skolor. Den handlade om Honken och Linda som i ett övergivet hus träffar på luffare som de börjar prata med. 1981 spelade Nationalteatern in en skiva med utgångspunkt från denna pjäs, ”Luffarrock en lurkmusikal” (Nacksving). Medverkade gjorde Ulf Dageby, Pale Olofsson, Med Reventberg, Peter Wahlqvist och Hans Wiktorsson. Läs mer på Nationaltearaterns hemsida.
Vem gjorde denna affisch?

Titel: Gässpel
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,0x62,3 cm
Copyright: Lars Jacob Jacobsson

Nationalteatern samlade 1975 ihop sina mest populära hits från tidigare föreställningar, bl.a. Livet är en fest och Speedy Gonzales och detta blev ungdomspjäsen Gässpel.
Medverkade gjorde Totta Näslund, Hans Wiktorsson, Maria Grahn, Pale Olofsson, Lars Jacob Jacobsson, Håkan Wennberg o Ulf Dageby.
Sveriges Radio spelade in föreställningen på musikpuben Bullerbyn i Stockholm. Sändes i liveprogrammet Tonkraft på nyårsafton 1975.

Titel: Kabarevy
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,6 x 41,9 cm
Copyright:

En pre-affisch inför Nationalteaterns och Nynningens nyårs kabarevy ”Kan jag få receptet”
Vem gjorde denna affisch?
Teckningen gjord av Robert Storm Petersen, som var en dansk tecknare och skådespelare. Han blev mest känd under signaturen Storm P.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Läkare mot sin vilja
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,0 x 61,9 cm
Copyright: Erling Ericsson
Donation: Erling Ericsson

Titel: Narrengruppen – Tänt varé här!
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettyck o tuschpenna
Format: 43,5x62 cm
Copyright: Batte Sahlin /BUS 2011

Teater om kärnkraft av Narrengruppen, på Bryggeriet i Stockholm 9 feb 1975. Solen Skiner och Narren delade på kvällen.

Titel: Teaterfestival
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 49,8x69,8 cm
Copyright:

De fria teatergrupperna bjuder på festival i Uppsala.

Titel: De sista
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Fotostat
Format: 29,5x45,0 cm
Copyright:
Donation: Hasse Bruniusson

Teatrum ger De Sista av Maxim Gorkij på Arken i Uppsala 1975.

Titel: Göteborgs fria teaterfestival!
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,9 x 61,8 cm
Copyright: Kaianders Sempler
Donation: Johan Fornäs

Gräddan av Göteborgs fria teatergrupper tillsammans med Sprängkullen arrangerar teaterfestival i Hammarkullens skola och på Sprängkullen. Nationalteatern spelar ”Gässpel” Patraskteatern spelar ”På vårat vis”, Atelierteatern spelar ”I ungdomens lyckliga dagar”, Sveagruppen spelar ”Dum och snäll” och Götateatern spelar ”Under overallen”.
Kaianders berättar: Teatergrupperna som beställde affischen ville ha med otroligt mycket text samtidigt som den skulle locka folk. Då valde jag att rita en superhjälte som håller upp en stor pappersrulle med text samtidigt som betraktaren blir ”tårtad”.

Var du där? Berätta.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Ett brott är begånget
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Aja Eriksson/BUS 2007

Affisch för insamlandet av pengar till Tältprojektet 1977.
Se även affischen ”Vi äro tusenden…”

Titel: Operation Morgonrodnad
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 21x29,7 cm
Copyright: Helena Henschen

Fria Proteaterns beredskapsfars på Scala i Stockholm.

Titel: Sara i den undre världen
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,0 x 61,8 cm
Copyright: Lars Jacob Jakobsson

Nationalteaterns barnpjäs från 1976.
I denna pjäs spelade Totta Näslund Direktör Knös.

Titel: Kroksbäcks fritidsgård Malmö
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30 x 41,5 cm
Copyright:

Teatergruppen Småfolket från Lund som spelade bl.a mycket på ungdomsgårdar. Under Viktoriaveckan i Malmö 4-12 sept 1976 spelade man pjäsen ”Du måste vara tuff annars…” som ingick i ett ungdomsgårdspaket tillsammans med Solen Skiner.

Titel: Bella Ciao – om åtta timmar
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x63,5 cm
Copyright:
Donation: Anna och Carlo Barsotti.

Bella Ciao-gruppen framför musikteaterprogrammet ”Om åtta timmar” på Jarlateatern i Stockholm 30 sept – 3 okt 1976. Gruppen bestod av Björn Granath, Bibbi Nordin, Karin Biribakken, Anna Barsotti, Carlo Barsotti, Fred Lane, Niklas Hellberg, Kjell Westling, Lena Ekman, Jan Hammarlund. I mars 1976 hade man spelat in en LP med alla sångerna på MNW (67P). Hade premiär på Narrenteatern 2 maj och föreställningen fortsatte under hösten -76 till Malmö, Lund, Göteborg och Danmark.
Vem gjorde affischen?

Titel: Folkhemmet
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,0x62,0 cm
Copyright: T. Prim
Donation: Eva Trolin o C. Anders Wallén

Är det någon som känner till något om denna grupp?

Titel: Komadawolo – en levande musikhistoria
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,6x41,9 cm
Copyright: Kaj Magnusson
Donation: Kaj Magnusson

Komadawolo spelar musikteater där man följer bluesens utveckling genom historien.
Kaj Magnusson berättar:
När jag 1977 gjorde min vapenfria tjänst i ett tråkigt rum på Historiska museet i Stockholm och läste bl a Rockens Roll (av Tommy Rander och Håkan Sandblad) så skrev jag en pjäs halvt på beställning av Ulla Lindström som var kulturansvarig på fritidsgårdarna. Stycket fick namnet efter en afrikansk växelsång som hette Komadawolo. Gruppen bestod av tre från Rockhammer, Bert som jag spelat med i RAA (som dessutom var duktig skådis) och en trummis från Farstagruppen Treklöver. Det blev ”Komadawolo-en levande musikhistoria” i tidens anda med fokus på hur de vita tagit musiken och utnyttjat de svarta. Så fick snart även gruppen heta Komadawologruppen. 77-78 spelade vi ett 40tal föreställningar i Stockholm och lite i Västsverige. Med inspiration från proggen, Nationalteatern m fl ville vi i nästa produktion spegla mer av publikens vardag. Då blev det Hoogans vårrulle.

Titel: Minnen från Folkets Park
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 60,2 x 88,8 cm
Copyright: Anders Åberg / BUS 2012
Donation: Annelie Dahl

En revypjäs med minnen från Folkets Park av och med Fria Teatern.

Titel: Hårda bandage
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,9 x 59,3 cm
Copyright:

Fria Proteatern ger föreställningen Hårda bandage på Scala Teatern i Stockholm. Denna pjäs blev Fria Pros största publiksuccé.
Hårda Bandage handlade om arbetsförhållandena inom sjukvården. Pjäsen gjordes i samarbete med sjuksköterskefacket SHSTF.

Vem gjorde affischen?

Titel: Hemmaplan
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,1 x 62,0 cm
Copyright: Eva Engstrand
Donation: Lennart Nylund

Göteborgsbaserade Götateaterns pjäs Hemmaplan. Handlade om hemmasonen Bängan”, bygdens stolthet, proffset från Västtyskland som kommer hem för att spela en vänskapsmatch med A-laget i Lilla Mons BK.

Titel: Gevären
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,2x56,3 cm
Copyright:

Vem och när gjordes affischen? 1977?

Titel: Tältprojektet – Vi äro tusenden…
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70x100 cm.
Copyright: Aja Eriksson/BUS 2007

”Vi äro tusenden”… ur den svenska arbetarklassens historia. Tältprojektets totalföreställning 1977, om den svenska arbetarklassen. Föreställningen byggdes upp kring centralfiguren ”Ellen” som föddes efter Sundsvalls-strejken 1879 och publiken fick träffa alla de som betytt något i den svenska arbetarrörelsen: Mäster Palm, Kata Dahlström, Hjalmar Branting, Zeth Höglund, Per Albin Hansson m.fl. Tältprojektet drog fram över hela Sverige (28 städer + Köpenhamn) från premiären 1:a maj i Göteborg på Heden, till den tänkta avslutningen i Stockholm på Ladugårdsgärde den 3-15 sept 1977. Eftersom Tältet blev en sådan succé så fortsatte man ytterligare två veckor på Heden i Göteborg fram till slutet av sept. Tältprojektet bestod av ett 100 tal skådespelare, musiker, konstnärer, tekniker, kulturarbetare från hela landet. Föreställningen sågs av över 100.000 personer och man spelade 96 st föreställningar. Bl.a. medverkade Nationalteatern, Teater Narren, Nynningen, Oktober, Tidningsteatern.
Inspelningen av filmen Vem tillhör världen? ägde rum under hela turnén. Citatet i filmtiteln är lånat från Bertolt Brecht.
Filmen hade premiär 8 september 1978 och gjordes av Christina Olofson och Göran du Rées.

Titel: Eko-positivet
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 40,7 x 57,7 cm
Copyright: Mats Ekman

Eko-positivet var ett masspektakel mot kärnkraft för ett ekologiskt samhälle på Sergels Torg i Stockholm 31 maj 1977. Arrangerade gjorde Jordcirkus.

Eva Gidfors berättar: Jag var med. det var riktigt kul. Vi repade olika enkla rörelser. Hade olika färger för olika element. Man fixade upp sig hemma och åkte till samlingsplatsen för sitt element (jord, eld,luft,vatten) Alla strålade samman på Sergels torg, häftig känsla, TV filmade.

Chris Torch berättar: Jag var med och drog igång Eko-Positivet, sen formades Jordicirkus.
Eva Wilke på Silence Studios var en oförtröttlig vän och partner och det var nog hon som fick en designer att rita affischen. Jag kommer inte på vad hon/han heter.

Lars Naumburg berättar: Jag var med och startade Jordcirkus och drog igång Ekopositivet. Jag är fortfarande stolt över denna happening som drog med så otroligt mycket folk. Går det att få tag på affischen?

Lisa Berg berättar: Hej, jag var med och minns att folk från gruppen som sen blev Jordcirkus, repade med oss. Det var folk från Alternativ stad och andra miljögrupper som låg bakom projektet.

Titel: Skeppsholmsfestivalen
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x76 cm
Copyright: Hedström

Denna festival arrangerades av ”Föreningen för Skeppsholmsfestivalen” i samarbete med en mängd kulturorganisationer, kommunen, stat och nordiska fonder. Festivalen pågick under 11 dagar och tiotusentals människor kom och tittade, lyssnade deltog och skapade. Här bjöds på finsk folkteater, amerikanska gyklare, ungersk-fransk-dansk-färöisk sång-musik & dans, brittisk och norsk satir, teater, mat och möten. Den amerikanska clownen ”Jango” höll clownskola under en vecka, engelska musikern Frankie Armstrong hade röstfrigörelse-workshop, brasilianaren Augusto Boal höll kurser och spelade forumteater där publiken tog över spelet och agerade själva i alla tänkbara uttrycksformer. Pistolteatern spelade Dario Fo´s ”Vi betalar inte, vi betalar inte”.

Jan Hammarlund berättar:
Det var här Frankie Armstrong hade sina Voice Liberation Workshops – hon hade visserligen redan haft det på teater Narren i maj men nu blev det väldigt uppmärksammat och ledde till att jag, Margareta Söderberg, Eva Lagerheim, Lena Klarström m fl satte igång med samma metod.

Lalla Andersson berättar:
Kan väl vara värt att nämna Margareta Söderberg och Claes von Rettig som var de urspurngliga idégivarna och eldsjälarna bakom festivalen.

Titel: Bella Ciao – När dagen randas
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 47,5x63 cm
Copyright: Carlo Barsotti
Donation: Anna och Carlo Barsotti.

Bella Ciao-gruppens musikteater om de italienska risplockerskornas liv och sånger.
Affischen gjordes av Carlo Barsotti vars vän Renato Guttuso, en Italiensk konstnär, gav Carlo rätten att använd hans teckning till denna affisch.

Titel: Komadawoloteatern
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,6x42
Copyright: Kaj Magnusson
Donation: Kaj Magnusson

Komadawoloteatern spelar Hoogans Vårrulle – en kabare i tiden.
Kaj Magnusson berättar: Sen blev det ”Hoogans vårrulle” en föreställning om hamburgare, serietidningar, rockstjärnor, mode mm. Gruppen gjorde 4-5 olika produktioner. Till den sista stora produktionen hade namnet på gruppen blivit Hoogans Musikteater, med en genomgående skurk; Harry Hoogan. (Vad fick man allt ifrån?). I den föreställningen – Harry Hoogan behöver dig! som också gavs ut på LP på bolaget Piglet var HH en reklamchef som utnyttjade både sina anställda och naturligtvis spred sitt kommersiella budskap till medborgarna. Läser man på sajten progg.se om den skivan får musiken högt betyg medan han inte alls har hajat texterna. Dom skrevs faktiskt av tre personer som sedan har varit mer eller mindre professionella musik- och ordmänniskor så som Cloffe Widén som i över 20 år jobbat med Låt & Leklaget, Ulla Carin Nyqvist som jobbat med film, teater mm hela tiden (och exempelvis skrivit Maritza Horns Morgon i Georgia-LP och nästan hela Lise och Gertruds senaste show/skiva) och jag själv som skrivit merparten av texterna och ungefär hälften av sångerna på 10 talet produktioner med Låt & Leklaget och Musikgruppen RAA. Som Hoogans Musikteater gjorde vi över 70 föreställningar innan gruppen lade av -81. Jag vill minnas att jag nånstans har kvar de där sista affischerna nånstans, måste leta upp dom.

Titel: Herr Puntila och hans dräng Matti
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 41,8x59,2 cm
Copyright: Hans Lind

Fria Proteatern spelar Herr Puntila och hans Drang Matti, på Scalateatern i Stockholm. Pjäsen skriven 1941 av tyske författaren Bertolt Brecht i samarbete med estlänskan Hella Wuolijoki.

Titel: …och bruket skall leva
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 55,4 x 88,8 cm
Copyright: Anders Åberg / BUS 2012
Donation: Annelie Dahl

Pjäsen handlade om brukssamhället Hyttefors där man smidit järn i trehundra år och om hur människorna reagerade då de hotades av nedläggningsvarsel.

Titel: Spelet om Sydafrika
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x45 cm
Copyright: Olof Sandahl

Affischen gjord av Olof Sandahl till ett teater- och sångprogram på Kulturhuset i Stockholm 4 feb 1978.
Arrangerade gjorde Stockholms Afrikagrupp och Amandla, troligen en kulturgrupp som var knuten till ANC.

Titel: Rock-kommunen
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 43,5x62 cm
Copyright:

Rock-kommunen (tidigare Ruff) framför musikteatern Rockens rötter på ungdomsgården i Hjulsta i Stockholm.

Titel: Söderfestivalen final
Årtal: 1978
Konstnär:
,
Teknik: Offsettryck
Format: 29x41 cm
Copyright: Bo Ericson / Mikael Agaton

Final på Söderfestivalen 28 maj 1978.
En mängd artister, amatörer som proffs uppträdde under festivalen; bl.a. Teatergruppen Latido, Clownen Max, Saara Salminens Kapell, Teater Narren med ”Mia Mamma Mormor”, Lokomotiv Konkret, Jordcirkus, Nävgröt, Abellis Dockteater, Pygméteatern, Fred Lane, Sumpen Swingsters, Södra Bergens Balalaikor, Lava, SAAD, Margareta von Gilpen, Las Mamitas, Ingrid Eriksson, Vår Teater, Bysiskören, Kameliateatern.
Stommen till denna affisch gjordes av Bo Ericson och enl uppgift gjorde även Mikael Agaton delar av denna affisch, bl.a finaltexten och de små mullvadarna längst ner ibland texten.

Titel: Söderfestivalen
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck o tuschpenna
Format: 44x61,5 cm
Copyright: Bo Ericson

För hela Söders skull, Stockholm 28 maj 1978. Detta är affischen för avslutningsdagen av festivalen, som hade pågått i ung två veckor.
En mängd artister, amatörer som proffs uppträdde; bl.a. Teatergruppen Latido, Clownen Max, Saara Salminens Kapell, Teater Narren med ”Mia Mamma Mormor”, Lokomotiv Konkret, Jordcirkus, Nävgröt, Abellis Dockteater, Pygméteatern, Fred Lane, Sumpen Swingsters, Södra Bergens Balalajkor, Lava, SAAD, Margareta von Gilpen, Las Mamitas, Ingrid Eriksson, Vår Teater, Bysiskören, Kameliateatern.

Titel: Mullvadsoperan
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42x57 cm
Copyright: IngMari Freijd

”Massteaterföreställning” om ockupationen av kvarteret Mullvaden på Söder i Stockholm 26-27 aug 1978.
I ursprungsversionen spelades operan som gatuteater, därefter som scenföreställning på turné i Malmö, Köpenhamn, Helsingfors, Göteborg, och Oslo. Operan framfördes som ett kollektivt körverk med orkester, där publiken fick vandra med från plats till plats under tre akter som utspelade sig på Mariatorget, Maria Skola, och Krukmakargatan. Affischen är en komprimerad fantasibild av Mullvadsoperans handling. Aktörerna i operan var akrobatikgruppen (i gula byxor), musikgruppen (röda byxor)och kören (gröna byxor) etc. Affischen är gjord av formgivaren IngMari Freijd som under denna tid bodde på Krukmakargatan 10. Porten finns avbildad på affischen. IngMari var med i musikgruppen och kan skymtas som den gitarrspelande figuren. Den skäggige mannen med hatt i fönstret till höger var en strulig finsk spelevink som dök upp överallt på den här tiden, drar sig IngMari till minnes. Mullvadsoperan gavs senare ut på vinyl av MNW.
IngMari Frejd berättar hur de gick till väga när de tapetserade stan med denna affisch: Det var en ständig katt- och råtta-lek mellan oss affischklistrare och den patrullerande polisen.
Vi spred ut oss i olika stadsdelar, två och två: en kille och en tjej, med en rulle affischer. Då polisen närmade sig slängde vi oss i varandras armar och agerade passionerat förälskade. Inte ens polisen ville tränga sig på i en sådan situation!
Kommer du ihåg affischen?

Iris Berggren berättar:
Mullvadsoperan skrevs av Erkki Lappalainen. Erkki startade Poetry Slam i Sverige genom Rinkeby Poetry Slam. Nu har Erkki lämnat oss – så sorgligt. Vila i frid Erkki och tack för allt!

Titel: Vägen hem
Årtal: 1979
Konstnär:
,
Teknik: Offset
Format: 21x29,7 cm
Copyright: Kicki Askelin, Tomas Olsson

Fria Proteatern spelar Vägen hem” på Scala teatern i Stockholm. Skriven av Carsten Palmaer och regisserad av Stefan Böhm.

Titel: Harry Hoogan behöver dig !
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 59,4x85,0 cm
Copyright: Kaj Magnusson
Donation: Kaj Magnusson

Hoogans musikteater-affisch från 1979.
Läs mer om Hoogans under Komadawoloteatern

Titel: Hoogan 2
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 28,5x40,8 cm
Copyright: Kaj Magnusson
Donation: Kaj Magnusson

Läs mer under Komadawoloteatern!

Titel: Ett liv för en smed
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 59,9 x 85,9 cm
Copyright: Anders Åberg / BUS 2012
Donation: Annelie Dahl

”Ett liv för en smed” var Fria Teaterns första premiär på Högdalens teater i Stockholm. Man försökte att bygga en fast teaterverksamhet med Högdalens teater som bas för arbetet.

Titel: Nyårsrevy 1979
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 46,4x67,2 cm
Copyright: Adriaan Honcoop

Nyårsrevy på Uppsala Musikforum 1979.

Titel: Elin
Årtal: 1980
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30,0 x 45,1 cm
Copyright: Okänd
Donation: Lennart Nylund

Fria Proteatern spelar Elin i Luleå. Pjäsen hade premiär 1975.

Vem gjorde affischen?