Urval

Titel: Den 3:dje festen – Liljevalchs
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62x90 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Musikfest på Liljevalchs Konstmuseum, Stockholm 18-22 nov 1970. Entusiasmen var på topp efter de två Gärdetsfesterna tidigare denna sommar, så det anordnades en ny inomhusfest. Artister som uppträdde var Solen Skiner, Träd Gräs och Stenar, Jan Hammarlund, Telefon Paisa, Zebra, Fläsket Brinner, Roland Keijser, Capella fine nominell, Södra Bergens Balalaikor, Dead mans tuni, Gudibrallan, Nackagruppen, Samla Mammas Manna, Bobo Stenson, Stockholms Spelmansgille, Fred Åkerström, Nu blommar asfalten, Handgjort m.fl.

Titel: Skivreklam Silence (framsida)
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Silence Records

Reklamaffisch som skickades ut till skivaffärer.
Ny svensk musik från Silence, 1971.
Sagan om Ringen,
Gudibrallan,
Handgjort,
Festen på Gärdet,
Samla Mammas Manna,
Kebnekajse,
Fläsket Brinner,
Turid,
Gudibrallan 2,
Harvester,
Träd, Gräs och Stenar,
Fria Proteatern,
Stockholms Ensemblen.

Titel: Gärdet
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Peter Zander

Tredje festen på Gärdet, Stockholm 11-13 juni 1971 av många kallad ”den sista”. Uppträdde gjorde bl.a. Arbete och Fritid, Contact, Fläsket Brinner, Fria Proteatern, Gläns över sjö och strand, Growing Grass, Gudibrallan, Gunder Hägg, Handgjort, Låt 3:e örat lyssna in & 3:e benet stampa takten, Mecki Mark Men, Nature, Old Timey Stringband, Södra Bergens Balalaikor, Slim Notinis Blues Band, Svenssons Peace, Tamarugal, Träd, Gräs och Stenar.
Upphovsman till denna affisch är Peter Zander som även tog fotografiet som är från festen året innan. Peter hjälpte även till med affischen från första Gärdetsfesten. Fiolspelaren på affischen är Omas Ludvig Larsson från Vörderås.(se Festen 1970)
Vilka artister mer än de ovan nämnda, uppträdde?

Titel: Folk och Musikfestival – Hjortnäs
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x66 cm
Copyright: Ylva Hinders

Folk och Musikfestival vid Hjortnäs Brygga 10-11 juli 1971.
Spelade gjorde bl.a. Fläsket Brinner och Solen Skiner och arrangörer var Musik vid Siljan och Hjortnäs kamratförening.

Titel: Musik teater happening på Moderna Museet
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 43,0 x 62,0 cm
Copyright: Dany Dondrak

Happening på Moderna museet i Stockholm med Fläsket Brinner, Phil Free, Bernt Rosengren, Mecki Bodemark, Severin Usher, Sten Bergman, Yoshio Nakajima, Zebra gruppen.
Affischen troligen gjord av Dany Dondrak som ingick i pantomim-gruppen Zebra.
Vem var Severin Usher… nån som vet?

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Tillsammans
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format:
Copyright: Silence Records

Skivreklam för LP:n Tillsammans.

Titel: Musikfest i Örebro
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck + tusch
Format: 49,1 x 69,0 cm
Copyright:

Musikerkooperativet Spartacus arrangerar musikfest, troligen i Örebro Konserthus ?

Vem gjorde affischen?

Titel: Vårsådd på Jarlateatern
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 43x59 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

Stödkonsert för ”Bryggeriet” på Jarlateatern, Stockholm 12-14 april 1974. Channa Bankier berättar att hon aldrig tog betalt för sina affischer utan hennes affischkonst var en del av arrangemanget och engagemanget. ”Ny Kultur” arrangerade.
Var du där? Berätta.

Ewa Felicetti berättar:
Påskhelgen på Jarlateatern var häftig och som vanligt var alla där, det vill säga alla kompisar från 4:an och Östermalmsgårn. Jag kommer ihåg att jag såg Hot Boys, Soluppgång, Fläsket Brinner och Levande Livet (helt suveräna enligt min dagbok). När band man var mindre intresserade av lirade gick man runt och var social, vi var ute en del också och satt vid planteringarna vid Jarlaplan. Vi var tonåringar (jag 15 år) och vi både drack öl och rökte brass och hade självklart superkul! Det var kul att vara ung i Sthlm på 70-talet!En hemsk upplevelse fick vi vara med om en av kvällarna, vi satt uppe på läktaren, allra längst bak. Helt plötsligt ser vi hur en kille häver sig över räcket och är på väg att hoppa/ramla ner på parkett. I sista stund lyckas några få tag i honom och drar upp honom igen och släpar ner honom för trappan för säkerhets skull. Han hade nog fått en snedtändning, stackarn. Peace, love & understanding gällde på den tiden så folk såg oftast till att inget allvarligt hände. Som vanligt tyckte vi att inträdet var för dyrt och lyckades pruta på priset till hälften. När jag skulle gå hem på söndagen tjatade jag till mig en affisch också. Den har hängt inramad på min vägg sen dess, tillsammans med Vårsådd på Liljevalchs och Sista festen för Bryggeriet på Kulturhuset. Jag älskar de affischerna! Många år senare arbetade jag på en ungdomsgård, en kollega berättade att han hade arbetat i kassan på flera musikfester och att det alltid kom småtjejer och tjatade om priset. Det var vi, upplyste jag honom om, och vi skrattade åt sammanträffandet. Veckopengen skulle räcka till mycket på den tiden.
Hälsningar Ewa

Titel: Sista festen för Bryggeriet
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

”Sista festen för Bryggeriet” arrangerades av Ny Kultur på Kulturhuset vid Sergels torg i Stockholm. (Kulturhuset skulle invigas den 15 okt, så detta var det första arrangemanget innan invigningen)
Detta var återigen en stödkonsert för att få ihop pengar till upprustningen av det nya allaktivitetshuset Bryggeriet på Södermälarstrand. Detta blev dock den näst sista stödfesten för Bryggeriet då man ordnade ytterligare en i nov. Gräddan av musikrörelsens Stockholmsartister spelade gratis till stöd för Bryggeriet.

Under Vintern och våren 1973–74 samlade föreningen Ny Kultur in pengar till ett nytt allaktivitetshus som planerades i tomma lokaler i Münchenbryggeriet i Stockholm.
Man ordnade flera stödkonserter och lyckades få ihop till ett rivningskontrakt av Pripps som då ägde Münchenbryggeriet. Under första halvåret rustade aktivisterna i Ny Kultur upp den 500 kvadratmeter stora lokalen helt ideellt. Lagom till invigningen av Byggeriet i december 1974 informerade kommunen (som i november köpt huset av Pripps) att den del av huset där Bryggeriet låg skulle rivas och ge plats för bostäder. Efter valet 1976 då det blev borgerligt styre i Stockholm lovade man att Münchenbryggeriet skulle få vara kvar men då hade Ny Kultur redan fått hyra Mariahissen på Bellmansgatan.
Vilka var Ester Pistol? Endera Dan? Oscar? och Mikael Rock?

Ewa Felicetti berättar:
Kulturhuset var färdigt men invigningen av Kulturhuset skedde lite senare.
Musikfesten ägde rum i en stor hörsal på andra våningen.
Som vanligt var alla där, det vill säga alla kompisar från ungdomsgården 4:an och Östermalmsgårn. Och som vanligt var det superkul och helt suveräna konserter.
”Glaskuken” (glasskulpturen vid Sergels torg) presenterades genom att det färgglada draperiet drogs bort. Alla buade och skrattade åt den fula skulpturen. Den har hånats av oss sedan dess!
Efter dessa musikfester var det så dags för Bryggeriet!
Hälsningar Ewa

Tommy Nyström berättar:
På denna fest spelade även Hela Huset Skakar sitt andra gig som fick ett snabbinryck då en av artisterna på lördag dag lämnat sent återbud.
Hela huset Skakar i sin vagga var väl inget man minns direkt kanske, men jag minns det för jag var Stockholms-versionens första basist och var super-nervis.

Titel: Musikfest i Vimmerby
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 57,7 x 80,0 cm
Copyright:

Musikfester i Storebro och i Vimmerby sommaren 1977 med konserter, drakflygning, loppmarknad, utställningar. Arrangerar gör Vimmerby Musik & Kulturforum och ABF Hultsfred-Vimmerby.

Vem gjorde affischen? Var du där? Berätta.

Roger Wåhlin berättar i ett mail 7/3 2015:
Vad kul att hitta den affischen. Jag var med och startade Marulk men i Storebro var jag bara åskådare, satt vid mixerbord tills Amon Düüls ljudkille ändrade /försämrade ljudet då Marulk fick lite väl mycket uppskattning. Vi kom i folkvagnsbuss och Amon Düül i vit limousine :). Hittade också en artikel som en journalist skrev om festivalen där han undrade varför mediebevakningen var dålig jämfört med Gärdesfesten. Och något om att röken var tät som under slaget om Lutzen.

Här kommer recensionen av journalisten, förmedlad av Roger:
Här är texten jag hittade

Det fanns ju andra fester också…
Att radion förevigade försommarens happening på Gärdet var väl i sin ordning, MEN att dom inte spelade in den grymma musikfesten i Storebroparken i juni var illa. Tack vare dåtidens radiota storstadsfokus missade alla musikälskare som inte råkade befinna sig i Vimmerby fredagen den 17 juni att få lyssna till den andra Sverigespelningen med den tyska gruppen Amon Düül II. Kvällen var definitivt lika varm som den som varit i Stockholm under den första Gärdesfesten, däremot skiljde sig nog syftet med musikarrangemangen åt. I Astrid Lindgren staden gällde det att stödja fortsatta möjligheter att kunna ha en årlig musikfest. Gärdesfesterna (de var tre det året) var väl lite mer av ett radions arrangemang.

Jag tror också att publiken skiljde sig åt en hel del. När det gällde Vimmerby måste jag faktiskt erkänna att jag aldrig innan, eller ens efteråt för den delen, sett så många olikfärgade och olikmönstrade människor ihopträngda på en och samma plats samtidigt. Det var som om hela norra Europas flumelit plötsligt beslutat sig för att samlas till ett slags hippiekonvent. Hade alla udda existenser också byggt sig sina bostäder och slagit sig ner på orten efter den där helgen, skulle dom ha fått dåtidens Christiania i Köpenhamn att mer liknas vid en liten välbärgad tjänstemannastad än fristad. Jag lovar! Dessutom, Lützen var dimfritt den där ödesdigra dagen 1632 i jämförelse. Men Amon Düül var kraut!!!

Titel: Rock mot atomkraft
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Olle Berg

Folkkampanjen Nej till kärnkraft på Konstfack, Stockholm. En mäktig kulturmanifestation mot kärnkraft med ett 50 tal artister.

<< Klicka för förstoring.