Urval

Titel: Narren teatern
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Stencil-apparat
Format: A4
Copyright: Lojsa af Geijerstam / Bildupphovsrätt 2017

En musikkväll på Narrenteatern vid Gröna Lund i Stockholm.

Titel: Reklam från Silence
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 46x64 cm
Copyright: Silence Records

Reklamaffisch från skivbolaget Silence 1973 med sina just då skivaktuella artister.
Tillsammans, Thomas Wiehe, Levande Livet, Fria Proteatern, Jan Hammarlund, Stenblomma,Bo Hansson, Samla Mammas Manna, Bernt Staf, Turid, Kebnekajse.

Mats Viktorsson tecknade.

Titel: Levande Livet skivreklam
Årtal: 1973
Konstnär:
Teknik: Offsettryck
Format: 30,5x41 cm
Copyright: Silence Records

Skivaffärsreklam för Levande Livets första LP Strömmens Pärla” från 1973.”

Titel: Musikens makt… direkt ur det levande musiklivet
Årtal: 1973
Konstnär:
, ,
Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Leif Nylén, Mats G Bengtsson, Tore Berger/ BUS 2007

Moderna Museets Filial 1/2-18/2 1973 i Stockholm.
Denna affisch kom till inför en utställning på Moderna Museet som handlade om ”det progressiva musiklivet i Sverige”, där man ville belysa musiken och de fria musikarbetarnas situation. Publiken fick ta del av olika musik- och kulturarbetares kamp mot kommersialism och utfrysning från etablerade lokaler och media. Olika musik- och kulturarbetare var på plats för att träffa publiken, svara på frågor och berätta om sina förhållanden. Olika musik och teatergrupper spelade under en och en halv vecka och pga det stora intresset förlängdes utställningen ytterligare en vecka. Utställningen arrangerades av Tore Berger och Leif Nylén (Blå Tåget), Håkan Lind, Susanne Törneman, Pär Stolpe m.fl.
Affischen gjordes av Tore Berger och Leif Nylén där de använde en teckning, av Mats G Bengtsson som tidigare varit publicerad i tidningen BLM. Var du där? Berätta.

<< Klicka för förstoring.

Titel: 2 magiska dagar
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

2 Magiska dagar på Stadsmuseum, Stockholm 22-23 feb 1973.
Två dagars show under sportlovsveckan med Charlie och Esdor, Levande Livet, Blomkraft, Blå Tåget, Turid, Arbete och Fritid, dockteater, musik-cabaret tecknad film m.m.
Ceremonimästare var Einar Heckscher, Thomas Lundqvist och Mattias William-Olsson även kallad Puss-Mattias” pga sin oerhörda förmåga att med stor humor och glädje sälja undergroundtidningen PUSS.
Lojsa ritade teckningen för Turid och Arbete och Fritid medans Johannes Schneider tecknade figurerna i vänstra och högra hörnet. Var du på någon av dessa dagar? Kommer du ihåg Mattias som sålde Puss? Berätta.

Ulla berättar:
Jag minns Mattias mycket väl. Han var en i alla avseenden kär vän. Hans ständigt vänliga och förbindliga nuna dolde en sorg jag aldrig kom underfund med. Jag saknar honom än.

Titel: Musik för kropp och själ
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x63 cm
Copyright: Okänd

De icke-kommersiella skivbolagen Silence och MNW anordnade två kvällar med egna artister.
I recensionerna efter dessa musikkvällar diskuterades den höga ljudvolymen och den inskränkta publiken”.
Citat ur Henrik Strindbergs recension i Musikens Makt nr 4 dec-73; När Levande Livet spelade bar väldigt många sig oförskämt åt. Intolerant och hänsynslöst. Risken Finns och Hoola Bandoola blev inte oväntat väl emottagna. Sen gick ett par hundra – dom hade sett sina idoler och nöjde sig med det…//…Samla Mammas Manna hade kanske spelat sin komplicerade-enkla-roliga musik i 5 minuter när folk här och där krängde på sig rockarna och gick. I en jämn ström så länge dom spelade. Inskränkta och ointresserade. Många försökte inte ens att förstå dessa musikaliska begåvningar från Uppsala….//….En progressiv publik måste vara öppen och intresserad. Den måste också vara tolerant för den musik den inte förstår. Dom flesta kom som sagt denna kväll för att se Hoola Bandoola och det verkade som just ”deras publik” är den reaktionäraste. Det räcker inte med att musikerna anstränger sig, publiken måste också bjuda till! Publiken är ju ett absolut villkor för en rik progressiv musikkultur.

Vem gjorde affischen? Var du där? Berätta.

Titel: Vårsådd på Jarlateatern
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 43x59 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

Stödkonsert för ”Bryggeriet” på Jarlateatern, Stockholm 12-14 april 1974. Channa Bankier berättar att hon aldrig tog betalt för sina affischer utan hennes affischkonst var en del av arrangemanget och engagemanget. ”Ny Kultur” arrangerade.
Var du där? Berätta.

Ewa Felicetti berättar:
Påskhelgen på Jarlateatern var häftig och som vanligt var alla där, det vill säga alla kompisar från 4:an och Östermalmsgårn. Jag kommer ihåg att jag såg Hot Boys, Soluppgång, Fläsket Brinner och Levande Livet (helt suveräna enligt min dagbok). När band man var mindre intresserade av lirade gick man runt och var social, vi var ute en del också och satt vid planteringarna vid Jarlaplan. Vi var tonåringar (jag 15 år) och vi både drack öl och rökte brass och hade självklart superkul! Det var kul att vara ung i Sthlm på 70-talet!En hemsk upplevelse fick vi vara med om en av kvällarna, vi satt uppe på läktaren, allra längst bak. Helt plötsligt ser vi hur en kille häver sig över räcket och är på väg att hoppa/ramla ner på parkett. I sista stund lyckas några få tag i honom och drar upp honom igen och släpar ner honom för trappan för säkerhets skull. Han hade nog fått en snedtändning, stackarn. Peace, love & understanding gällde på den tiden så folk såg oftast till att inget allvarligt hände. Som vanligt tyckte vi att inträdet var för dyrt och lyckades pruta på priset till hälften. När jag skulle gå hem på söndagen tjatade jag till mig en affisch också. Den har hängt inramad på min vägg sen dess, tillsammans med Vårsådd på Liljevalchs och Sista festen för Bryggeriet på Kulturhuset. Jag älskar de affischerna! Många år senare arbetade jag på en ungdomsgård, en kollega berättade att han hade arbetat i kassan på flera musikfester och att det alltid kom småtjejer och tjatade om priset. Det var vi, upplyste jag honom om, och vi skrattade åt sammanträffandet. Veckopengen skulle räcka till mycket på den tiden.
Hälsningar Ewa

Titel: Samling för Internationalen
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,1x60,0 cm
Copyright:

Titel: Sista festen för Bryggeriet
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

”Sista festen för Bryggeriet” arrangerades av Ny Kultur på Kulturhuset vid Sergels torg i Stockholm. (Kulturhuset skulle invigas den 15 okt, så detta var det första arrangemanget innan invigningen)
Detta var återigen en stödkonsert för att få ihop pengar till upprustningen av det nya allaktivitetshuset Bryggeriet på Södermälarstrand. Detta blev dock den näst sista stödfesten för Bryggeriet då man ordnade ytterligare en i nov. Gräddan av musikrörelsens Stockholmsartister spelade gratis till stöd för Bryggeriet.
Vilka var Ester Pistol? Endera Dan? Oscar? och Mikael Rock?

Under Vintern och våren 1973–74 samlade föreningen Ny Kultur in pengar till ett nytt allaktivitetshus som planerades i tomma lokaler i Münchenbryggeriet i Stockholm.
Man ordnade flera stödkonserter och lyckades få ihop till ett rivningskontrakt av Pripps som då ägde Münchenbryggeriet. Under första halvåret rustade aktivisterna i Ny Kultur upp den 500 kvadratmeter stora lokalen helt ideellt. Lagom till invigningen av Byggeriet i december 1974 informerade kommunen (som i november köpt huset av Pripps) att den del av huset där Bryggeriet låg skulle rivas och ge plats för bostäder. Efter valet 1976 då det blev borgerligt styre i Stockholm lovade man att Münchenbryggeriet skulle få vara kvar men då hade Ny Kultur redan fått hyra Mariahissen på Bellmansgatan.

Ewa Felicetti berättar:
Kulturhuset var färdigt men invigningen av Kulturhuset skedde lite senare.
Musikfesten ägde rum i en stor hörsal på andra våningen.
Som vanligt var alla där, det vill säga alla kompisar från ungdomsgården 4:an och Östermalmsgårn. Och som vanligt var det superkul och helt suveräna konserter.
”Glaskuken” (glasskulpturen vid Sergels torg) presenterades genom att det färgglada draperiet drogs bort. Alla buade och skrattade åt den fula skulpturen. Den har hånats av oss sedan dess!
Efter dessa musikfester var det så dags för Bryggeriet!
Hälsningar Ewa

Tommy Nyström berättar:
På denna fest spelade även Hela Huset Skakar sitt andra gig som fick ett snabbinryck då en av artisterna på lördag dag lämnat sent återbud.
Hela huset Skakar i sin vagga var väl inget man minns direkt kanske, men jag minns det för jag var Stockholms-versionens första basist och var super-nervis.