Urval

Titel: Jazz Jazz
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,7 x 59,8 cm
Copyright:

Jazz-kvällar på Pistolteatern i Stockholm 1967.
Lördagen 29/4 gör bandet Persson Sound sin första offentliga spelning. Bandet bestod då av Bo Anders Persson, Torbjörn Abelli, Arne Ericson, Urban Yman.
Bandet döpte senare om sig till Pärson Sound, International Harvester och till slut Träd Gräs och Stenar.
Troligen gjordes affischen av Sören Brunes. Någon som vet?

Titel: Filips
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 39 x 61 cm
Copyright: Piero Tartagni

Detta är den officiella affischen inför invigningen av musikklubben Filips i Stockholm. På affischen kan man läsa; Lucy is at Filips, Flash it, Freak out, Tickets 5 kr där Lucy (från låten ”Lucy in the Sky with Diamonds”- The Beatles) var en symbol för det psychedeliska som var grundkonceptet på Filips.

Filips var Europas första och mesta psychedelia-klubb. Filips startades och drevs av Bill Öhrström tillsammans med Steve Roney, musikerna Bosse Hansson och Janne Carlsson (Hansson & Karlsson) samt ett flertal unga engagerade.
Bill Öhrström fick idén till Filips efter att under våren 1967 arbetat i Los Angeles och San Fransisco i egenskap av skivproducent för Polydor. Med Love in’s och Be in’s och besök på Fillmore West och Avalon hade Bill Öhrström en klar bild av vad Stockholm behövde. Lokalen på Regeringsgatan 27-29 hade man fått överta efter det nedlagda hovkonditoriet Filips, därav namnet.
Klubben öppnade den 9 augusti 1967 och stängde redan i början av januari 1968. Verksamheten kännetecknades av gränslöshet inom alla kulturella genrer. Klubbens ledord var ”icke-kommersiell musik i psykedelisk miljö”. Där blandades ljusshower med stroboskop och ljusorgel med film, rökelse och dans till experimentell musik i gränslandet mellan pop, jazz, folk-och elektronisk musik. För ljusshowen ansvarade ljusteknikern Nisse Grening, och för ljudinspelning stod Anders Lind. För den psykedeliska väggmålningen och inredningen ansvarade Janne Öqvist och Robert Ekman. Många menar att Filips var smältdegeln som senare kom att leda till den alternativa musikrörelsen.
Bland minnesvärda besökare på klubben fanns Jimi Hendrix som kom förbi och jammade med Hansson & Karlsson och Jimmy Carl Black från Frank Zappas Mothers of Invention som jammade med svenska Baby Grandmothers.
På Filips spelade även Persson Sound (ändrade stavning i början av 1968 till Pärson Sound), Mecki Mark Men, Peps Persson, Christer Boustedt, Lasse Werner, Blues Quality, Don Cherry, Hampton Hawes, Blossom Toes, T-Boones, Shakers, Lea Riders Group, Harlem Kiddies, Nisse Sandström, Outsiders, Lars Färnlöf, Slim Notini, Diddlers m.fl.
Piero Tartanni bodde en kort tid i Stockholm men återvände till Italien där han senare började göra dokumentärfilmer för italiensk TV. Nu driver Piero en modern vingård, Fattorva Colleverde i Toscana, med stort fokus på ekologisk odling och säljer sina viner bl.a. i Sverige.

Var du på Filips? Vilka artister såg du? Berätta.

Yvonne P berättar: Jag var där på premiären, då stället öppnade och Bosse & Janne spelade, Minns ljusorgeln som var något nytt, stroboskopet som flimrade då man dansade och ett flumrum som fanns en trappa upp. Mötte Don Cherry där och minns att Kjell Alinge också var där den kvällen.

Titel: International Harvester
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62x90cm
Copyright: Anna-Clara Tidholm

International Harvesters turnéaffisch från 1968.
Gruppen bestod av Bo Anders Persson (gitarr), Thomas Tidholm (sång, saxofon och flöjt), Arne Ericsson (elpiano, elcello), Torbjörn Abelli (elbas), Thomas Mera Gartz (trummor) och Urban Yman (elfiol).
1968 kom deras debutalbum Sov gott Rose-Marie. Gruppens namn förkortades senare till endast Harvester under vilket namn de släppte skivan Hemåt 1969. Efter en ombildning sommaren 1969 tog de namnet Träd, Gräs och Stenar.

Anna-Clara berättar: Jag var mycket intresserad av folkkonst. När vi gjorde ljusshower med diabilder på Pistolteatern i slutet av 1960-talet så fotade vi ofta av böcker med orientaliska mattmönster och kurbitsmönster som vi projicerade när International Harvester spelade. Det blev vår version av det psykedeliska. Mönstren hängde ihop med den sortens musik där ju grundstrukturen var ett regelbundet upprepande mönster. När International Harvester bad mig göra en affisch gjorde jag en slags bandväv och ett mönster som upprepar sig runt bilden. Och så skrev jag in texten ”Synden straffar sig själv” och ”Förfäras ej du lilla hop”.