Urval

Titel: Filips
Årtal: 1967
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 39x61 cm
Copyright: Piero Tartagni

Musikklubben Filips i Stockholm drevs av Bill Öhrström tillsammans med Steve Roney, musikerna Bosse Hansson och Janne Carlsson (Hansson & Karlsson) samt ett flertal unga engagerade. Lokalen på Regeringsgatan 27-29 hade man fått överta efter det nedlagda hovkonditoriet Filips. Klubben öppnade den 9 augusti 1967 och stängde redan i början av januari 1968. Verksamheten kännetecknades av gränslöshet inom alla kulturella genrer. Där blandades ljusshower med stroboskop och ljusorgel med film, rökelse och dans till experimentell musik i gränslandet mellan pop, jazz, folk-och elektronisk musik. För ljusshowen ansvarade ljusteknikern Nisse Grening, och för ljudinspelning stod Anders Lind. För den psykedeliska väggmålningen och inredningen ansvarade Janne Öqvist och Robert Ekman. Många menar att Filips var smältdegeln som senare kom att leda till den alternativa musikrörelsen.
Bland minnesvärda besökare på klubben fanns Jimi Hendrix som kom förbi och jammade med Hansson & Karlsson och Jimmy Carl Black från Frank Zappas Mothers of Invention som jammade med svenska Baby Grandmothers.
På Filips spelade även Persson Sound (ändrade stavning i början av 1968 till Pärson Sound), Mecki Mark Men, Peps Persson, Christer Boustedt, Lasse Werner, Blues Quality, Don Cherry, Hampton Hawes, Blossom Toes, T-Boones, Shakers, Lea Riders Group, Harlem Kiddies, Nisse Sandström, Outsiders, Lars Färnlöf, Slim Notini, Diddlers m.fl.
Piero Tartanni bodde en kort tid i Stockholm men återvände till Italien där han senare började göra dokumentärfilmer för italiensk TV. Nu driver Piero en modern vingård, Fattorva Colleverde i Toscana, med stort fokus på ekologisk odling och säljer sina viner bl.a. i Sverige.

Var du på Filips? Vilka artister såg du? Berätta.

Yvonne P berättar: Jag var där på premiären, då stället öppnade och Bosse & Janne spelade, Minns ljusorgeln som var något nytt, stroboskopet som flimrade då man dansade och ett flumrum som fanns en trappa upp. Mötte Don Cherry där och minns att Kjell Alinge också var där den kvällen.

Titel: Festen (grön)
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44x62 cm
Copyright: Thomas Mera Gartz

Festen på Gärdet, Stockholm 12-14 juni 1970.
Under de sista åren av 60-talet hade det legat och pyrt ett behov av att göra saker tillsammans, att hitta något eget, som motvikt mot de kommersiella kulturen, att experimentera och att låta alla få vara med i kulturskapandet, gammal som ung.
Ett 40-tal aktivister samlades hösten 1969 i Arkiv Samtals lokaler på Hälsingegatan i Stockholm och planerade för en utomhusfest på Skeppsholmen. Festen skulle vara gratis och innehålla olika slags musik som pop, tango, jazz, folkmusik från hela världen och trubadurer, det skulle finnas möjlighet att göra enkla instrument, dansbana med gammeldans, barnaktiviteter och biodynamiskt odlad mat till självkostnadspris.

En vecka innan festen skulle starta begärde Byggnadsstyrelsen, som förvaltade Skeppsholmens gräsmattor, en förskottsbetalning på 50 000 kr för eventuellt återställande av förstörda gräsmattor. Detta belopp kunde arrangörerna inte betala. Enda utvägen var att i sista stund flytta festen till Gärdet, därav den klassiska överstrykningen på den då redan tryckta affischen. Arrangörerna sökte snabbt tillstånd för Gärdet men det blev avslag på grund av att det inte skulle finnas tillräckligt med parkeringsplatser och toaletter, att man trodde det skulle bli problem med ordningen och de frigående fåren skulle störas.

På förmiddagen 12 juni 1970 började aktivisterna bära ut byggmaterial till scenen från det närliggande Konstfack till en plats mitt på Gärdet. Träd Gräs och Stenar ställde sin musikutrustning till förfogande för alla musiker och producent Solveig Bark från Rikskonserter hade tidigare beslutat om att stödja festen med 7 000 kr bland annat för hyra av ett bensindrivet elaggregat som stod för elförsörjningen under festen.
Efter att två tålmodiga och korrekta poliser dykt upp och förklarat att festen inte hade tillstånd och därmed var illegal tog de upp namn på några av aktivisterna och åkte sen iväg i sin polisbil.
Då började Festen och många menar att det var här som den alternativa musikrörelsen föddes.
Artister som uppträdde var bl.a. Atlantic Ocean, Atlas, Diddlers, Dom Smutsiga Hundarna, Gläns över sjö och strand, Gudibrallan, Guineas, Gunder Hägg, Hackat och malet, Love Explosion, Maces spring, Music is happening, November, Opus 3, Roland von Malmborg, Skäggmanslaget, Snabb Lindring, Solen Skiner, Träd, Gräs och Stenar, Yoshio Nakayima.

Affischens bildkollage gjordes av Thomas Mera Gartz, trumslagare i Träd, Gräs och Stenar och Peter Zander som färdigställde affischen och hjälpte till för att få affischen i tryck.
Fiolspelaren är Omas Ludvig Larsson född 1887 i Vörderås. Bilden tagen av Karl Lärka 1919 i Transtrand.

Titel: Festen (röd)
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44x62 cm
Copyright: Thomas Mera Gartz

Festen på Gärdet, Stockholm 12-14 juni 1970.
Under de sista åren av 60-talet hade det legat och pyrt ett behov av att göra saker tillsammans, att hitta något eget, som motvikt mot de kommersiella kulturen, att experimentera och att låta alla få vara med i kulturskapandet, gammal som ung.
Ett 40-tal aktivister samlades hösten 1969 i Arkiv Samtals lokaler på Hälsingegatan i Stockholm och planerade för en utomhusfest på Skeppsholmen. Festen skulle vara gratis och innehålla olika slags musik som pop, tango, jazz, folkmusik från hela världen och trubadurer, det skulle finnas möjlighet att göra enkla instrument, dansbana med gammeldans, barnaktiviteter och biodynamiskt odlad mat till självkostnadspris.

En vecka innan festen skulle starta begärde Byggnadsstyrelsen, som förvaltade Skeppsholmens gräsmattor, en förskottsbetalning på 50 000 kr för eventuellt återställande av förstörda gräsmattor. Detta belopp kunde arrangörerna inte betala. Enda utvägen var att i sista stund flytta festen till Gärdet, därav den klassiska överstrykningen på den då redan tryckta affischen. Arrangörerna sökte snabbt tillstånd för Gärdet men det blev avslag på grund av att det inte skulle finnas tillräckligt med parkeringsplatser och toaletter, att man trodde det skulle bli problem med ordningen och de frigående fåren skulle störas.

På förmiddagen 12 juni 1970 började aktivisterna bära ut byggmaterial till scenen från det närliggande Konstfack till en plats mitt på Gärdet. Träd Gräs och Stenar ställde sin musikutrustning till förfogande för alla musiker och producent Solveig Bark från Rikskonserter hade tidigare beslutat om att stödja festen med 7 000 kr bland annat för hyra av ett bensindrivet elaggregat som stod för elförsörjningen under festen.
Efter att två tålmodiga och korrekta poliser dykt upp och förklarat att festen inte hade tillstånd och därmed var illegal tog de upp namn på några av aktivisterna och åkte sen iväg i sin polisbil.
Då började Festen och många menar att det var här som den alternativa musikrörelsen föddes.
Artister som uppträdde var bl.a. Atlantic Ocean, Atlas, Diddlers, Dom Smutsiga Hundarna, Gläns över sjö och strand, Gudibrallan, Guineas, Gunder Hägg, Hackat och malet, Love Explosion, Maces spring, Music is happening, November, Opus 3, Roland von Malmborg, Skägganslaget, Solen Skiner, Snabb Lindring, Träd, Gräs och Stenar, Yoshio Nakajima.

Affischens bildkollage gjordes av Thomas Mera Gartz, trumslagare i Träd, Gräs och Stenar och Peter Zander som färdigställde affischen och hjälpte till för att få affischen i tryck.
Fiolspelaren är Omas Ludvig Larsson född 1887 i Vörderås. Bilden tagen av Karl Lärka 1919 i Transtrand.