Urval

Titel: THE SWEDISH COLLECTION – 12 vykort
Årtal:
Konstnär:
, , , , , , , , ,
Teknik: Digitaltryck
Format: ung 148×210 mm
Copyright:

THE SWEDISH COLLECTION
Nu finns 12 st av affischerna i samlingen upptryckta som vykort.
Vykorten är i affischens ursprungliga proportion och ungefär i A5 format (148×210 mm)
Tryckta med digitaltryck på 300 grams halvmatt papper.
Pris för hela THE SWEDISH COLLECTION (12 olika vykort) 250:- inkl. moms och porto inom Sverige och beställs genom att du skickar ett mail till info@affischerna.se

THE SWEDISH COLLECTION
12 postcards for sale.
The postcards are in the original proportions and approximately
A5 size (148×210 mm). Printed with digital printing on 300 gram matt paper.
250 SEK + shipping.

Går att köpa styckevis för 25:-/st vid mina ”IRL-utställningar” och på
RÖNNELLS ANTIKVARIAT,
Birger Jarlsgatan 32B,
114 29 Stockholm

Nu börjar ett nytt liv – Christer Themptander
Gevalia dricks mest – Kjartan Slettemark
Köp ingenting – Anna-Clara Tidholm
Vi glömmer aldrig Wounded Knee – Christer Themptander
Halva himlen är vår – Cecilia Löfström
Arbete o Fritid – Channa Bankier
Kåldolmar och Kalsipper! – Kaianders Sempler
Filips – Piero Tartagni
Blå Tåget – Tore Berger
Språkaffischen – Anne Lidén
Festen – Thomas Mera Gartz
International Harvester – Anna-Clara Tidholm

<<< Klicka för förstoring

Titel: International Harvester
Årtal: 1968
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62x90cm
Copyright: Anna-Clara Tidholm

International Harvesters turnéaffisch från 1968.
Gruppen bestod av Bo Anders Persson (gitarr), Thomas Tidholm (sång, saxofon och flöjt), Arne Ericsson (elpiano, elcello), Torbjörn Abelli (elbas), Thomas Mera Gartz (trummor) och Urban Yman (elfiol).
1968 kom deras debutalbum Sov gott Rose-Marie. Gruppens namn förkortades senare till endast Harvester under vilket namn de släppte skivan Hemåt 1969. Efter en ombildning sommaren 1969 tog de namnet Träd, Gräs och Stenar.

Anna-Clara berättar: Jag var mycket intresserad av folkkonst. När vi gjorde ljusshower med diabilder på Pistolteatern i slutet av 1960-talet så fotade vi ofta av böcker med orientaliska mattmönster och kurbitsmönster som vi projicerade när International Harvester spelade. Det blev vår version av det psykedeliska. Mönstren hängde ihop med den sortens musik där ju grundstrukturen var ett regelbundet upprepande mönster. När International Harvester bad mig göra en affisch gjorde jag en slags bandväv och ett mönster som upprepar sig runt bilden. Och så skrev jag in texten ”Synden straffar sig själv” och ”Förfäras ej du lilla hop”.