Urval

Titel: Musik för kropp och själ
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x63 cm
Copyright: Okänd

De icke-kommersiella skivbolagen Silence och MNW anordnade två kvällar med egna artister.
I recensionerna efter dessa musikkvällar diskuterades den höga ljudvolymen och den inskränkta publiken”.
Citat ur Henrik Strindbergs recension i Musikens Makt nr 4 dec-73; När Levande Livet spelade bar väldigt många sig oförskämt åt. Intolerant och hänsynslöst. Risken Finns och Hoola Bandoola blev inte oväntat väl emottagna. Sen gick ett par hundra – dom hade sett sina idoler och nöjde sig med det…//…Samla Mammas Manna hade kanske spelat sin komplicerade-enkla-roliga musik i 5 minuter när folk här och där krängde på sig rockarna och gick. I en jämn ström så länge dom spelade. Inskränkta och ointresserade. Många försökte inte ens att förstå dessa musikaliska begåvningar från Uppsala….//….En progressiv publik måste vara öppen och intresserad. Den måste också vara tolerant för den musik den inte förstår. Dom flesta kom som sagt denna kväll för att se Hoola Bandoola och det verkade som just ”deras publik” är den reaktionäraste. Det räcker inte med att musikerna anstränger sig, publiken måste också bjuda till! Publiken är ju ett absolut villkor för en rik progressiv musikkultur.

Vem gjorde affischen? Var du där? Berätta.

Titel: Arbetarkampen och Avtalsrörelsen
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 45,1 x 61,2 cm
Copyright:

<< Klicka för förstoring

Titel: Vårsådd på Liljevalchs
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryckt
Format: 42x58 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

Stödkonsert för ”Bryggeriet” på Liljevalchs konsthall i Stockholm 20-21 April 1974. Denna fest arrangerades veckan efter stödfesten på Jarlateatern. Nytt på denna fest var bytesmarknaden och man utnyttjade konsthallens olika rum till barnteater, filmvisning och musik med barnen och publiken kunde ”Spela själv” på medtagna instrument. I ett av rummen fanns en ”Färg-TV” där man visade ishockeymatchen mellan Sverige och Sovjet.

Titel: De hängdas revolution -Göteborg
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Linoleumtryck därefter offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Kaianders Sempler

En musikteater med bandet Nynningen. Premiär under ”Musik vid Siljan-veckan” lördagen den 13 juli 1974 på Sveabiografen, Leksand. Spelades senare även i Göteborg den 23-25 aug på Stenhammarsalen varifrån denna affisch kommer. Musikteatern utgick ifrån B.Travens femte roman i sviten Caobacykeln och handlade om förtrycket mot indianerna i Mexico under 1910-talet.
Bl.a medverkade Totta Näslund, Tomas Forssell, Marie Selander, Hans Mosesson, Bertil Goldberg, Anders Lönnbro.

Kaianders berättar: Detta är första och enda gången jag gjort ett linoleumtryck för en affisch. Bandet Nynningen skulle göra en musikteaterföreställning i Leksand efter en bok av B. Traven. Jag läste boken, fick en grundidé och lånade en grafisk ateljé. Tryckfärgerna var väldigt dyra och det gick åt oerhört mycket svart färg. Budgeten för affischen var minimal så jag bestämde mig för att dryga ut färgen. Jag provade att tillsätta socker och ägg, och det blev en slags svart äggtoddy som fungerade alldeles utmärkt att trycka med. Till föreställningarna i Göteborg fotade vi av affischen och tryckte den på offset med vissa text- och färgjusteringar.
<<< Klicka för förstoring.

Titel: Sista festen för Bryggeriet
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

”Sista festen för Bryggeriet” arrangerades av Ny Kultur på Kulturhuset vid Sergels torg i Stockholm. (Kulturhuset skulle invigas den 15 okt, så detta var det första arrangemanget innan invigningen)
Detta var återigen en stödkonsert för att få ihop pengar till upprustningen av det nya allaktivitetshuset Bryggeriet på Södermälarstrand. Detta blev dock den näst sista stödfesten för Bryggeriet då man ordnade ytterligare en i nov. Gräddan av musikrörelsens Stockholmsartister spelade gratis till stöd för Bryggeriet.

Under Vintern och våren 1973–74 samlade föreningen Ny Kultur in pengar till ett nytt allaktivitetshus som planerades i tomma lokaler i Münchenbryggeriet i Stockholm.
Man ordnade flera stödkonserter och lyckades få ihop till ett rivningskontrakt av Pripps som då ägde Münchenbryggeriet. Under första halvåret rustade aktivisterna i Ny Kultur upp den 500 kvadratmeter stora lokalen helt ideellt. Lagom till invigningen av Byggeriet i december 1974 informerade kommunen (som i november köpt huset av Pripps) att den del av huset där Bryggeriet låg skulle rivas och ge plats för bostäder. Efter valet 1976 då det blev borgerligt styre i Stockholm lovade man att Münchenbryggeriet skulle få vara kvar men då hade Ny Kultur redan fått hyra Mariahissen på Bellmansgatan.
Vilka var Ester Pistol? Endera Dan? Oscar? och Mikael Rock?

Ewa Felicetti berättar:
Kulturhuset var färdigt men invigningen av Kulturhuset skedde lite senare.
Musikfesten ägde rum i en stor hörsal på andra våningen.
Som vanligt var alla där, det vill säga alla kompisar från ungdomsgården 4:an och Östermalmsgårn. Och som vanligt var det superkul och helt suveräna konserter.
”Glaskuken” (glasskulpturen vid Sergels torg) presenterades genom att det färgglada draperiet drogs bort. Alla buade och skrattade åt den fula skulpturen. Den har hånats av oss sedan dess!
Efter dessa musikfester var det så dags för Bryggeriet!
Hälsningar Ewa

Tommy Nyström berättar:
På denna fest spelade även Hela Huset Skakar sitt andra gig som fick ett snabbinryck då en av artisterna på lördag dag lämnat sent återbud.
Hela huset Skakar i sin vagga var väl inget man minns direkt kanske, men jag minns det för jag var Stockholms-versionens första basist och var super-nervis.

Titel: Musikens Makt – Utställningen 11
Årtal: 1975
Konstnär:
Teknik: Offset
Format: 45,0 x 61,8 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

Cabaré, satir och genuin folkmusik.
Denna affischutställning om den svenska musikrörelsen gjordes av ett arbetskollektiv på tidningen Musikens Makt i Göteborg. Utställningen omfattar 30 st affischer som var och en täckte en del av musikrörelsens historia. Det berättas om första Gärdetsfesten, olika oberoende skivbolag, om Grupp 8, om allaktivitetshus, om musikteater, om olika slags musik, om musikgruppers vardag mm. Tonvikten låg på bilderna och texterna var komprimerade och informativa. Utställningen riktade sig till bibliotek, fritidsgårdar, musikforum, skolor. Hela utställningen kunde köpas för 300 kr och man kunde även köpa en affisch för 8 kr. Utställningen hade premiärvisning på restaurang Maneten i Göteborg i maj 1975. Affisch nummer 11 av 30.

Foto: Gunnar Naeslund

<< Klicka för förstoring.

Titel: Jättefest på Kvinnohuset
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,5 x 41,9 cm
Copyright:

Internationella kvinnodagen firas på Alla kvinnors hus i Stockholm.

Vem gjorde affischen? Vilket år är affischen ifrån?
Berätta.

Titel: Kvinnokulturfestivalen
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42x60 cm
Copyright: Veronica Nygren/ BUS 2007

Denna festival ville visa fram kvinnors arbete förr och nu, den fackliga kampen, synen på kvinnors sexualitet, abort, våldtäkt, prostitution och radikalfeminismen, kärleken till männen, vännerna, barnen, arbetet, barnen i klassamhället, miljöfrågor och framtidsvisioner. Arrangerade gjorde Föreningen Kvinnokultur.
Bl.a. medverkade Channa Bankier, Lena Granhagen, Jan Hammarlund, Sara Lidman, Margareta Krook, Mia Benson, Lena Cronqvist, Margareta Söderberg, Turid, Marie Selander, Lena Ekman, Lava, Monica Törnell, Teatergruppen Oktober, Röda Bönor, Frankie Armstrong, Cyndee Peters.
Festivalens musikdel gavs senare ut på Silence SRS 4647.
Textilkonstnären Veronica Nygren var professor i textil vid Konstfackskolan i Stockholm 1989-94. Hon var också med och grundade modeföretaget Mah-Jong 1966.

Var du där? Berätta.

Hanna Hartleb berättar:
Hej.Jag var där. Det var en mycket stark och spännande upplevelse. Jag var 11 år. På något sätt var jag med några andra flickor och sjöng eller improviserade. Jag minns särsklit starkt Kari Sylwan och Karin Thulin som gjorde dans workshop kring kroppen och känslor i velourkläder. De var bra. Vi sjöng mycket. Det var enormt kraftfullt. År 2000 var jag själv med och anordnade en feministfestival på Kulturhuset. Kanske var det Kvinnokulturfestivalen som satte verkligt djupa spår och som inspirerade mig till att återskapa en kvinnomanifestation.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Ett minne för livet
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,8 x 59,8 cm
Copyright: Per Tjernberg
Donation: Arvid Uggla

Turnéaffisch för banden ISKRA, Archimedes Badkar, Spjärnsvallet, Vargavinter, Marie Selander och Styrbjörn Bergelt.

Titel: Poesi i Riksdagshuset
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,7 x 63,5 cm
Copyright:

Titel: Stöd Algots-sömmerskornas kamp
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42x57 cm
Copyright: Veronica Nygren/BUS 2007
Donation: Marie Nilsson.

1977 försattes Algots Nords fabriker i bl.a Skellefteå, Norsjö och Sollefteå i konkurs. Sömmerskorna i de tre fabrikerna försökte rädda jobben genom att man startade studiecirklar och arbetsgrupper för att ta fram idéer till en alternativ produktion. Bl.a sydde man upp en ny kollektion av sjukhuskläder som illustreras på affischen.
Stödfesten hölls i Gamla Riksdagshuset och medverkade gjorde; Sömmerskor från Algots Nord, Marit Paulsen, Stina Torsson, Wawa Sjödin, Anita M Eriksson, Marie Selander med Minne för livet, Mullvadsoperan, Anders Linder, Margareta Söderberg, Fega Påhopp m.fl. Arrangerade gjorde Stödkommittén i Stockholm.
Affischen gjordes av textilkonstnären Veronica Nygren 1940-2006, professor i textil vid Konstfackskolan i Stockholm 1989-94. Hon var också med och grundade modeföretaget Mah-Jong 1966.

Titel: Musikens Makt presenterar
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42,2 x 59,2 cm
Copyright: Musikens Makt
Donation: Johan Fornäs

Tidningen Musikens Makt arrangerar musikkonserter på Kårhuset och på Sprängkullen i Göteborg.
På affischen Dr Rock, en seriefigur skapad av Lars Esselius/Amba.

Vem gjorde affischen?