Urval

Titel: Vårsådd på Liljevalchs
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryckt
Format: 42x58 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

Stödkonsert för ”Bryggeriet” på Liljevalchs konsthall i Stockholm 20-21 April 1974. Denna fest arrangerades veckan efter stödfesten på Jarlateatern. Nytt på denna fest var bytesmarknaden och man utnyttjade konsthallens olika rum till barnteater, filmvisning och musik med barnen och publiken kunde ”Spela själv” på medtagna instrument. I ett av rummen fanns en ”Färg-TV” där man visade ishockeymatchen mellan Sverige och Sovjet.

Titel: Ny kultur slår till
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x68 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Stödfest för Bryggeriet, på Jarlateatern i Stockholm 15-16 nov 1974. Statyn ”Kristall, vertikal accent i glas och stål” av Edvin Öhrström utanför Kulturhuset sågs som en symbol för den kulturpolitk som fördes – pengar till döda statyer istället för till ett levande kulturliv. Ny Kultur arrangerade festen och överskottet gick till upprustningen av Bryggeriet.

Titel: Alternativfestival
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 40x58 cm
Copyright: Maria Persson/BUS 2007

Alternativfestival -75 var en manifestation för att stoppa Sveriges fortsatta deltagande i Eurovisionsschlagerfestivalen. Året innan hade ABBA vunnit med ”Waterloo”. Kommittén Alternativ Festival 75 bildades 1974 och man ville bekämpa kommersialiseringen av kulturen och istället stödja den kultur som inte styrdes av ekonomiska vinstintressen. Man ville också få till stånd en grundläggande debatt om Sveriges Radios roll som producent och distributör av kulturprogram dit man även räknade underhållningsprogram. Manifestationen i Stockholm ägde rum på olika platser, Gyllene Cirkeln (Top House), Kulturhuset, Bryggeriet, Stadsmuseet och i ett stort tält på Storängsbotten vid Lidingövägen. För att få festivalen att gå ihop ekonomiskt samlades det in pengar från olika håll. Stödaffischer såldes, en specialtidning på 20 sidor med artiklar om bl.a. SR och musikindustrin och om den alternativa musikrörelsen trycktes i 30.000 ex och såldes för 1 kr styck!!! MNW gav också ut singeln ”Doin´ the omoralisk schlagerfestival” med Sillstryparen alias Ulf Dageby, Nationalteatern/Nynningen och Risken Finns. Intäkterna gick till AF-75. Veckan avslutades den 22/3 med en stor musikdemonstration genom Stockholms gator, samma dag som Eurovisionschlagerfinalen gick av stapeln i mässhallarna i Älvsjö.
På affischen utannonseras att gruppen Iskra var från Finland, men detta var ett missförstånd från arrangörerna. Iskra kom från Stockholm.
Du som var publik eller arbetade med festivalen – har du några minnen från veckan? Berätta.

<< Klicka för förstoring

Titel: Musikens Makt – Utställningen 26
Årtal: 1975
Konstnär:
Teknik: Offset
Format: 45,0x61,8 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

Skånsk blues, nya visor…
Denna affischutställning om den svenska musikrörelsen gjordes av ett arbetskollektiv på tidningen Musikens Makt i Göteborg. Utställningen omfattar 30 st affischer som var och en täckte en del av musikrörelsens historia. Det berättas om första Gärdetsfesten, olika oberoende skivbolag, om Grupp 8, om allaktivitetshus, om musikteater, om olika slags musik, om musikgruppers vardag mm. Tonvikten låg på bilderna och texterna var komprimerade och informativa. Utställningen riktade sig till bibliotek, fritidsgårdar, musikforum, skolor. Hela utställningen kunde köpas för 300 kr och man kunde även köpa en affisch för 8 kr. Utställningen hade premiärvisning på restaurang Maneten i Göteborg i maj 1975. Affisch nummer 26 av 30.

Foto: Ulf Johansson

<< Klicka för förstoring.

Titel: Elektriska Linden
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Ulf Ragnarsson

Elektriska Linden:s turnéaffisch 1977.

Titel: Röd fest till stöd för Tältprojektet
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 31x45 cm
Copyright:

Röd fest till stöd för Tältprojektet på Medicinska Föreningen på Karolinska Institutet i Stockholm. Festen arrangerades av Socialistiska medicinare och Clarté 22 maj 1977. Detta var en av många stödfester för Tältprojektet som rent ekonomiskt var en stort risktagande. För att ”Tältprojektet” skulle gå ihop behövdes det säljas 1.000 biljetter till varje föreställning vilket ibland var svårt i de mindre städerna. (Se ”Vi äro tusenden-affischen” på annan plats)

Vem gjorde affischen? Var du där? Berätta.

Björn och Solveig berättar:
Vi läste medicin tredje terminen på Karolinska Institutet och var med och arrangerade. De flesta arrangörer kom från just den tredje kemiterminen där det fanns en stark vänstergrupp. Vi jobbade från 10 på fm till 2 på natten. Solveig och jag gjorde och sålde mackor, jag satt också vid bokbord. Följande artister ställde upp: Pierre Ström (500kr), Lava (960 kr), Stockholm Norra (960 kr), En röd kör, Olof Buckard (1200 kr) och Elektriska Linden (960 kr). 400 personer betalade 15 kr i inträde och överskottet blev 2500 kronor. Clarté hoppade av arrangemanget eftersom de inte fick ha med sin utställning om Sovjet och USA.

Titel: Musikfest
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 60x42 cm
Copyright:

Kommunistiska Ungdomsrörelsens 75-års jubileum, Stockholm 25 mars 1978. Musik och teater i Konserthuset med bl.a. Björn Afzelius och Mikael Wiehe.

Vem gjorde affischen? Såg du konserten? Berätta.

Titel: För antiimperialistisk solidaritet
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42x60 cm.
Copyright:

Inför den XI:e världsungdomsfestivalen i Havanna, Kuba 28-juli-5 aug 1978 ordnades en gala i Eriksdalshallen den 19-21 maj 1978 i Stockholm. Parollerna var ”För en anti-imperialistisk solidaritet, fred och vänskap”, ”Solidaritet med Södra Afrika”, ”För fred-mot krig och fascism” och ”Solidaritet med världens arbetande och studerande ungdom”. Uppträde gjorde bl.a M.A. Numminen, Monica Zetterlund, Björn Afzelius, Maj Wechselman, Kustbandet, Atacama, Text & Musik, Anders Linder, Elektriska Linden, EGBA, Jan Hammarlund, Turid, Lena Ekman, Bernt Staf, Kisa Magnusson med Bernt Egerblads Trio, Solen Skiner, Archimedes Badkar, Torgny Björk, Raa, m.fl. Arrangerade gjorde Svensk-Kubanska Föreningen.
Vem gjorde affischen? Var du där? Berätta.

Maria Domech berättar: Hej! Så roligt det var att se proggaffisch-utställningen på Nordiska museet och följa din passionerade stämma när du berättade om alla grupper, andan, friheten och inspirationen. Särskilt berörd blev jag av att se affischen med koppling till 1978 års internationella ungdomsfestival i Havanna, plus affischen med Che Guevara. Själv kommer jag från Havanna och var mycket engagerad inför just festivalen -78… Jag minns att vi var många ungdomar som med entusiasm prydde Havannas hus med färg och ljus på nätterna. Vi ställde upp frivilligt för att underhålla husfasaderna längs Malecón och Gamla Havanna inför de utländska besöken. Vi klängde, klättrade och målade utan vare sig byggnadsställningar eller skydd – sådant tänkte ingen på – men med mycket glädje och tro på att man kunde vara med och påverka och förändra… Vi gick till våra vanliga jobb på dagarna och sedan höll vi på till 6-7-tiden på morgnarna då det var dags att börja jobba igen!!! Det var en underbar anda och när jag såg utställningen blev jag berörd av att man inför Havanna-festivalen hade arrangerat en festival i Sverige för att uppmärksamma den. Dessutom upptäckte jag att en av grupperna som var med i Stockholm var sånggruppen Cantalucha. Jag kände inte till dem förrän jag kom till Sverige -82 som gift med min dåvarande svenske man, men de blev snabbt mina vänner och ett par år senare sjöng vi tillsammans..:-) Tack för en underbar utställning och en levande guidning från hjärtat. Det var fler än jag som blev berörda!
Varma hälsningar Maria-Conchita Domech Högberg, Stockholm

<< Klicka för förstoring.

Titel: Musikens Makt presenterar
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42,2 x 59,2 cm
Copyright: Musikens Makt
Donation: Johan Fornäs

Tidningen Musikens Makt arrangerar musikkonserter på Kårhuset och på Sprängkullen i Göteborg.
På affischen Dr Rock, en seriefigur skapad av Lars Esselius/Amba.

Vem gjorde affischen?