Urval

Titel: Doktor Rock ordinerar
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 61,7 x 90,0 cm
Copyright: Kaianders Sempler

Skivbolaget Nacksving i Göteborg anordnade denna turné för tre av sina skivaktuella artister. Turnén gästade bland annat Eskilstuna, Linköping, Örebro, Borås och Skövde.
Kaianders berättar: Den här gjorde jag med 2-färgs iristryck. Det var en tryckteknik där man med två färger kunde få ut ett helt spektrum av färger. Under denna turné var konferenciern utklädd till Dr Rock, en seriefigur i Musikens Makt som Lars Esselius ritade, därav Dr Rock i hörnet.

Titel: Victoriaveckan i Malmö
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck A4
Format: 21x30 cm
Copyright: Christel Hansson BUS/2009

Victoriakommittén i Malmö som bestod av Teatercentrum Syd, Folkets teater, Föreningen Huset, Folkets Bio, Filmcentrum och Folket i Bild/Kulturfront
arrangerade en kulturvecka med teater, revy, filmvisning, poesi, utomhuskonserter med mera.
Arrangemanget var en protest mot den kulturvecka som kommunen planerade till slutet av september. Man protesterade mot att kommunen beslutat att Skådebanan skulle ta över biografen Victoria istället för att låta Victoriakommittén driva det som ett kulturhus och man tyckte att kommunens kulturvecka endast var ett kamouflage för dess kulturfientliga politik.

Titel: Stor tältgala i Göteborg!
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50,0 x 69,9 cm
Copyright: Aja Eriksson BUS/2012
Donation: Johan Fornäs

Stor tältgala på Heden i Göteborg med ett stort antal artister och grupper som uppträdde till förmån för den kommande tältturnén ”Vi äro tusenden…” sommaren 1977. Man arrangerade också liknande stödgalor i Stockholm i Gamla riksdagshuset och i Lund på AF. Målsättningen var att samla in en miljon kronor t.o.m januari 1977 då repetitionerna av ”Vi äro tusenden…” skulle börja. (Se affischen ”Vi äro tusenden…” 1977)
Var du där? Berätta här nednför.

<< KLICKA på affischen för att förstora.

Titel: Vågspel
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 64,3 x 90,1 cm
Copyright: Kajanders Sempler

Affisch för turnén Vågspel med artisterna Björn Afzelius, Text och Musik, Lars Aldman och komp-isarna Hartelius & Löfdahl. Skivbolaget Nacksving arrangerade.

Kaianders berättar: Det som inspirerade mig till att börja rita vågor var Linda och Valentin, en tecknad fransk science fiction-serie av Jean-Claude Mézières. I ett av albumen störtade Linda och Valentin ned i ett upprört hav med sitt flygande tefat. Det var väldigt fräckt tecknat.
Den här affischen tecknade jag först i svart-vitt, sen är den tryckt med tre färger efter varandra. Det är inte ett iristryck. Det var ett väldigt pill och oerhört tidskrävande att skära ut och bedöma de olika rastreringsgraderna. Man fick föreställa sig färgerna i huvudet fram till tryckning. Det är ju som med litografi, man vet inte resultatet förrän det är tryckt och därför blev det ofta överraskningar. Jag fick inte mycket betalt men på den tiden hade jag ju mer tid än pengar, nu har jag betydligt mer pengar än tid.

Titel: Musikfest i Vimmerby
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 57,7 x 80,0 cm
Copyright:

Musikfester i Storebro och i Vimmerby sommaren 1977 med konserter, drakflygning, loppmarknad, utställningar. Arrangerar gör Vimmerby Musik & Kulturforum och ABF Hultsfred-Vimmerby.

Vem gjorde affischen? Var du där? Berätta.

Roger Wåhlin berättar i ett mail 7/3 2015:
Vad kul att hitta den affischen. Jag var med och startade Marulk men i Storebro var jag bara åskådare, satt vid mixerbord tills Amon Düüls ljudkille ändrade /försämrade ljudet då Marulk fick lite väl mycket uppskattning. Vi kom i folkvagnsbuss och Amon Düül i vit limousine :). Hittade också en artikel som en journalist skrev om festivalen där han undrade varför mediebevakningen var dålig jämfört med Gärdesfesten. Och något om att röken var tät som under slaget om Lutzen.

Här kommer recensionen av journalisten, förmedlad av Roger:
Här är texten jag hittade

Det fanns ju andra fester också…
Att radion förevigade försommarens happening på Gärdet var väl i sin ordning, MEN att dom inte spelade in den grymma musikfesten i Storebroparken i juni var illa. Tack vare dåtidens radiota storstadsfokus missade alla musikälskare som inte råkade befinna sig i Vimmerby fredagen den 17 juni att få lyssna till den andra Sverigespelningen med den tyska gruppen Amon Düül II. Kvällen var definitivt lika varm som den som varit i Stockholm under den första Gärdesfesten, däremot skiljde sig nog syftet med musikarrangemangen åt. I Astrid Lindgren staden gällde det att stödja fortsatta möjligheter att kunna ha en årlig musikfest. Gärdesfesterna (de var tre det året) var väl lite mer av ett radions arrangemang.

Jag tror också att publiken skiljde sig åt en hel del. När det gällde Vimmerby måste jag faktiskt erkänna att jag aldrig innan, eller ens efteråt för den delen, sett så många olikfärgade och olikmönstrade människor ihopträngda på en och samma plats samtidigt. Det var som om hela norra Europas flumelit plötsligt beslutat sig för att samlas till ett slags hippiekonvent. Hade alla udda existenser också byggt sig sina bostäder och slagit sig ner på orten efter den där helgen, skulle dom ha fått dåtidens Christiania i Köpenhamn att mer liknas vid en liten välbärgad tjänstemannastad än fristad. Jag lovar! Dessutom, Lützen var dimfritt den där ödesdigra dagen 1632 i jämförelse. Men Amon Düül var kraut!!!

Titel: Sprängkullen vräker igång
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42,9x57,0 cm
Copyright: Örjan Emilsson

Samlingsaffisch över höstens begivenheter på Sprängkullen i Göteborg 1977.
Örjan Emilsson som gjorde affischen berättar att han arbetade nästan heltid på Sprängkullen i ett år utan lön. Hans engagemang för den nya kulturen var stort. Han och några andra ledde arbetet i Sprängkullens affischgrupp där man gjorde alla affischer för arrangemangen. Denna affisch är gjord med en teknik som heter iristryck och som Kaianders Sempler introducerade.

<< Klicka för förstoring

Titel: Man ur huse!
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Julie Leonardsson/BUS 2007

Konsert på Konstfack i Stockholm 4 feb 1978. Skivbolaget Nacksving arrangerade en turné med sina artister; i Göteborg på danspalatset Rondo och i Stockholm på Konstfack. Spelade senare även i Umeå och Östersund. Orsaken till konserterna var att Nacksving höll på att gå i konkurs och var tvungna att minska sina stora skulder. Konserterna var utsålda över allt och räddade bolagets ekonomi. Affischens upphovsman är signaturen Julie Leonardsson. Han hade tidigare gått på Konstfack och var nu lärarassistent på dekorlinjen som arrangerade konserten. Han berättar att denna affisch blev ett hastverk pga tidsnöd. På affischen figurerar Stikkan Andersson och ABBA. För 500 ex betalade man 8.000 kr. Julie berättar att man kommit överens med turnéledaren på Nacksving ang hur många som fick släppas in. På något sätt prånglades det ut för många biljetter så att efter denna tillställning fick eleverna på Konstfack ej ha några fester på nästan ett år. Konserten var fantastisk enl. Julie, men den gick helt över styr. Publiktrycket var så stort att folk klättrade på tak, lyfte av järngrindar och dörrar för att komma in. Uppemot 1200 personer dansade i ”Vita Havet” och man var rädd för att betonggolvet skulle rasa.
Såg Du någon av konserterna? Berätta.

Tommy Rander berättar:
Turnéledaren Tommy Rander berättar att man uppfann biljettsystemet ”det cirkulerande systemet” till denna turné. Det innebar att man tryckte så många biljetter som det fanns tillstånd för och numrerade dem. När man gick in med sin biljett fick man lämna den ifrån sig vid entrékassan. Via ”mellanhänder” såldes den sedan igen.
”Myndigheterna” kunde notera att man inte släppte in mer än det antal som var tryckt på biljetterna. Well….

Titel: Man Ur Huse! Rondo
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Julie Leonardsson/BUS 2007

Konsert på Rondo i Göteborg 6 feb 1978.
Skivbolaget Nacksving arrangerade en turné med sina artister; i Göteborg på danspalatset Rondo och i Stockholm på Konstfack. Spelade senare även i Umeå och Östersund. Orsaken till konserterna var att Nacksving höll på att gå i konkurs och var tvungna att minska sina stora skulder. Konserterna var utsålda över allt och räddade bolagets ekonomi.
Turnéledaren Tommy Rander berättar att man uppfann biljettsystemet ”det cirkulerande systemet” till denna turné. Det innebar att man tryckte så många biljetter som det fanns tillstånd för och numrerade dem. När man gick in med sin biljett fick man lämna den ifrån sig vid entrékassan. Via ”mellanhänder” såldes den sedan igen.
”Myndigheterna” kunde notera att man inte släppte in mer än det antal som var tryckt på biljetterna.
Längst ner på affischen har någon som ville protestera mot det höga priset skrivit ”Kapitalistpris”.
På affischen figurerar Stikkan Andersson och ABBA.