Urval

Titel: Folkfest Malmö
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 45,5 x 61,5 cm
Copyright: Lasse Hejll

Den andra Folkfesten i Slottsparken i Malmö 9-11 juni 1972.
Detta år uppträdde Thomas Wiehe, Turid, Hoola Bandoola Band, Jan Hammarlund, Nynningen, Grus i Dojjan, Helene Bohman, Låt 3:e örat lyssna in och 3:e benet stampa takten, Peps Blues Band, Malmö FNL sånggrupp, Trollmor, Mammas Rockband, Limhamns Brassband, Sassafras, Sambandet, Sweet Pan, Tidlösa, Rocken Långe, Eminent Trivsel, Änglabarn, Vi och Putte Nord, Jo men visst, Vintergatan m.fl.
Kollektivet Moder Jord serverade linssoppa med fullkornsbröd och sesampasta för 1,25 kr.

Var du där? Berätta.

Titel: Musik på Narrenteatern mars
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Fotostat
Format: 21x30 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

På Narrenteatern vid Gröna Lund på Djurgården i Stockholm arrangerades under 70-talets första hälft, musikkvällar.
(Tio år tidigare hade The Beatles stått på samma scen vid inspelningen av TV-programmet Drop In).

Titel: Folkfest Malmö -73
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Screentryck.
Format: 43x63 cm
Copyright: Lasse Hejll

3:dje Folkfesten i Slottsparken, Malmö 16-17 juni 1973.
Artister som uppträdde var bl.a. Peps Blues Band, Nationalteatern, Teatergruppen Oktober, Risken Finns, Grus i Dojjan, Thomas Wiehe, Per Dunsö, Helene Bohman, Hedefors Totalteater, Jugoslaverna, Sweet Pan, Pappa Pips, Säckpiporna, Finn Lövgren, Studioteatern, Jazzådé, Scaniazz, Fred Åkerström skulle spelat men ersattes av Strax.
I poesitältet läste Jacques Werup, Peter Ortman och Lasse Söderberg dikter. För första gången såldes Folkfestmärket som visade att man stödde festen ekonomiskt.
Denna affisch bygger på en barnteckning som Lasse Hejll fått då han arbetade på en fritidgård i Höja i Malmö. Teckningen renritades, färgsattes och ändrades så att den kunde utgöra underlag för screentryck.

Titel: Vårsådd på Jarlateatern
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 43x59 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

Stödkonsert för ”Bryggeriet” på Jarlateatern, Stockholm 12-14 april 1974. Channa Bankier berättar att hon aldrig tog betalt för sina affischer utan hennes affischkonst var en del av arrangemanget och engagemanget. ”Ny Kultur” arrangerade.
Var du där? Berätta.

Ewa Felicetti berättar:
Påskhelgen på Jarlateatern var häftig och som vanligt var alla där, det vill säga alla kompisar från 4:an och Östermalmsgårn. Jag kommer ihåg att jag såg Hot Boys, Soluppgång, Fläsket Brinner och Levande Livet (helt suveräna enligt min dagbok). När band man var mindre intresserade av lirade gick man runt och var social, vi var ute en del också och satt vid planteringarna vid Jarlaplan. Vi var tonåringar (jag 15 år) och vi både drack öl och rökte brass och hade självklart superkul! Det var kul att vara ung i Sthlm på 70-talet!En hemsk upplevelse fick vi vara med om en av kvällarna, vi satt uppe på läktaren, allra längst bak. Helt plötsligt ser vi hur en kille häver sig över räcket och är på väg att hoppa/ramla ner på parkett. I sista stund lyckas några få tag i honom och drar upp honom igen och släpar ner honom för trappan för säkerhets skull. Han hade nog fått en snedtändning, stackarn. Peace, love & understanding gällde på den tiden så folk såg oftast till att inget allvarligt hände. Som vanligt tyckte vi att inträdet var för dyrt och lyckades pruta på priset till hälften. När jag skulle gå hem på söndagen tjatade jag till mig en affisch också. Den har hängt inramad på min vägg sen dess, tillsammans med Vårsådd på Liljevalchs och Sista festen för Bryggeriet på Kulturhuset. Jag älskar de affischerna! Många år senare arbetade jag på en ungdomsgård, en kollega berättade att han hade arbetat i kassan på flera musikfester och att det alltid kom småtjejer och tjatade om priset. Det var vi, upplyste jag honom om, och vi skrattade åt sammanträffandet. Veckopengen skulle räcka till mycket på den tiden.
Hälsningar Ewa