Urval

Titel: Skivreklam Silence (framsida)
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Silence Records

Reklamaffisch som skickades ut till skivaffärer.
Ny svensk musik från Silence, 1971.
Sagan om Ringen,
Gudibrallan,
Handgjort,
Festen på Gärdet,
Samla Mammas Manna,
Kebnekajse,
Fläsket Brinner,
Turid,
Gudibrallan 2,
Harvester,
Träd, Gräs och Stenar,
Fria Proteatern,
Stockholms Ensemblen.

Titel: Fregatten
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Stencil-apparat
Format: A4
Copyright:

Vi är alla i samma båt, kom och låt oss ha kul tillsammans….
Musikhelg på musikstället Freggatten vid Stadsgårdskajen i Stockholm.
Panta Rei från Uppsala, Kjells Verkstad från Örebro, Kebnekajse och Blomkraft.

Vem gjorde affischen?

Titel: Jul fest i Örebro
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Kenny Håkansson

Julfest i Örebro på Idrottshuset 22 dec 1971. Arrangerade gjorde Samspel.
Pugh berättar att på denna affisch har hans namn stavats rätt för en gång skull. Eftersom alla hela tiden stavar fel så har han låtit det vara.
Affischmakaren Kenny Håkansson, är också gitarrist i Kebnekajse.

Var du på konserten?

Titel: Riv skiten!
Årtal: 1972
Konstnär:
,
Teknik: Screentryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Barbro Flygare, Eva Lindström
Donation: Anders Skarin

Fest på Konstfackskolan i Stockholm 11 nov 1972.
Eva Lindström och Barbro Flygare gjorde affischen när de gick på Konstfack. ”Riv skiten” var en ploj – störta, krossa och stoppa var utrop folk gärna ville ha på sina affischer på den tiden.
Kurt var en hund som Eva och Barbro träffade när de liftade runt i Frankrike på en resa och han följde efter dem vart de än gick. Kurt blev föremål för både diktning, avritning och fotografering.

Titel: Narren teatern
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Stencil-apparat
Format: A4
Copyright: Lojsa af Geijerstam / Bildupphovsrätt 2017

En musikkväll på Narrenteatern vid Gröna Lund i Stockholm.

Titel: Kebnekajse
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70x50 cm
Copyright: Lojsa af Geijerstam /BUS 2010

Kebnekajse:s affisch och skivreklam från 1973. Målningen är också omslag till deras 2:a LP Kebnekajse”.

Lojsa af Geijerstam berättar: Målningen är gjord i gouache, c:a 45×60 cm i original. Trycket är uruselt i förhållande till originalets färger. Originalen för både fram och baksida finns kvar i min ateljé. Jag gick på Beckmans under denna tid och fick måla på nätterna. Sjön tillkom för att jag kunde inte låta bli att göra en sjö. Fick sen veta att en sjö fanns vid Kebnekaise. Mats Glenngård ville att jag skulle hålla mig till ganska naturnära färger så jag gjorde mitt bästa utan att någonsin ha varit i Lappland. Den lilla kinesen tillkom på förslag av basisten Thomas Netzler. Kinesen bor i stenen är det tänkt.

Lars berättar: Affischen är magisk och står högt över det mesta i genren. En ikonisk affisch.

Titel: Reklam från Silence
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 46x64 cm
Copyright: Silence Records

Reklamaffisch från skivbolaget Silence 1973 med sina just då skivaktuella artister.
Tillsammans, Thomas Wiehe, Levande Livet, Fria Proteatern, Jan Hammarlund, Stenblomma,Bo Hansson, Samla Mammas Manna, Bernt Staf, Turid, Kebnekajse.

Mats Viktorsson tecknade.

Titel: Tillsammans
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format:
Copyright: Silence Records

Skivreklam för LP:n Tillsammans.

Titel: Musikens makt… direkt ur det levande musiklivet
Årtal: 1973
Konstnär:
, ,
Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Leif Nylén, Mats G Bengtsson, Tore Berger/ BUS 2007

Moderna Museets Filial 1/2-18/2 1973 i Stockholm.
Denna affisch kom till inför en utställning på Moderna Museet som handlade om ”det progressiva musiklivet i Sverige”, där man ville belysa musiken och de fria musikarbetarnas situation. Publiken fick ta del av olika musik- och kulturarbetares kamp mot kommersialism och utfrysning från etablerade lokaler och media. Olika musik- och kulturarbetare var på plats för att träffa publiken, svara på frågor och berätta om sina förhållanden. Olika musik och teatergrupper spelade under en och en halv vecka och pga det stora intresset förlängdes utställningen ytterligare en vecka. Utställningen arrangerades av Tore Berger och Leif Nylén (Blå Tåget), Håkan Lind, Susanne Törneman, Pär Stolpe m.fl.
Affischen gjordes av Tore Berger och Leif Nylén där de använde en teckning, av Mats G Bengtsson som tidigare varit publicerad i tidningen BLM.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Musik för kropp och själ
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x63 cm
Copyright: Okänd

De icke-kommersiella skivbolagen Silence och MNW anordnade två kvällar med egna artister.
I recensionerna efter dessa musikkvällar diskuterades den höga ljudvolymen och den inskränkta publiken”.
Citat ur Henrik Strindbergs recension i Musikens Makt nr 4 dec-73; När Levande Livet spelade bar väldigt många sig oförskämt åt. Intolerant och hänsynslöst. Risken Finns och Hoola Bandoola blev inte oväntat väl emottagna. Sen gick ett par hundra – dom hade sett sina idoler och nöjde sig med det…//…Samla Mammas Manna hade kanske spelat sin komplicerade-enkla-roliga musik i 5 minuter när folk här och där krängde på sig rockarna och gick. I en jämn ström så länge dom spelade. Inskränkta och ointresserade. Många försökte inte ens att förstå dessa musikaliska begåvningar från Uppsala….//….En progressiv publik måste vara öppen och intresserad. Den måste också vara tolerant för den musik den inte förstår. Dom flesta kom som sagt denna kväll för att se Hoola Bandoola och det verkade som just ”deras publik” är den reaktionäraste. Det räcker inte med att musikerna anstränger sig, publiken måste också bjuda till! Publiken är ju ett absolut villkor för en rik progressiv musikkultur.

Vem gjorde affischen? Var du där? Berätta.

Titel: Midvinterblot
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 48x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

En stödkonsert för att få ihop pengar till det nya allaktivitetshuset Bryggeriet. På denna gala återuppstår Träd, Gräs och Stenar efter 1,5 års tystnad. Här kompade man också Anders Linder i ett par låtar. Torbjörn Abelli i TGS spelade nu också med rockorkestern Blomkraft. Blomkraft gjorde aldrig någon skiva men var ett av de mest nyskapande grupperna i Stockholm under denna tid. Blomkraft jobbade mycket med teater för barn och vuxna. Robban Broberg kompades av medlemmar ur Hoola Bandoola Band och Nationalteatern. På denna fest serverades Fritt Örtte, vilket får symbolisera mycket av denna tidsanda.
Var du där? Berätta.

Ewa Felicetti berättar:
Återigen en skitkul musikfestival! Jag var 15 år och älskade dessa fester för Bryggeriet. Sitta i mjuka sköna fåtöljer i Folkets hus och lyssna på så många bra band. Har till och med för mig att man fick röka inne i lokalen. Några medhavda mellanöl slank nog också ner. För en gångs skull hade vi varit ordentliga och köpt förköpsbiljetter och antagligen fanns det inga affischer att tigga till sig, för någon sån har jag inte. Anders Linders uppträdande kommer jag ihåg. Han körde mest gamla rocklåtar och några tjejer rusade traditionsenligt upp på scenen och kramade och slet i idolen mitt under uppträdandet, precis som det ska vara på en gammal hederlig rockkonsert. Jag tror till och med att Anders var klädd som Elvis typ. Vad Robert Broberg gjorde där fattade jag inte, jag var ute och minglade medan han spelade. Mina personliga favoriter på den tiden var Ölsta promenadorkester, Blomkraft och Kebbarna. Men det var kul att se Blå tåget och Träd, gräs & stenar också för de spelade inte lika ofta i stan. Arbete och Fritid hade jag blandade känslor för, ibland tyckte jag att de var riktigt bra men ibland blev det för mycket för mig. Här på Folkets hus experimenterade de med musiken bland annat genom att spela trumpet (eller annat blåsinstrument) i en vattenhink, där gick vår gräns. Det lät fördjävligt och vi fick en riktig skrattattack under konserten. Kan även bero på att vi rökte? den kvällen. Varje gång jag har varit på föreläsningar i Folkets hus tänker jag på Midvinterbloten. Tänk att de släppte in oss hippies i den sortens lokal? Jag är säker på att folk inte ”dräggade” med flit på den tiden, men fick man röka inne så fimpade man på golvet till exempel. Så var det ju då. Örtte var inte min favorit men de hade goda och ”nyttiga” bakverk också. Med nötter och torkad frukt. Jag hade en kompis som alltid drack lindblomste med honung på dessa fester.

Titel: Vårsådd på Liljevalchs
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryckt
Format: 42x58 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

Stödkonsert för ”Bryggeriet” på Liljevalchs konsthall i Stockholm 20-21 April 1974. Denna fest arrangerades veckan efter stödfesten på Jarlateatern. Nytt på denna fest var bytesmarknaden och man utnyttjade konsthallens olika rum till barnteater, filmvisning och musik med barnen och publiken kunde ”Spela själv” på medtagna instrument. I ett av rummen fanns en ”Färg-TV” där man visade ishockeymatchen mellan Sverige och Sovjet.

Titel: Sista festen för Bryggeriet
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

”Sista festen för Bryggeriet” arrangerades av Ny Kultur på Kulturhuset vid Sergels torg i Stockholm. (Kulturhuset skulle invigas den 15 okt, så detta var det första arrangemanget innan invigningen)
Detta var återigen en stödkonsert för att få ihop pengar till upprustningen av det nya allaktivitetshuset Bryggeriet på Södermälarstrand. Detta blev dock den näst sista stödfesten för Bryggeriet då man ordnade ytterligare en i nov. Gräddan av musikrörelsens Stockholmsartister spelade gratis till stöd för Bryggeriet.

Under Vintern och våren 1973–74 samlade föreningen Ny Kultur in pengar till ett nytt allaktivitetshus som planerades i tomma lokaler i Münchenbryggeriet i Stockholm.
Man ordnade flera stödkonserter och lyckades få ihop till ett rivningskontrakt av Pripps som då ägde Münchenbryggeriet. Under första halvåret rustade aktivisterna i Ny Kultur upp den 500 kvadratmeter stora lokalen helt ideellt. Lagom till invigningen av Byggeriet i december 1974 informerade kommunen (som i november köpt huset av Pripps) att den del av huset där Bryggeriet låg skulle rivas och ge plats för bostäder. Efter valet 1976 då det blev borgerligt styre i Stockholm lovade man att Münchenbryggeriet skulle få vara kvar men då hade Ny Kultur redan fått hyra Mariahissen på Bellmansgatan.
Vilka var Ester Pistol? Endera Dan? Oscar? och Mikael Rock?

Ewa Felicetti berättar:
Kulturhuset var färdigt men invigningen av Kulturhuset skedde lite senare.
Musikfesten ägde rum i en stor hörsal på andra våningen.
Som vanligt var alla där, det vill säga alla kompisar från ungdomsgården 4:an och Östermalmsgårn. Och som vanligt var det superkul och helt suveräna konserter.
”Glaskuken” (glasskulpturen vid Sergels torg) presenterades genom att det färgglada draperiet drogs bort. Alla buade och skrattade åt den fula skulpturen. Den har hånats av oss sedan dess!
Efter dessa musikfester var det så dags för Bryggeriet!
Hälsningar Ewa

Tommy Nyström berättar:
På denna fest spelade även Hela Huset Skakar sitt andra gig som fick ett snabbinryck då en av artisterna på lördag dag lämnat sent återbud.
Hela huset Skakar i sin vagga var väl inget man minns direkt kanske, men jag minns det för jag var Stockholms-versionens första basist och var super-nervis.

Titel: Medborgarmusik
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x 43,5 cm
Copyright:

Musikeraktionen EMMA arrangerar musikkonsert i Medborgarhuset i Stockholm 11 nov 1974.
EMMA bildades av musiker i Stockholm, bl.a Slim Lidén (Diddlers) och Lasse Tennander för att förbättra musikernas arbetsvillkor på pubar och andra spelställen i och runt om i Stockholm. Ett av kraven var minimigager.
Lasse Tennander spelade i Duga tillsammans med Peter Lundblad, Anders Nordh, Palle Sundlin, Tommy Andersson,
Affischen signerad HN eller HV?

Vem målade affischen? Var du där? Berätta.

Titel: Cellsam kväll
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 50x73cm
Copyright: Adriaan Honcoop

Cellsam kväll arrangeras av KRUM (Riksförbundet för kriminalvårdens humanisering 1966-1984) och Release/UFHL( gick senare med i RFHL) i Katedralskolan i Uppsala 15 nov 1974.

Var du där och lyssnade? Berätta.

Titel: Alternativfestival
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 40x58 cm
Copyright: Maria Persson/BUS 2007

Alternativfestival -75 var en manifestation för att stoppa Sveriges fortsatta deltagande i Eurovisionsschlagerfestivalen. Året innan hade ABBA vunnit med ”Waterloo”. Kommittén Alternativ Festival 75 bildades 1974 och man ville bekämpa kommersialiseringen av kulturen och istället stödja den kultur som inte styrdes av ekonomiska vinstintressen. Man ville också få till stånd en grundläggande debatt om Sveriges Radios roll som producent och distributör av kulturprogram dit man även räknade underhållningsprogram. Manifestationen i Stockholm ägde rum på olika platser, Gyllene Cirkeln (Top House), Kulturhuset, Bryggeriet, Stadsmuseet och i ett stort tält på Storängsbotten vid Lidingövägen. För att få festivalen att gå ihop ekonomiskt samlades det in pengar från olika håll. Stödaffischer såldes, en specialtidning på 20 sidor med artiklar om bl.a. SR och musikindustrin och om den alternativa musikrörelsen trycktes i 30.000 ex och såldes för 1 kr styck!!! MNW gav också ut singeln ”Doin´ the omoralisk schlagerfestival” med Sillstryparen alias Ulf Dageby, Nationalteatern/Nynningen och Risken Finns. Intäkterna gick till AF-75. Veckan avslutades den 22/3 med en stor musikdemonstration genom Stockholms gator, samma dag som Eurovisionschlagerfinalen gick av stapeln i mässhallarna i Älvsjö.
På affischen utannonseras att gruppen Iskra var från Finland, men detta var ett missförstånd från arrangörerna. Iskra kom från Stockholm.
Du som var publik eller arbetade med festivalen – har du några minnen från veckan? Berätta.

<< Klicka för förstoring

Titel: Musikens Makt – Utställningen 19
Årtal: 1975
Konstnär:
Teknik: Offset
Format: 45,0x61,8 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

Rock, pop och folkmusik.
Denna affischutställning om den svenska musikrörelsen gjordes av ett arbetskollektiv på tidningen Musikens Makt i Göteborg. Utställningen omfattar 30 st affischer som var och en täckte en del av musikrörelsens historia. Det berättas om första Gärdetsfesten, olika oberoende skivbolag, om Grupp 8, om allaktivitetshus, om musikteater, om olika slags musik, om musikgruppers vardag mm. Tonvikten låg på bilderna och texterna var komprimerade och informativa. Utställningen riktade sig till bibliotek, fritidsgårdar, musikforum, skolor. Hela utställningen kunde köpas för 300 kr och man kunde även köpa en affisch för 8 kr. Utställningen hade premiärvisning på restaurang Maneten i Göteborg i maj 1975. Affisch nummer 19 av 30.

Foto: Okänd

<< Klicka för förstoring.

Titel: Cellsam kväll
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 50x78 cm
Copyright: Adriaan Honcoop

”Cellsam kväll” arrangeras av KRUM (Riksförbundet för kriminalvårdens humanisering 1966-1984), på Katedralskolan i Uppsala.
Var du där? Berätta.

Cissi berättar:
Jag var inte där, men jag önskar att jag varit. Grymt snygg affisch, varför görs det inte sådana idag?!

Titel: Vi har vår egen sång – musikfilmen
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30x42 cm
Copyright: Tom Hedqvist

Filmen gjordes av Dick Idestam-Almquist, Jan Lindqvist, Lennart Malmer, Stefan Jarl, Tommy Goldman.
Premiär 28 juni på Folkets Bio i Visby. Handlade om Alternativfestivalen som hölls i Stockholm året innan. (Alternativ Festival-75; se annan plats)