Urval

Titel: Folkfest Malmö
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 45,5 x 61,5 cm
Copyright: Lasse Hejll

Den andra Folkfesten i Slottsparken i Malmö 9-11 juni 1972.
Detta år uppträdde Thomas Wiehe, Turid, Hoola Bandoola Band, Jan Hammarlund, Nynningen, Grus i Dojjan, Helene Bohman, Låt 3:e örat lyssna in och 3:e benet stampa takten, Peps Blues Band, Malmö FNL sånggrupp, Trollmor, Mammas Rockband, Limhamns Brassband, Sassafras, Sambandet, Sweet Pan, Tidlösa, Rocken Långe, Eminent Trivsel, Änglabarn, Vi och Putte Nord, Jo men visst, Vintergatan m.fl.
Kollektivet Moder Jord serverade linssoppa med fullkornsbröd och sesampasta för 1,25 kr.

Var du där? Berätta.

Titel: Nynningen
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30,7 x 45,0 cm
Copyright: MNW Records

Skivreklam för LP:n ”För full hals”.

Titel: Musikens makt… direkt ur det levande musiklivet
Årtal: 1973
Konstnär:
, ,
Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Leif Nylén, Mats G Bengtsson, Tore Berger/ BUS 2007

Moderna Museets Filial 1/2-18/2 1973 i Stockholm.
Denna affisch kom till inför en utställning på Moderna Museet som handlade om ”det progressiva musiklivet i Sverige”, där man ville belysa musiken och de fria musikarbetarnas situation. Publiken fick ta del av olika musik- och kulturarbetares kamp mot kommersialism och utfrysning från etablerade lokaler och media. Olika musik- och kulturarbetare var på plats för att träffa publiken, svara på frågor och berätta om sina förhållanden. Olika musik och teatergrupper spelade under en och en halv vecka och pga det stora intresset förlängdes utställningen ytterligare en vecka. Utställningen arrangerades av Tore Berger och Leif Nylén (Blå Tåget), Håkan Lind, Susanne Törneman, Pär Stolpe m.fl.
Affischen gjordes av Tore Berger och Leif Nylén där de använde en teckning, av Mats G Bengtsson som tidigare varit publicerad i tidningen BLM.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Musikfest i Örebro
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck + tusch
Format: 49,1 x 69,0 cm
Copyright:

Musikerkooperativet Spartacus arrangerar musikfest, troligen i Örebro Konserthus ?

Vem gjorde affischen?

Titel: Å harre jävvlar !
Årtal: 1973
Konstnär:
,
Teknik: Offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Lars Jacob Jakobsson o Anders Melander

Nyårskabaré 1973/1974 med Nationalteatern och Nynningen i Göteborg. Kabarèn framfördes på nattklubben Klubb Karl och det gjordes även en förortsturné i Göteborg. Under denna kabaré uppträder Ulf Dageby för första gången som Sillstryparen” i dialog med ”Gondolen” och ”Björnligan” vid en pissoar på Järntorget.
Kabarén gjorde även ett gästspel i Stockholm i mars -74, på Lindgården vid Gröna Lund. (Lindgården revs 2011 och är nu platsen för ABBA museet och Swedish Music Hall of Fame)
Efter gästspelet i Stockholm åker Nationalteatern ut till Vaxholm och spelar in en av proggtidens största succéer, LP:n ”Livet är en fest”. På LP:n finns bl.a låten ”Stena Olssons compagnie” vilken även ingick i kabarén. En annan låt i denna kabaré var ”Sånt händer inte här” och kan höras på Nynningens LP ”1974”.

Anders Melander berättar att han fick idén till affischen efter att han hittat ett urklipp från en engelsk tidning där en fisk och en gris satt och åt ur sin egen soppa. Han ville att affischen skulle vara lagom respektlös och fisken och grisen fick symbolisera den aningslösa societeten och människor med makt. I bakgrunden ses Älvsborgsbron med Vinga fyr i mitten. Till vänster ser man statyn Fiskarhustrun och till höger skymtar Hisingens lyftkranar.

Titel: Nynningen
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45 x 62 cm
Copyright: Kaianders Sempler

Titel: Kalas på Konstfack
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 47x64 cm
Copyright:

Nynningen och Samla Mannas Manna spelar på Konstfack i Stockholm, lördagen den 30 mars 1974.
Bilden av soldaten som angriper en kapitalist i hög hatt har man lånat av den ryske poeten Majakovskij, troligen för att Nynningen gjorde skivan ”För full hals” med hans texter.

Vem gjorde affischen?

Titel: Gärdesfest – Musikfront
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x45 cm
Copyright: Hans Bragman

Musikfest på Gärdet i Stockholm 10-11 aug 1974 i Musikfronts regi. Musikfront-Stockholm hade startats året innan av Ludde Lindström.

Affischens konstnär har smugit in små meddelanden inne i bokstäverna, bland annat FNL gruppernas PG-nummer 400 499(längst upp på första s:et). Nedan är hans minnen från festen:
Kul att se affischen! Det var jag som ritade. Jag minns inte så mycket utom att det var jävligt kul. Det brukar ju pratas om raggare ibland i sådana här sammanhang (som i ”Upp till kamp”) och hit kom de också. Jag råkade vakta det rep som av ngn anledning var uppspänt framför scenen just då. Det blev bråk och jag fick min första och enda snyting, rätt i nyllet. När jag hade däckat samlades de runt mig och låtsades (!) sparka på mig där jag låg. Nuförtiden är det värre på den fronten. De bästa banden var nog Berits Halsband och Östan sol, västan måne. Wedge var också häftiga (det var väl amerikanen Linus som sjöng?). Trettioåriga kriget var oxå bra!

Ur programbladet:
Lördag 10/8
Stora scenen: 4-EVER, URA KAIPA, ARCHIMEDES BADKAR, SAMLA MAMMAS MANNA, STEN BERGMAN, LÖN FÖR MÖDAN, BJÖRNFROSSA, SAMMETS TUNNELBANA, ÖSTAN SOL VÄSTAN MÅNE, TRETTIOÅRIGA KRIGET.
Lilla scenen: ARNE ÖNNEBLAD, KONVALJEN, MATS WIDSELL, GÖRAN NYHREN, NÄCKENS BRÖDER, TOMMY SÖDERBERG, BJÖRN AHRAB, EINAR HECKSHER, VISKNINGAR OCH ROP.

Söndag 11/8
Stora scenen: SIDO FLANELL, ÖLSTA, JORDENS LIV, RAGNARÖK, WEDGE, NYNNINGEN, ELDA MED HÖNS, BERNT STAF, 3/4 AV CONTACT, ORBAN MED ÖSET, BERITS HALSBAND, EGBA.
Lilla scenen: ENDAST IDAG, BERT WESTERBERG, KJELL HÖGLUND, LENA EKMAN, EVA FORSLUND, ROPET, LHASA TANGO, SVEN X, RICHARD KORAMI, HÅKAN STEIJEN.
Med reservation för eventuella ändringar.

Titel: De hängdas revolution -Göteborg
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Linoleumtryck därefter offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Kaianders Sempler

En musikteater med bandet Nynningen. Premiär under ”Musik vid Siljan-veckan” lördagen den 13 juli 1974 på Sveabiografen, Leksand. Spelades senare även i Göteborg den 23-25 aug på Stenhammarsalen varifrån denna affisch kommer. Musikteatern utgick ifrån B.Travens femte roman i sviten Caobacykeln och handlade om förtrycket mot indianerna i Mexico under 1910-talet.
Bl.a medverkade Totta Näslund, Tomas Forssell, Marie Selander, Hans Mosesson, Bertil Goldberg, Anders Lönnbro.

Kaianders berättar: Detta är första och enda gången jag gjort ett linoleumtryck för en affisch. Bandet Nynningen skulle göra en musikteaterföreställning i Leksand efter en bok av B. Traven. Jag läste boken, fick en grundidé och lånade en grafisk ateljé. Tryckfärgerna var väldigt dyra och det gick åt oerhört mycket svart färg. Budgeten för affischen var minimal så jag bestämde mig för att dryga ut färgen. Jag provade att tillsätta socker och ägg, och det blev en slags svart äggtoddy som fungerade alldeles utmärkt att trycka med. Till föreställningarna i Göteborg fotade vi av affischen och tryckte den på offset med vissa text- och färgjusteringar.
<<< Klicka för förstoring.

Titel: Kontaktnätets kongress
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,0x62,0 cm
Copyright: Kajanders Sempler

Peps Blodsband m.fl. spelar på Kontaktnätets kongress i Göteborg 2 nov 1974.
Kontaktnätet var ett samordningsorgan för alla icke-kommersiella musikställen i Sverige.
Arrangerade gjorde allaktivitetshuset Sprängkullen.

Titel: Kan jag få receptet !?
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 41,8 x 60,4 cm
Copyright: Lars Jacob Jakobsson

Nationalteaterns och Nynningens andra kabarevy med premiär nyårsafton 1974.

Titel: Kabarevy
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,6 x 41,9 cm
Copyright:

En pre-affisch inför Nationalteaterns och Nynningens nyårs kabarevy ”Kan jag få receptet”
Vem gjorde denna affisch?
Teckningen gjord av Robert Storm Petersen, som var en dansk tecknare och skådespelare. Han blev mest känd under signaturen Storm P.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Musik Dans Teater – Stödfest
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42x62 cm
Copyright:

En stödfest för ”Arbetarkonferensen” 1-2 mars. Nynningen och Nationalteatern spelade delar ur sin nyårsrevy ”Kan jag få receptet”, Solen Skiner spelade blues-influerad rock till en diabildserie som man arbetat fram tillsammans med fotografen Gunnar Smoliansky. Även Mitt Livs Nåväl från Umeå bjöd på bildshow mot den stora projektorduken som var uppsatt i Blå Hallens stora trappa.
Vem har gjort affischen? Var du där?

Titel: Musikens Makt – Utställningen 25
Årtal: 1975
Konstnär:
Teknik: Offset
Format: 45,0x61,8 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

Majakovskij.
Denna affischutställning om den svenska musikrörelsen gjordes av ett arbetskollektiv på tidningen Musikens Makt i Göteborg. Utställningen omfattar 30 st affischer som var och en täckte en del av musikrörelsens historia. Det berättas om första Gärdetsfesten, olika oberoende skivbolag, om Grupp 8, om allaktivitetshus, om musikteater, om olika slags musik, om musikgruppers vardag mm. Tonvikten låg på bilderna och texterna var komprimerade och informativa. Utställningen riktade sig till bibliotek, fritidsgårdar, musikforum, skolor. Hela utställningen kunde köpas för 300 kr och man kunde även köpa en affisch för 8 kr. Utställningen hade premiärvisning på restaurang Maneten i Göteborg i maj 1975. Affisch nummer 25 av 30.

Foto: Okänd

<< Klicka för förstoring.

Titel: Nationalföreningen för Arbetarrörelsen i Sverige
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 99,8 x 69,7 cm
Copyright:
Donation: Johan Fornäs

Denna affisch användes för att samla in pengar till Tältprojektet. Idén var att man kunde skicka bidrag till denna stödfond eller låna ut 100:- till Nationalföreningen och om projektet gick ihop skulle man få tillbaks sin hundralapp. I Nationalföreningen ingick bl.a. musiker, textilkonstnärer, skådespelare och skulptörer. Som grupper deltog Nynningen, Nationalteatern, Musikteatergruppen Oktober, Tidningsteatern och Narren.
Vid ett seminarium i Hindås i aug 1976 bildades Nationalföreningen och följande text antogs: Ett brott är begånget. Den svenska arbetarklassen har i alla tider bestulits på sin egen historia och på så sätt berövats ett vapen för sin befrielse. Vi 60 skådespelare, musiker, konstnärer, tekniker och kulturarbetare från hela landet har uppfattat som vår uppgift i den ständigt pågående klasskampen, att försöka återbörda en del av denna historia till dess rättmätiga ägare. I norra Europas näst största fyrmastade tält, anser vi att göra århundradets föreställning om ”Den svenska arbetarklassens historia från 1880 tills vidare” och med den dra land och rike kring. Vi vill med teater, musik, film och allehanda tricks skildra arbetarklassens långa och skiftande kamp.- Mot nöd och förtryck, sociala orättvisor, politisk förföljelse, militärernas kulor och härskarnas krig.- Mot lömska fiskaler, inpiskade bondfångare, blekfeta patroner och giriga penninghajar.-Mot tjyv- och rackarspel i parlament och fackföreningar.I dess dagliga liv på landet och i staden, i fabriker, skogar och gruvor – i hyreskaserner och backstugor – i folkhem och folkvagn, FÖR SOCIALISMEN
Vem gjorde affischen? Berätta här nedanför.

Titel: Doktor Rock ordinerar
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 61,7 x 90,0 cm
Copyright: Kaianders Sempler

Skivbolaget Nacksving i Göteborg anordnade denna turné för tre av sina skivaktuella artister. Turnén gästade bland annat Eskilstuna, Linköping, Örebro, Borås och Skövde.
Kaianders berättar: Den här gjorde jag med 2-färgs iristryck. Det var en tryckteknik där man med två färger kunde få ut ett helt spektrum av färger. Under denna turné var konferenciern utklädd till Dr Rock, en seriefigur i Musikens Makt som Lars Esselius ritade, därav Dr Rock i hörnet.

Titel: Stödkonsert för musikerkongressen
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30x42 cm
Copyright: Örjan Emilsson

Stödkonsert arrangerad av föreningen Musikverkstan i samarbete med Studentkåren i Göteborg den 30 okt 1976. Till förmån för Sveriges 1:a progressiva musikerkongress! (Musikerkongressen var en nationell träff på Sprängkullen för alla musiker inom den alternativa musikrörelsen där man diskuterade gagefrågor, STIM, musikernas krav på arrangörer mm.)
Affischen gjordes av Örjan Emilsson, aktivist och organisatör på Sprängkullen. Örjan gjorde många av Sprängkullens affischer genom åren, och även den klassiska loggan till Sprängkullen. (Syns knappt här men se andra affischer)
Var du på konserten?

Titel: Stor artistgala och lussedans
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,9 x 64,0 cm
Copyright: Aja Eriksson BUS/2012
Donation: Johan Fornäs

Artistgala med Lussedans på Akademiska Föreningen i Lund.
Detta var ytterligare en stödgala för det kommande Tältprojektet/Vi äro tusenden… som gick av stapeln året efter.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Tältprojektet – Vi äro tusenden…
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70x100 cm.
Copyright: Aja Eriksson/BUS 2007

”Vi äro tusenden”… ur den svenska arbetarklassens historia. Tältprojektets totalföreställning 1977, om den svenska arbetarklassen. Föreställningen byggdes upp kring centralfiguren ”Ellen” som föddes efter Sundsvalls-strejken 1879 och publiken fick träffa alla de som betytt något i den svenska arbetarrörelsen: Mäster Palm, Kata Dahlström, Hjalmar Branting, Zeth Höglund, Per Albin Hansson m.fl. Tältprojektet drog fram över hela Sverige (28 städer + Köpenhamn) från premiären 1:a maj i Göteborg på Heden, till den tänkta avslutningen i Stockholm på Ladugårdsgärde den 3-15 sept 1977. Eftersom Tältet blev en sådan succé så fortsatte man ytterligare två veckor på Heden i Göteborg fram till slutet av sept. Tältprojektet bestod av ett 100 tal skådespelare, musiker, konstnärer, tekniker, kulturarbetare från hela landet. Föreställningen sågs av över 100.000 personer och man spelade 96 st föreställningar. Bl.a. medverkade Nationalteatern, Teater Narren, Nynningen, Oktober, Tidningsteatern.
Inspelningen av filmen Vem tillhör världen? ägde rum under hela turnén. Citatet i filmtiteln är lånat från Bertolt Brecht.
Filmen hade premiär 8 september 1978 och gjordes av Christina Olofson och Göran du Rées.

Titel: Man ur huse!
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Julie Leonardsson/BUS 2007

Konsert på Konstfack i Stockholm 4 feb 1978. Skivbolaget Nacksving arrangerade en turné med sina artister; i Göteborg på danspalatset Rondo och i Stockholm på Konstfack. Spelade senare även i Umeå och Östersund. Orsaken till konserterna var att Nacksving höll på att gå i konkurs och var tvungna att minska sina stora skulder. Konserterna var utsålda över allt och räddade bolagets ekonomi. Affischens upphovsman är signaturen Julie Leonardsson. Han hade tidigare gått på Konstfack och var nu lärarassistent på dekorlinjen som arrangerade konserten. Han berättar att denna affisch blev ett hastverk pga tidsnöd. På affischen figurerar Stikkan Andersson och ABBA. För 500 ex betalade man 8.000 kr. Julie berättar att man kommit överens med turnéledaren på Nacksving ang hur många som fick släppas in. På något sätt prånglades det ut för många biljetter så att efter denna tillställning fick eleverna på Konstfack ej ha några fester på nästan ett år. Konserten var fantastisk enl. Julie, men den gick helt över styr. Publiktrycket var så stort att folk klättrade på tak, lyfte av järngrindar och dörrar för att komma in. Uppemot 1200 personer dansade i ”Vita Havet” och man var rädd för att betonggolvet skulle rasa.
Såg Du någon av konserterna? Berätta.

Tommy Rander berättar:
Turnéledaren Tommy Rander berättar att man uppfann biljettsystemet ”det cirkulerande systemet” till denna turné. Det innebar att man tryckte så många biljetter som det fanns tillstånd för och numrerade dem. När man gick in med sin biljett fick man lämna den ifrån sig vid entrékassan. Via ”mellanhänder” såldes den sedan igen.
”Myndigheterna” kunde notera att man inte släppte in mer än det antal som var tryckt på biljetterna. Well….

Titel: Man Ur Huse! Rondo
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Julie Leonardsson/BUS 2007

Konsert på Rondo i Göteborg 6 feb 1978.
Skivbolaget Nacksving arrangerade en turné med sina artister; i Göteborg på danspalatset Rondo och i Stockholm på Konstfack. Spelade senare även i Umeå och Östersund. Orsaken till konserterna var att Nacksving höll på att gå i konkurs och var tvungna att minska sina stora skulder. Konserterna var utsålda över allt och räddade bolagets ekonomi.
Turnéledaren Tommy Rander berättar att man uppfann biljettsystemet ”det cirkulerande systemet” till denna turné. Det innebar att man tryckte så många biljetter som det fanns tillstånd för och numrerade dem. När man gick in med sin biljett fick man lämna den ifrån sig vid entrékassan. Via ”mellanhänder” såldes den sedan igen.
”Myndigheterna” kunde notera att man inte släppte in mer än det antal som var tryckt på biljetterna.
Längst ner på affischen har någon som ville protestera mot det höga priset skrivit ”Kapitalistpris”.
På affischen figurerar Stikkan Andersson och ABBA.

Titel: Vem tillhör världen?
Årtal: 1978
Konstnär:
, ,
Teknik: Offsettryck
Format: 30,0 x 60,1 cm
Copyright: Christina Olofson, PeO Olsson, Göran du Rées

Filmen om Tältprojektet/Vi äro tusenden, den största kulturmanifestationen som gjorts i Sverige av den fria kulturrörelsen.
Inspelningen av filmen ägde rum under hela turnén. Från Malmö i söder till Luleå i norr. Med ett citat lånat från Bertolt Brecht fick filmen sitt namn Vem tillhör världen? – Filmen från tältet.
Den hade premiär 8 september 1978 och mottagandet pendlade mellan mycket positivt och mycket negativt, ofta beroende på var kritikern i fråga stod politiskt. (Ur MNW:s text till DVD utgåvan 2005)
Filmen gjordes av Christina Olofson och Göran du Rées.