Urval

Titel: Folkfest Malmö -73
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Screentryck.
Format: 43x63 cm
Copyright: Lasse Hejll

3:dje Folkfesten i Slottsparken, Malmö 16-17 juni 1973.
Artister som uppträdde var bl.a. Peps Blues Band, Nationalteatern, Teatergruppen Oktober, Risken Finns, Grus i Dojjan, Thomas Wiehe, Per Dunsö, Helene Bohman, Hedefors Totalteater, Jugoslaverna, Sweet Pan, Pappa Pips, Säckpiporna, Finn Lövgren, Studioteatern, Jazzådé, Scaniazz, Fred Åkerström skulle spelat men ersattes av Strax.
I poesitältet läste Jacques Werup, Peter Ortman och Lasse Söderberg dikter. För första gången såldes Folkfestmärket som visade att man stödde festen ekonomiskt.
Denna affisch bygger på en barnteckning som Lasse Hejll fått då han arbetade på en fritidgård i Höja i Malmö. Teckningen renritades, färgsattes och ändrades så att den kunde utgöra underlag för screentryck.

Titel: Musik för kropp och själ
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x63 cm
Copyright: Okänd

De icke-kommersiella skivbolagen Silence och MNW anordnade två kvällar med egna artister.
I recensionerna efter dessa musikkvällar diskuterades den höga ljudvolymen och den inskränkta publiken”.
Citat ur Henrik Strindbergs recension i Musikens Makt nr 4 dec-73; När Levande Livet spelade bar väldigt många sig oförskämt åt. Intolerant och hänsynslöst. Risken Finns och Hoola Bandoola blev inte oväntat väl emottagna. Sen gick ett par hundra – dom hade sett sina idoler och nöjde sig med det…//…Samla Mammas Manna hade kanske spelat sin komplicerade-enkla-roliga musik i 5 minuter när folk här och där krängde på sig rockarna och gick. I en jämn ström så länge dom spelade. Inskränkta och ointresserade. Många försökte inte ens att förstå dessa musikaliska begåvningar från Uppsala….//….En progressiv publik måste vara öppen och intresserad. Den måste också vara tolerant för den musik den inte förstår. Dom flesta kom som sagt denna kväll för att se Hoola Bandoola och det verkade som just ”deras publik” är den reaktionäraste. Det räcker inte med att musikerna anstränger sig, publiken måste också bjuda till! Publiken är ju ett absolut villkor för en rik progressiv musikkultur.

Vem gjorde affischen? Var du där? Berätta.

Titel: Kontaktnätets kongress
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,0x62,0 cm
Copyright: Kajanders Sempler

Peps Blodsband m.fl. spelar på Kontaktnätets kongress i Göteborg 2 nov 1974.
Kontaktnätet var ett samordningsorgan för alla icke-kommersiella musikställen i Sverige.
Arrangerade gjorde allaktivitetshuset Sprängkullen.

Titel: Alternativfestival
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 40x58 cm
Copyright: Maria Persson/BUS 2007

Alternativfestival -75 var en manifestation för att stoppa Sveriges fortsatta deltagande i Eurovisionsschlagerfestivalen. Året innan hade ABBA vunnit med ”Waterloo”. Kommittén Alternativ Festival 75 bildades 1974 och man ville bekämpa kommersialiseringen av kulturen och istället stödja den kultur som inte styrdes av ekonomiska vinstintressen. Man ville också få till stånd en grundläggande debatt om Sveriges Radios roll som producent och distributör av kulturprogram dit man även räknade underhållningsprogram. Manifestationen i Stockholm ägde rum på olika platser, Gyllene Cirkeln (Top House), Kulturhuset, Bryggeriet, Stadsmuseet och i ett stort tält på Storängsbotten vid Lidingövägen. För att få festivalen att gå ihop ekonomiskt samlades det in pengar från olika håll. Stödaffischer såldes, en specialtidning på 20 sidor med artiklar om bl.a. SR och musikindustrin och om den alternativa musikrörelsen trycktes i 30.000 ex och såldes för 1 kr styck!!! MNW gav också ut singeln ”Doin´ the omoralisk schlagerfestival” med Sillstryparen alias Ulf Dageby, Nationalteatern/Nynningen och Risken Finns. Intäkterna gick till AF-75. Veckan avslutades den 22/3 med en stor musikdemonstration genom Stockholms gator, samma dag som Eurovisionschlagerfinalen gick av stapeln i mässhallarna i Älvsjö.
På affischen utannonseras att gruppen Iskra var från Finland, men detta var ett missförstånd från arrangörerna. Iskra kom från Stockholm.
Du som var publik eller arbetade med festivalen – har du några minnen från veckan? Berätta.

<< Klicka för förstoring

Titel: Bullerbyn Musikpub Maj 1975 (fram o baksida)
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 10 x 15 cm
Copyright:

Bullerbyn var en musikpub på Kungsgatan 67 i Stockholm. Bullerbyn öppnade 22 sept 1973 och höll på till slutet av 70-talet. Ägaren Hans-Olof Wahlström var alltid med på noterna när det hände något nytt. Många av dåtidens stora jazzartister så som Elvin Jones, Al Heath, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Jan Garbarek uppträde på Bullret”. Också flera av den alternativa musikrörelsens artister uppträdde på Bullerbyn genom åren.

<<< Klicka för förstoring

Titel: Musikens Makt – Utställningen 11
Årtal: 1975
Konstnär:
Teknik: Offset
Format: 45,0 x 61,8 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

Cabaré, satir och genuin folkmusik.
Denna affischutställning om den svenska musikrörelsen gjordes av ett arbetskollektiv på tidningen Musikens Makt i Göteborg. Utställningen omfattar 30 st affischer som var och en täckte en del av musikrörelsens historia. Det berättas om första Gärdetsfesten, olika oberoende skivbolag, om Grupp 8, om allaktivitetshus, om musikteater, om olika slags musik, om musikgruppers vardag mm. Tonvikten låg på bilderna och texterna var komprimerade och informativa. Utställningen riktade sig till bibliotek, fritidsgårdar, musikforum, skolor. Hela utställningen kunde köpas för 300 kr och man kunde även köpa en affisch för 8 kr. Utställningen hade premiärvisning på restaurang Maneten i Göteborg i maj 1975. Affisch nummer 11 av 30.

Foto: Gunnar Naeslund

<< Klicka för förstoring.

Titel: Vi har vår egen sång – musikfilmen
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 30x42 cm
Copyright: Tom Hedqvist

Filmen gjordes av Dick Idestam-Almquist, Jan Lindqvist, Lennart Malmer, Stefan Jarl, Tommy Goldman.
Premiär 28 juni på Folkets Bio i Visby. Handlade om Alternativfestivalen som hölls i Stockholm året innan. (Alternativ Festival-75; se annan plats)