Urval

Titel: 2:a Festen på Gärdet
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x45 cm
Copyright: Okänd

Festen hade nu flyttats till området nära Borgen från att ha legat mitt på Gärdet vid första Festen två månader tidigare.
Artister som uppträdde denna gång var bland andra: Östan Sol Västan Måne, NJA-gruppen, Samla Mammas Manna, Det Europeiska Missnöjets Grunder, Turid, Låt 3dje Örat Lyssna In & 3dje Benet, Solen Skiner, Gunder Hägg, Handgjort, Stampa Takten, Skäggmanslaget, Träd Gräs och Stenar och Joel Jansson.
På den mycket sällsynta LP:n Spela själv av Bo Anders Persson, producerad av Solveig Bark på Rikskonserter, finns det också ljudupptagningar från publiken som spelar tillsammans i gräset.
Musiken från scenen förevigades på dubbel-LP:n Festen på Gärdet av Anders Lind på skivbolaget Silence.

Titel: Skivreklam Silence (framsida)
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Silence Records

Reklamaffisch som skickades ut till skivaffärer.
Ny svensk musik från Silence, 1971.
Sagan om Ringen,
Gudibrallan,
Handgjort,
Festen på Gärdet,
Samla Mammas Manna,
Kebnekajse,
Fläsket Brinner,
Turid,
Gudibrallan 2,
Harvester,
Träd, Gräs och Stenar,
Fria Proteatern,
Stockholms Ensemblen.

Titel: Samla Mammas Manna
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Screen
Format: 63,0x86,4 cm
Copyright: Lars Wikfeldt
Donation: Hasse Bruniusson

SMM:s turnéaffisch från tidigt 70-tal.

Titel: Samla Mammas Manna (brun)
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 63,0x86,4 cm
Copyright: Lars Wikfeldt
Donation: Hasse Bruniusson

SMM:s turnéaffisch från tidigt 70-tal.

Titel: Reklam från Silence
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 46x64 cm
Copyright: Silence Records

Reklamaffisch från skivbolaget Silence 1973 med sina just då skivaktuella artister.
Tillsammans, Thomas Wiehe, Levande Livet, Fria Proteatern, Jan Hammarlund, Stenblomma,Bo Hansson, Samla Mammas Manna, Bernt Staf, Turid, Kebnekajse.

Mats Viktorsson tecknade.

Titel: Samla Mammas Manna skivreklam
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x43 cm
Copyright: Silence Records

Skivaffärsreklam för Samla Mammas Mannas andra LP-skiva Måltid” som kom ut på Silence 1973.
Målningen gjord av Tage Åsén (www.brobytornet.se)

Titel: Musik för kropp och själ
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x63 cm
Copyright: Okänd

De icke-kommersiella skivbolagen Silence och MNW anordnade två kvällar med egna artister.
I recensionerna efter dessa musikkvällar diskuterades den höga ljudvolymen och den inskränkta publiken”.
Citat ur Henrik Strindbergs recension i Musikens Makt nr 4 dec-73; När Levande Livet spelade bar väldigt många sig oförskämt åt. Intolerant och hänsynslöst. Risken Finns och Hoola Bandoola blev inte oväntat väl emottagna. Sen gick ett par hundra – dom hade sett sina idoler och nöjde sig med det…//…Samla Mammas Manna hade kanske spelat sin komplicerade-enkla-roliga musik i 5 minuter när folk här och där krängde på sig rockarna och gick. I en jämn ström så länge dom spelade. Inskränkta och ointresserade. Många försökte inte ens att förstå dessa musikaliska begåvningar från Uppsala….//….En progressiv publik måste vara öppen och intresserad. Den måste också vara tolerant för den musik den inte förstår. Dom flesta kom som sagt denna kväll för att se Hoola Bandoola och det verkade som just ”deras publik” är den reaktionäraste. Det räcker inte med att musikerna anstränger sig, publiken måste också bjuda till! Publiken är ju ett absolut villkor för en rik progressiv musikkultur.

Vem gjorde affischen? Var du där? Berätta.

Titel: Samla Mammas Mannas skivreklam
Årtal: 1974
Konstnär:
, ,
Teknik: Offsettryck
Format: 31x43 cm
Copyright: Silence Records

Reklamaffisch för Samla Mammas Mannas tredje LP-skiva Klossa Knapitatet” som kom ut på Silence 1974.

Tage Åsén berättar att bilden på omslaget kom till efter en idéskiss av Anders Lidén och i nedre hörnet finns även ett av Tage ommålat träsnitt av Pelle Engman.
Bilden kan ses som ett uttryck för den kollektiva anda som rådde.

Titel: Samla Mammas Manna
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 50,0x70,0 cm
Copyright: Tage Åsén

Samla Mammas Mannas turnéaffisch gjord 1974.
Spelar på Power House i Örebro.
Målningen på affischen är gjord av Tage Åsén efter en idé av Anders Lidén och i nedre hörnet finns även ett av Tage ommålat träsnitt av Pelle Engman.
Kolla in Power House hemsida www.power-house.se

Titel: Kalas på Konstfack
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 47x64 cm
Copyright:

Nynningen och Samla Mannas Manna spelar på Konstfack i Stockholm, lördagen den 30 mars 1974.
Bilden av soldaten som angriper en kapitalist i hög hatt har man lånat av den ryske poeten Majakovskij, troligen för att Nynningen gjorde skivan ”För full hals” med hans texter.

Vem gjorde affischen?

Titel: Vårsådd på Liljevalchs
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryckt
Format: 42x58 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

Stödkonsert för ”Bryggeriet” på Liljevalchs konsthall i Stockholm 20-21 April 1974. Denna fest arrangerades veckan efter stödfesten på Jarlateatern. Nytt på denna fest var bytesmarknaden och man utnyttjade konsthallens olika rum till barnteater, filmvisning och musik med barnen och publiken kunde ”Spela själv” på medtagna instrument. I ett av rummen fanns en ”Färg-TV” där man visade ishockeymatchen mellan Sverige och Sovjet.

Titel: Samling för Internationalen
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,1x60,0 cm
Copyright:

Titel: Samla Mammas Manna o Jordnära
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Fotostat
Format: 21,0x29,7 cm
Copyright:
Donation: Hasse Bruniusson

Titel: Gärdesfest – Musikfront
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x45 cm
Copyright: Hans Bragman

Musikfest på Gärdet i Stockholm 10-11 aug 1974 i Musikfronts regi. Musikfront-Stockholm hade startats året innan av Ludde Lindström.

Affischens konstnär har smugit in små meddelanden inne i bokstäverna, bland annat FNL gruppernas PG-nummer 400 499(längst upp på första s:et). Nedan är hans minnen från festen:
Kul att se affischen! Det var jag som ritade. Jag minns inte så mycket utom att det var jävligt kul. Det brukar ju pratas om raggare ibland i sådana här sammanhang (som i ”Upp till kamp”) och hit kom de också. Jag råkade vakta det rep som av ngn anledning var uppspänt framför scenen just då. Det blev bråk och jag fick min första och enda snyting, rätt i nyllet. När jag hade däckat samlades de runt mig och låtsades (!) sparka på mig där jag låg. Nuförtiden är det värre på den fronten. De bästa banden var nog Berits Halsband och Östan sol, västan måne. Wedge var också häftiga (det var väl amerikanen Linus som sjöng?). Trettioåriga kriget var oxå bra!

Ur programbladet:
Lördag 10/8
Stora scenen: 4-EVER, URA KAIPA, ARCHIMEDES BADKAR, SAMLA MAMMAS MANNA, STEN BERGMAN, LÖN FÖR MÖDAN, BJÖRNFROSSA, SAMMETS TUNNELBANA, ÖSTAN SOL VÄSTAN MÅNE, TRETTIOÅRIGA KRIGET.
Lilla scenen: ARNE ÖNNEBLAD, KONVALJEN, MATS WIDSELL, GÖRAN NYHREN, NÄCKENS BRÖDER, TOMMY SÖDERBERG, BJÖRN AHRAB, EINAR HECKSHER, VISKNINGAR OCH ROP.

Söndag 11/8
Stora scenen: SIDO FLANELL, ÖLSTA, JORDENS LIV, RAGNARÖK, WEDGE, NYNNINGEN, ELDA MED HÖNS, BERNT STAF, 3/4 AV CONTACT, ORBAN MED ÖSET, BERITS HALSBAND, EGBA.
Lilla scenen: ENDAST IDAG, BERT WESTERBERG, KJELL HÖGLUND, LENA EKMAN, EVA FORSLUND, ROPET, LHASA TANGO, SVEN X, RICHARD KORAMI, HÅKAN STEIJEN.
Med reservation för eventuella ändringar.

Titel: Kontaktnätets kongress
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45,0x62,0 cm
Copyright: Kajanders Sempler

Peps Blodsband m.fl. spelar på Kontaktnätets kongress i Göteborg 2 nov 1974.
Kontaktnätet var ett samordningsorgan för alla icke-kommersiella musikställen i Sverige.
Arrangerade gjorde allaktivitetshuset Sprängkullen.

Titel: Ny kultur slår till
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x68 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Stödfest för Bryggeriet, på Jarlateatern i Stockholm 15-16 nov 1974. Statyn ”Kristall, vertikal accent i glas och stål” av Edvin Öhrström utanför Kulturhuset sågs som en symbol för den kulturpolitk som fördes – pengar till döda statyer istället för till ett levande kulturliv. Ny Kultur arrangerade festen och överskottet gick till upprustningen av Bryggeriet.

Titel: Musikens Makt – Utställningen 28
Årtal: 1975
Konstnär:
Teknik: Offset
Format: 45,0x61,8 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

Jazzrock, rysk folkmusik…
Denna affischutställning om den svenska musikrörelsen gjordes av ett arbetskollektiv på tidningen Musikens Makt i Göteborg. Utställningen omfattar 30 st affischer som var och en täckte en del av musikrörelsens historia. Det berättas om första Gärdetsfesten, olika oberoende skivbolag, om Grupp 8, om allaktivitetshus, om musikteater, om olika slags musik, om musikgruppers vardag mm. Tonvikten låg på bilderna och texterna var komprimerade och informativa. Utställningen riktade sig till bibliotek, fritidsgårdar, musikforum, skolor. Hela utställningen kunde köpas för 300 kr och man kunde även köpa en affisch för 8 kr. Utställningen hade premiärvisning på restaurang Maneten i Göteborg i maj 1975. Affisch nummer 28 av 30.

På fotot ses medlemmar ur Anton Svedbergs Swängjäng.
Foto: Okänd

<< Klicka för förstoring.

Titel: Musikens Makt – Utställningen 29
Årtal: 1975
Konstnär:
Teknik: Offset
Format: 45,0x61,8 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

Ett popbands vardag.
Denna affischutställning om den svenska musikrörelsen gjordes av ett arbetskollektiv på tidningen Musikens Makt i Göteborg. Utställningen omfattar 30 st affischer som var och en täckte en del av musikrörelsens historia. Det berättas om första Gärdetsfesten, olika oberoende skivbolag, om Grupp 8, om allaktivitetshus, om musikteater, om olika slags musik, om musikgruppers vardag mm. Tonvikten låg på bilderna och texterna var komprimerade och informativa. Utställningen riktade sig till bibliotek, fritidsgårdar, musikforum, skolor. Hela utställningen kunde köpas för 300 kr och man kunde även köpa en affisch för 8 kr. Utställningen hade premiärvisning på restaurang Maneten i Göteborg i maj 1975. Affisch nummer 29 av 30.

Fotot har Kaianders Sempler tagit när Samla Mammas Mannas buss gick sönder under en av deras många turnéer.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Musikfest i Tranås
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 35x50 cm
Copyright:

Musik fest i Hättebaden i Tranås 14-15 juni 1975.
Vem gjorde affischen? Var du med på musikfesten? Vilka arrangerade? Berätta.

Totte från Linköping berättar:
Ja, jag var med. Inget roligt minne. Sällsynt trist tillställning. Åkte dit med tåg från Linköping och sov över i en sovsäck strax intill scenen. Kallt, regnigt och alltjämt småjävligt. Inget direkt minnesvärt. Arrangörerna saknade erfarenhet från tidigare musikfester. Allt gick på improvisation. Inte en toalett i sikte. Inget käk att köpa. Tvingades gå in till Tranås för att stilla den värsta hungern. Fick dock lift tillbaka. Spelschemat sprack tidigt på lördagskvällen. Utdragna förseningar med tekniskt strul och scenkrångel. När det var som värst försökte en av arrangörerna muntra upp tillställningen med lite klämmig allsång till gitarr. Publiken tröttnade snabbt på tilltaget och buade ut det hela. Tack och lov för detta. I stället fick jag tillfälle och prata med några ortsbor som sökt sig ut till området. Det kändes bra. Vi bytte vin och mellanöl som värmde gott i kylan. Det var rätt kul tills Borgare och bönder intog scenen. De hade en rytmgalen trummis som aldrig ville sluta banka på sina kaggar. Höll på långt efter midnatt. Längtade hem. Samla var sällsynt trista. Ragnarök och Per Björnlert var bäst. Arrangörernas okunskap förstörde hela festen.

Titel: Musik på Hemmanäs
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 64,5 x 94,1 cm
Copyright:

Musikfest i Vederslöv strax söder om Växjö, arrangerad av Ovala Musikfönstret.
Möjlighet att tälta och bada.
Lär dig några folkdanser!
Lek-verkstad för barn och vuxna.
Utställningar. Smålänska spelemän.
Gamla hantverk visas. Lopp-marknad.
Moder Jord och söner serverar mat.
Tryck: Bildgruppen.

Vem gjorde affischen?

Titel: Samla Mammas Manna – Sprängkullen
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Fotostat
Format: 21,0x29,7 cm
Copyright:
Donation: Hasse Bruniusson

Titel: Lussefest på Konstfack
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 38x58 cm
Copyright:

Samla Mammas Manna och Solen Skiner spelar på Konstfack i Stockholm 13 dec 1975.

Vem gjorde affischen och vilken institution/fack arrangerade?
Berätta.

Titel: Samla Mammas Manna
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 40,0 x 59,3 cm
Copyright: Lars Wikfeldt

SMM:s turnéaffisch från mitten av 70-talet?

Titel: Sprängkullen vräker igång
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42,9x57,0 cm
Copyright: Örjan Emilsson

Samlingsaffisch över höstens begivenheter på Sprängkullen i Göteborg 1977.
Örjan Emilsson som gjorde affischen berättar att han arbetade nästan heltid på Sprängkullen i ett år utan lön. Hans engagemang för den nya kulturen var stort. Han och några andra ledde arbetet i Sprängkullens affischgrupp där man gjorde alla affischer för arrangemangen. Denna affisch är gjord med en teknik som heter iristryck och som Kaianders Sempler introducerade.

<< Klicka för förstoring

Titel: Kvällar på Mariahissen
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42x61 cm
Copyright: Peter Tucker/BUS 2009

Aktion Jordarbete arrangerade sju kvällar med diskussion, filmer, musik och underhållning på Mariahissen på Söder i Stockholm 3 nov – 8 dec 1977. Man diskuterade olika boendeformer, Provos & Squatters, kärnkraft och polisen i samhället.
Aktion Jordarbete bestod av ett hundratal aktivister i Stockholm som ville skapa debatt om bostadspolitiken, olika boendeformer, hyresskojare och vräkningar. Under en helg i augusti 1977 ockuperade de Hamburgerbryggeriets disponentvilla vid Odenplan och i
oktober var de med om att ockupera kvarteret Mullvaden på Södermalm.
Uppträdde gjorde Solen Skiner, Katie Duck; koreograf och dansare från USA/Amsterdam, River and friends, Änglaspel, Huntington Band, Samla Mammas Manna och Arbete och Fritid.

Var du där någon kväll? Berätta.

Titel: Zamla Mammaz Manna skivreklam
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 43x63 cm
Copyright: Silence Records

Skivaffärsreklam för Zamla Mammaz Manna´s dubbel LP Schlagerns Mystik/För äldre nybegynnare 1978.
Målningen gjord av Eino Haapala.

Titel: Zamla – Skivreklam
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 46,1x64,0 cm
Copyright: Silence Records

Skivreklam för Zamla Mammaz Mannas dubbel-LP ”För äldre nybegynnare/ Schlagerns mystik” 1978

Titel: Rock in Opposition
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 29,6x37,7 cm
Copyright:
Donation: Hasse Bruniusson

Affischen från den första Rock in opposition-konserten i London 1978.
Rock in opposition (RIO) var en rörelse av olika musiker i England, Sverige, Frankrike, Belgien, Italien som var i opposition till musikindustrins snäva begrepp på vad som skulle spelas in på skiva eller ej och få nå en bredare publik.
Initiativtagare var den engelska gruppen Henry Cow.

<<< Klicka för förstoring.

Titel: Rock in opposition
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck o tuschpenna
Format: 72,5x49,5 cm
Copyright:

Zamla Mammaz Manna arrangerade denna konsert på Norrlands nation i Uppsala annandag påsk 27 mars 1978. Zamla hade någon månad tidigare inbjudits till London av gruppen Henry Cow som var initiativtagare till en festival där som kallades Rock in opposition.
Affischen är Henry Cow:s turnéaffisch och någon har textat på denna.

Vem gjorde affischen? Var du där? Berätta.

Titel: Norrtäljefestivalen
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Christer Kjellin

Folk och musikfest i Vigelsjö 27-28 maj 1978.

Var du där någon av dagarna? Berätta.

Klas Hermanns berättar:
Christer Kjellin heter han som gjorde denna affisch och även den i färg som togs fram för Norrtäljefestivalen 1979. Då hade festivalen växt till tre dagar i maj och över 40 band spelade. Bägge festivalerna finansierades av frivillig entre. Men 1979 fick vi ca 250 kilo strömming av en fiskare som vi tillagade och sålde! Musikerna fick en hundring var och bensinpengar. Christer, jag och några till som arrangerade gick ca 15 000 back tillsammans. Men kul var det!

Helena Gullberg berättar:
Vet inget om affischen, men var med i ett av banden; Suck. Vi fick en fin speltid klockan 5 på morgonen då några stackare stod och vacklade nedanför scenen. Precis före eller efter oss spelade Bosse & Slumrockarna. Jag minns det mest som den där väntan. Man kan väl anta att festivalen inte var superarrangerad. Det där med frivillig entré kom jag inte ihåg, och heller inte om vi fick lite pengar för att uppträda? Jag minns också att jag liftade dit tillsammans med en vän och fick då åka med Gunnar Brusewitz:-).

Tomas berättar:
Va där hela helgen, klart coolt.
Ni kan se bilder på www.nogg.se/Tensta

Titel: Världsmusikfestivalen
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Channa Bankier BUS/2007

31 aug – 2 sept 1979 anordnade Föreningen Fri musik och Föreningen Ett minne för livet en ”Världsmusikfestival” i Rålamshovsparken i Stockholm. Meningen var att visa upp gränsöverskridande musik och en musik som var både ful och vacker och som tvättade bort massmediabruset i våra öron. I programmet kan man läsa ”… det går inte längre att bara vara åskådare. Det är bättre att deltaga, att hitta på något eget och lära ut till varann. Älskande i alla länder – förena er!

Titel: Rock in opposition
Årtal: 1979
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 53x41 cm
Copyright:

Zamla Mammaz Manna och Uppsala Musikforum arrangerade denna festival 28-30 sept 1979.
Rock in opposition var en rörelse av olika musiker i England, Sverige, Frankrike, Belgien, Italien som var i opposition till musikindustrins snäva begrepp på vad som skulle spelas in på skiva eller ej och få nå en bredare publik.

Vem har gjort denna affisch?

Jan Oe berättar:
Jag var med och lyssnade och hjälpte till på ett hörn. Dåvarande gitarristen i Zamla (inte Coste Apetrea) gjorde trycksakerna vill jag minnas.

Daniel Reichberg berättar:
Jag blir så FRUKTANSVÄRT avundsjuk på alla som var på denna konsert!