Urval

Titel: Södra Bergens Balalaikor
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 70,1 x 100,0 cm
Copyright: Ewa Wikman

SBB:s turnéaffisch.
Gruppen bildades 1969 utav deltagare i en ABF-kurs i balalajkaspel på Södermalm i Stockholm. Inför en avslutningskonsert behövde man ett namn på gruppen och i omröstningen vann ”Södra Bergens Balalaikor” knappt före ”Mosebackekosackerna”.
SBB:s första LP från 1971 hade delar av denna bild som omslag.
Ewa Wikman spelade primbalalaika i SBB.

Titel: 2:a Festen på Gärdet
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x45 cm
Copyright: Okänd

Festen hade nu flyttats till området nära Borgen från att ha legat mitt på Gärdet vid första Festen två månader tidigare.
Artister som uppträdde denna gång var bland andra: Östan Sol Västan Måne, NJA-gruppen, Samla Mammas Manna, Det Europeiska Missnöjets Grunder, Turid, Låt 3dje Örat Lyssna In & 3dje Benet, Solen Skiner, Gunder Hägg, Handgjort, Stampa Takten, Skäggmanslaget, Träd Gräs och Stenar och Joel Jansson.
På den mycket sällsynta LP:n Spela själv av Bo Anders Persson, producerad av Solveig Bark på Rikskonserter, finns det också ljudupptagningar från publiken som spelar tillsammans i gräset.
Musiken från scenen förevigades på dubbel-LP:n Festen på Gärdet av Anders Lind på skivbolaget Silence.

Titel: Den 3:dje festen – Liljevalchs
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 62x90 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Musikfest på Liljevalchs Konstmuseum, Stockholm 18-22 nov 1970. Entusiasmen var på topp efter de två Gärdetsfesterna tidigare denna sommar, så det anordnades en ny inomhusfest. Artister som uppträdde var Solen Skiner, Träd, Gräs och Stenar, Jan Hammarlund, Telefon Paisa, Zebra, Fläsket Brinner, Roland Keijser, Capella fine nominell, Södra Bergens Balalaikor, Dead mans tuni, Gudibrallan, Nackagruppen, Samla Mammas Manna, Bobo Stenson, Stockholms Spelmansgille, Fred Åkerström, Nu blommar asfalten, Handgjort m.fl.

Titel: Gärdet
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Peter Zander

Tredje festen på Gärdet, Stockholm 11-13 juni 1971 av många kallad ”den sista”. Uppträdde gjorde bl.a. Arbete och Fritid, Contact, Fläsket Brinner, Fria Proteatern, Gläns över sjö och strand, Growing Grass, Gudibrallan, Gunder Hägg, Handgjort, Låt 3:e örat lyssna in & 3:e benet stampa takten, Mecki Mark Men, Nature, Old Timey Stringband, Södra Bergens Balalaikor, Slim Notinis Blues Band, Svenssons Peace, Tamarugal, Träd, Gräs och Stenar.
Upphovsman till denna affisch är Peter Zander som även tog fotografiet som är från festen året innan. Peter hjälpte även till med affischen från första Gärdetsfesten. Fiolspelaren på affischen är Omas Ludvig Larsson från Vörderås.(se Festen 1970)
Vilka artister mer än de ovan nämnda, uppträdde?

Titel: Tillsammans
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format:
Copyright: Silence Records

Skivreklam för LP:n Tillsammans.

Titel: Södra Bergens Balalaikor
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,8 x 41,0 cm
Copyright:

SBB spelar in på Mosebacke Etablissement i Stockholm.
Vem ritade affischen?

Titel: Musik för kropp och själ
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x63 cm
Copyright: Okänd

De icke-kommersiella skivbolagen Silence och MNW anordnade två kvällar med egna artister.
I recensionerna efter dessa musikkvällar diskuterades den höga ljudvolymen och den inskränkta publiken”.
Citat ur Henrik Strindbergs recension i Musikens Makt nr 4 dec-73; När Levande Livet spelade bar väldigt många sig oförskämt åt. Intolerant och hänsynslöst. Risken Finns och Hoola Bandoola blev inte oväntat väl emottagna. Sen gick ett par hundra – dom hade sett sina idoler och nöjde sig med det…//…Samla Mammas Manna hade kanske spelat sin komplicerade-enkla-roliga musik i 5 minuter när folk här och där krängde på sig rockarna och gick. I en jämn ström så länge dom spelade. Inskränkta och ointresserade. Många försökte inte ens att förstå dessa musikaliska begåvningar från Uppsala….//….En progressiv publik måste vara öppen och intresserad. Den måste också vara tolerant för den musik den inte förstår. Dom flesta kom som sagt denna kväll för att se Hoola Bandoola och det verkade som just ”deras publik” är den reaktionäraste. Det räcker inte med att musikerna anstränger sig, publiken måste också bjuda till! Publiken är ju ett absolut villkor för en rik progressiv musikkultur.

Vem gjorde affischen? Var du där? Berätta.

Titel: Spelmansstämma i Täby
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 45x52 cm
Copyright: Hans Söderberg

Spelmansstämma i Täby norr om Stockholm 25-26 maj 1974. Arrangerade gjorde Musikfront Täby.

Var du där? Berätta.

Vi var där på söndagen. I min dagbok har jag skrivit. ”Vi åkte till Täby. Spelmansstämma! Oj, vad jobbigt, vi gick vilse”. Inget om eventuella band vi såg. Det var typiskt för den tiden när vi tonåriga stadsbarn skulle ut i förorter att vi alltid lyckades gå bort oss. Hemresan blev betydligt lättare då det gick en direktbuss in till stan igen. Varför vi inte var på Spelmansstämman på lördagen beror på att Wedge lirade på 4:an då.
Ewa Felicetti

Jag bodde i kollektivet i Enebyberg, som tror jag till stor del ordnade spelmansstämman. Men av nån anledning åkte jag aldrig med dit. Margareta Söderberg, sångerska, var en stor del av att spelmansstämman blev till har jag en känsla av.
Karin Lindroos

Titel: Ny kultur slår till
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x68 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

Stödfest för Bryggeriet, på Jarlateatern i Stockholm 15-16 nov 1974. Statyn ”Kristall, vertikal accent i glas och stål” av Edvin Öhrström utanför Kulturhuset sågs som en symbol för den kulturpolitk som fördes – pengar till döda statyer istället för till ett levande kulturliv. Ny Kultur arrangerade festen och överskottet gick till upprustningen av Bryggeriet.

Titel: Musikens Makt – Utställningen 28
Årtal: 1975
Konstnär:
Teknik: Offset
Format: 45,0x61,8 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

Jazzrock, rysk folkmusik…
Denna affischutställning om den svenska musikrörelsen gjordes av ett arbetskollektiv på tidningen Musikens Makt i Göteborg. Utställningen omfattar 30 st affischer som var och en täckte en del av musikrörelsens historia. Det berättas om första Gärdetsfesten, olika oberoende skivbolag, om Grupp 8, om allaktivitetshus, om musikteater, om olika slags musik, om musikgruppers vardag mm. Tonvikten låg på bilderna och texterna var komprimerade och informativa. Utställningen riktade sig till bibliotek, fritidsgårdar, musikforum, skolor. Hela utställningen kunde köpas för 300 kr och man kunde även köpa en affisch för 8 kr. Utställningen hade premiärvisning på restaurang Maneten i Göteborg i maj 1975. Affisch nummer 28 av 30.

På fotot ses medlemmar ur Anton Svedbergs Swängjäng.
Foto: Okänd

<< Klicka för förstoring.

Titel: Temavecka:Fångvård
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 30,3x42,3 cm
Copyright:

Huset delade lokaler med jazz- och bluesklubben Power House på Manillagatan i Örebro. Vi hade en mycket omfattande verksamhet med kafé, fotolabb, utställningar, teater, filmkvällar, alternativt julfirande och musik. Ofta hade vi temaveckor också, till exempel om kvinnokampen, invandrarnas situation, kriminalvården, om FIB Kulturfront med mera.
Till dessa temaveckor behövdes det texter och bildmaterial, så jag och Tomas Olsson, som tidigare varit kurskamrater på konstskolan Kuben i Örebro 1974, startade bildgruppen Klartext. Där var vi ett tjugotal aktiva personer som gjorde flygblad, banderoller till demonstrationer, väggtidningar, faktautställningar med mera. Man kan säga att Klartext var vänsterns reklambyrå i Örebro. Vi jobbade helt ideellt men gjorde inget partipolitiskt. Vår policy var att allt skulle vara handgjort, det vill säga inga gnuggbokstäver och inga färdigtryckta texter. Det var ett estetiskt beslut som vi tog och som ju gav en viss prägel åt det hela. / Peter Ekström

KRUM, akronym för Riksförbundet för kriminalvårdens humanisering.

Titel: Folkmusik & Dans
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offset
Format: 41,6x60,1 cm
Copyright:
Donation: Birgit Viberg

Folkmusik och Dans i Säveskolans aula i Visby.

Affischen gjordes troligen av Roland Hejdström eller Anders Gryt.
Vem vet? Hör av dig.

Titel: Söderfestivalen final
Årtal: 1978
Konstnär:
,
Teknik: Offsettryck
Format: 29x41 cm
Copyright: Bo Ericson / Mikael Agaton

Final på Söderfestivalen 28 maj 1978.
En mängd artister, amatörer som proffs uppträdde under festivalen; bl.a. Teatergruppen Latido, Clownen Max, Saara Salminens Kapell, Teater Narren med ”Mia Mamma Mormor”, Lokomotiv Konkret, Jordcirkus, Nävgröt, Abellis Dockteater, Pygméteatern, Fred Lane, Sumpen Swingsters, Södra Bergens Balalaikor, Lava, SAAD, Margareta von Gilpen, Las Mamitas, Ingrid Eriksson, Vår Teater, Bysiskören, Kameliateatern.
Stommen till denna affisch gjordes av Bo Ericson och enl uppgift gjorde även Mikael Agaton delar av denna affisch, bl.a finaltexten och de små mullvadarna längst ner ibland texten.

Titel: Söderfestivalen
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck o tuschpenna
Format: 44x61,5 cm
Copyright: Bo Ericson

För hela Söders skull, Stockholm 28 maj 1978. Detta är affischen för avslutningsdagen av festivalen, som hade pågått i ung två veckor.
En mängd artister, amatörer som proffs uppträdde; bl.a. Teatergruppen Latido, Clownen Max, Saara Salminens Kapell, Teater Narren med ”Mia Mamma Mormor”, Lokomotiv Konkret, Jordcirkus, Nävgröt, Abellis Dockteater, Pygméteatern, Fred Lane, Sumpen Swingsters, Södra Bergens Balalajkor, Lava, SAAD, Margareta von Gilpen, Las Mamitas, Ingrid Eriksson, Vår Teater, Bysiskören, Kameliateatern.

Titel: Poesi i Riksdagshuset
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 44,7 x 63,5 cm
Copyright:

Titel: Tantofesten
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 42,0 x 59,6 cm
Copyright:

Fest i Tantolunden på Söder i Stockholm. Arrangerar gör VPK-KU Södermalm.

Vem gjorde affischen?