Urval

Titel: 2:a Festen på Gärdet
Årtal: 1970
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 31x45 cm
Copyright: Okänd

Festen hade nu flyttats till området nära Borgen från att ha legat mitt på Gärdet vid första Festen två månader tidigare.
Artister som uppträdde denna gång var bland andra: Östan Sol Västan Måne, NJA-gruppen, Samla Mammas Manna, Det Europeiska Missnöjets Grunder, Turid, Låt 3dje Örat Lyssna In & 3dje Benet, Solen Skiner, Gunder Hägg, Handgjort, Stampa Takten, Skäggmanslaget, Träd Gräs och Stenar och Joel Jansson.
På den mycket sällsynta LP:n Spela själv av Bo Anders Persson, producerad av Solveig Bark på Rikskonserter, finns det också ljudupptagningar från publiken som spelar tillsammans i gräset.
Musiken från scenen förevigades på dubbel-LP:n Festen på Gärdet av Anders Lind på skivbolaget Silence.

Titel: Skivreklam Silence (framsida)
Årtal: 1971
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Silence Records

Reklamaffisch som skickades ut till skivaffärer.
Ny svensk musik från Silence, 1971.
Sagan om Ringen,
Gudibrallan,
Handgjort,
Festen på Gärdet,
Samla Mammas Manna,
Kebnekajse,
Fläsket Brinner,
Turid,
Gudibrallan 2,
Harvester,
Träd, Gräs och Stenar,
Fria Proteatern,
Stockholms Ensemblen.

Titel: Folkfest Malmö
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Screentryck
Format: 45,5 x 61,5 cm
Copyright: Lasse Hejll

Den andra Folkfesten i Slottsparken i Malmö 9-11 juni 1972.
Detta år uppträdde Thomas Wiehe, Turid, Hoola Bandoola Band, Jan Hammarlund, Nynningen, Grus i Dojjan, Helene Bohman, Låt 3:e örat lyssna in och 3:e benet stampa takten, Peps Blues Band, Malmö FNL sånggrupp, Trollmor, Mammas Rockband, Limhamns Brassband, Sassafras, Sambandet, Sweet Pan, Tidlösa, Rocken Långe, Eminent Trivsel, Änglabarn, Vi och Putte Nord, Jo men visst, Vintergatan m.fl.
Kollektivet Moder Jord serverade linssoppa med fullkornsbröd och sesampasta för 1,25 kr.

Var du där? Berätta.

Titel: Narrenteatern okt -72
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Fotostat
Format: 21x30 cm
Copyright:

En musikkväll på Narrenteatern på Djurgården i Stockholm 14 okt 1972.
Christer Nahrendorf, Turid, Margareta Söderberg, Jan Hammarlund, Herremanns Begravning och Gudibrallan.

Såg du denna konsert? Berätta.

Titel: Riv skiten!
Årtal: 1972
Konstnär:
,
Teknik: Screentryck
Format: 45x62 cm
Copyright: Barbro Flygare, Eva Lindström
Donation: Anders Skarin

Fest på Konstfackskolan i Stockholm 11 nov 1972.
Eva Lindström och Barbro Flygare gjorde affischen när de gick på Konstfack. ”Riv skiten” var en ploj – störta, krossa och stoppa var utrop folk gärna ville ha på sina affischer på den tiden.
Kurt var en hund som Eva och Barbro träffade när de liftade runt i Frankrike på en resa och han följde efter dem vart de än gick. Kurt blev föremål för både diktning, avritning och fotografering.

Titel: Östan Sol Västan Måne dec
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Fotostat A4
Format: 21x30 cm
Copyright: Anders Nilsson

Östan Sol Västan Måne spelar på Konstfack 9 dec och på Pistolteatern i Stockholm 11 dec 1972.

Var du och såg ÖSVM på någon av dessa koserter? Berätta.

Titel: Pistolteatern – Måndagsmusik
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Fotostat A4
Format: 21x30 cm
Copyright:

Måndagsmusik på Pistolteatern i Stockholm 11 dec 1972. På måndagskvällar stod teatern öppen för musikframträdanden. Till denna kväll bildades bandet ”Skogen” av medlemmar ur Solen Skiner, Herremans Begravning och Bo Anders Persson från Träd, Gräs och Stenar. Detta blev deras enda spelning.

Titel: Narren teatern
Årtal: 1972
Konstnär:

Teknik: Stencil-apparat
Format: A4
Copyright: Lojsa af Geijerstam / Bildupphovsrätt 2017

En musikkväll på Narrenteatern vid Gröna Lund i Stockholm.

Titel: Reklam från Silence
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 46x64 cm
Copyright: Silence Records

Reklamaffisch från skivbolaget Silence 1973 med sina just då skivaktuella artister.
Tillsammans, Thomas Wiehe, Levande Livet, Fria Proteatern, Jan Hammarlund, Stenblomma,Bo Hansson, Samla Mammas Manna, Bernt Staf, Turid, Kebnekajse.

Mats Viktorsson tecknade.

Titel: Musikens makt… direkt ur det levande musiklivet
Årtal: 1973
Konstnär:
, ,
Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Leif Nylén, Mats G Bengtsson, Tore Berger/ BUS 2007

Moderna Museets Filial 1/2-18/2 1973 i Stockholm.
Denna affisch kom till inför en utställning på Moderna Museet som handlade om ”det progressiva musiklivet i Sverige”, där man ville belysa musiken och de fria musikarbetarnas situation. Publiken fick ta del av olika musik- och kulturarbetares kamp mot kommersialism och utfrysning från etablerade lokaler och media. Olika musik- och kulturarbetare var på plats för att träffa publiken, svara på frågor och berätta om sina förhållanden. Olika musik och teatergrupper spelade under en och en halv vecka och pga det stora intresset förlängdes utställningen ytterligare en vecka. Utställningen arrangerades av Tore Berger och Leif Nylén (Blå Tåget), Håkan Lind, Susanne Törneman, Pär Stolpe m.fl.
Affischen gjordes av Tore Berger och Leif Nylén där de använde en teckning, av Mats G Bengtsson som tidigare varit publicerad i tidningen BLM.

<< Klicka för förstoring.

Titel: 2 magiska dagar
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

2 Magiska dagar på Stadsmuseum, Stockholm 22-23 feb 1973.
Två dagars show under sportlovsveckan med Charlie och Esdor, Levande Livet, Blomkraft, Blå Tåget, Turid, Arbete och Fritid, dockteater, musik-cabaret tecknad film m.m.
Ceremonimästare var Einar Heckscher, Thomas Lundqvist och Mattias William-Olsson även kallad Puss-Mattias” pga sin oerhörda förmåga att med stor humor och glädje sälja undergroundtidningen PUSS.
Lojsa ritade teckningen för Turid och Arbete och Fritid medans Johannes Schneider tecknade figurerna i vänstra och högra hörnet. Var du på någon av dessa dagar? Kommer du ihåg Mattias som sålde Puss? Berätta.

Ulla berättar:
Jag minns Mattias mycket väl. Han var en i alla avseenden kär vän. Hans ständigt vänliga och förbindliga nuna dolde en sorg jag aldrig kom underfund med. Jag saknar honom än.

Titel: Kvartersfest !! Backa Västergård
Årtal: 1973
Konstnär:

Teknik: Offsettryck Reproduktion från KB.
Format: 33 x 45,5 cm
Copyright:

Kvartersfest, en solig försommarsöndag, 3 juni 1973 på Backa Västergård i Göteborg. Arrangörer var Parkleken Backa Västergård, Nationalteatern, Nynningen och Nisse.
Uppträdde gjorde Gudibrallan, Nationalteatern med Gråtletarna”, Turid, Solen Skiner, Ulf Gruvberg och Carin Kjellman, Peter Mosskin, Arne i Bora, Cabuh Blues Band, Herberts barnbarn, Roger Brusberg, Hedefors Totalteater, Bybandet och Morgan Sahlins Dansorkester.

Titel: Vårsådd på Liljevalchs
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryckt
Format: 42x58 cm
Copyright: Channa Bankier/BUS 2007

Stödkonsert för ”Bryggeriet” på Liljevalchs konsthall i Stockholm 20-21 April 1974. Denna fest arrangerades veckan efter stödfesten på Jarlateatern. Nytt på denna fest var bytesmarknaden och man utnyttjade konsthallens olika rum till barnteater, filmvisning och musik med barnen och publiken kunde ”Spela själv” på medtagna instrument. I ett av rummen fanns en ”Färg-TV” där man visade ishockeymatchen mellan Sverige och Sovjet.

Titel: Sista festen för Bryggeriet
Årtal: 1974
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Thomas Lundqvist

”Sista festen för Bryggeriet” arrangerades av Ny Kultur på Kulturhuset vid Sergels torg i Stockholm. (Kulturhuset skulle invigas den 15 okt, så detta var det första arrangemanget innan invigningen)
Detta var återigen en stödkonsert för att få ihop pengar till upprustningen av det nya allaktivitetshuset Bryggeriet på Södermälarstrand. Detta blev dock den näst sista stödfesten för Bryggeriet då man ordnade ytterligare en i nov. Gräddan av musikrörelsens Stockholmsartister spelade gratis till stöd för Bryggeriet.

Under Vintern och våren 1973–74 samlade föreningen Ny Kultur in pengar till ett nytt allaktivitetshus som planerades i tomma lokaler i Münchenbryggeriet i Stockholm.
Man ordnade flera stödkonserter och lyckades få ihop till ett rivningskontrakt av Pripps som då ägde Münchenbryggeriet. Under första halvåret rustade aktivisterna i Ny Kultur upp den 500 kvadratmeter stora lokalen helt ideellt. Lagom till invigningen av Byggeriet i december 1974 informerade kommunen (som i november köpt huset av Pripps) att den del av huset där Bryggeriet låg skulle rivas och ge plats för bostäder. Efter valet 1976 då det blev borgerligt styre i Stockholm lovade man att Münchenbryggeriet skulle få vara kvar men då hade Ny Kultur redan fått hyra Mariahissen på Bellmansgatan.
Vilka var Ester Pistol? Endera Dan? Oscar? och Mikael Rock?

Ewa Felicetti berättar:
Kulturhuset var färdigt men invigningen av Kulturhuset skedde lite senare.
Musikfesten ägde rum i en stor hörsal på andra våningen.
Som vanligt var alla där, det vill säga alla kompisar från ungdomsgården 4:an och Östermalmsgårn. Och som vanligt var det superkul och helt suveräna konserter.
”Glaskuken” (glasskulpturen vid Sergels torg) presenterades genom att det färgglada draperiet drogs bort. Alla buade och skrattade åt den fula skulpturen. Den har hånats av oss sedan dess!
Efter dessa musikfester var det så dags för Bryggeriet!
Hälsningar Ewa

Tommy Nyström berättar:
På denna fest spelade även Hela Huset Skakar sitt andra gig som fick ett snabbinryck då en av artisterna på lördag dag lämnat sent återbud.
Hela huset Skakar i sin vagga var väl inget man minns direkt kanske, men jag minns det för jag var Stockholms-versionens första basist och var super-nervis.

Titel: Bullerbyn musikpuben maj -75
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 10x15 cm
Copyright:

Bullerbyn var en musikpub på Kungsgatan 67 i Stockholm. Bullerbyn öppnade 22 sept 1973 och höll på till slutet av 70-talet. Ägaren Hans-Olof Wahlström var alltid med på noterna när det hände något nytt. Många av dåtidens stora jazzartister så som Elvin Jones, Al Heath, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Jan Garbarek uppträde på ”Bullret”. Också flera av den alternativa musikrörelsens artister upptädde på Bullerbyn genom åren.

Titel: Musikens Makt – Utställningen 26
Årtal: 1975
Konstnär:
Teknik: Offset
Format: 45,0x61,8 cm
Copyright:
Donation: Peter Ekström

Skånsk blues, nya visor…
Denna affischutställning om den svenska musikrörelsen gjordes av ett arbetskollektiv på tidningen Musikens Makt i Göteborg. Utställningen omfattar 30 st affischer som var och en täckte en del av musikrörelsens historia. Det berättas om första Gärdetsfesten, olika oberoende skivbolag, om Grupp 8, om allaktivitetshus, om musikteater, om olika slags musik, om musikgruppers vardag mm. Tonvikten låg på bilderna och texterna var komprimerade och informativa. Utställningen riktade sig till bibliotek, fritidsgårdar, musikforum, skolor. Hela utställningen kunde köpas för 300 kr och man kunde även köpa en affisch för 8 kr. Utställningen hade premiärvisning på restaurang Maneten i Göteborg i maj 1975. Affisch nummer 26 av 30.

Foto: Ulf Johansson

<< Klicka för förstoring.

Titel: Musikfest i Tranås
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 35x50 cm
Copyright:

Musik fest i Hättebaden i Tranås 14-15 juni 1975.
Vem gjorde affischen? Var du med på musikfesten? Vilka arrangerade? Berätta.

Totte från Linköping berättar:
Ja, jag var med. Inget roligt minne. Sällsynt trist tillställning. Åkte dit med tåg från Linköping och sov över i en sovsäck strax intill scenen. Kallt, regnigt och alltjämt småjävligt. Inget direkt minnesvärt. Arrangörerna saknade erfarenhet från tidigare musikfester. Allt gick på improvisation. Inte en toalett i sikte. Inget käk att köpa. Tvingades gå in till Tranås för att stilla den värsta hungern. Fick dock lift tillbaka. Spelschemat sprack tidigt på lördagskvällen. Utdragna förseningar med tekniskt strul och scenkrångel. När det var som värst försökte en av arrangörerna muntra upp tillställningen med lite klämmig allsång till gitarr. Publiken tröttnade snabbt på tilltaget och buade ut det hela. Tack och lov för detta. I stället fick jag tillfälle och prata med några ortsbor som sökt sig ut till området. Det kändes bra. Vi bytte vin och mellanöl som värmde gott i kylan. Det var rätt kul tills Borgare och bönder intog scenen. De hade en rytmgalen trummis som aldrig ville sluta banka på sina kaggar. Höll på långt efter midnatt. Längtade hem. Samla var sällsynt trista. Ragnarök och Per Björnlert var bäst. Arrangörernas okunskap förstörde hela festen.

Titel: Musik på Hemmanäs
Årtal: 1975
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 64,5 x 94,1 cm
Copyright:

Musikfest i Vederslöv strax söder om Växjö, arrangerad av Ovala Musikfönstret.
Möjlighet att tälta och bada.
Lär dig några folkdanser!
Lek-verkstad för barn och vuxna.
Utställningar. Smålänska spelemän.
Gamla hantverk visas. Lopp-marknad.
Moder Jord och söner serverar mat.
Tryck: Bildgruppen.

Vem gjorde affischen?

Titel: Sånger på Loftet
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29x42 cm
Copyright: Turid Lundqvist
Donation: Jan Hammarlund.

Jan Hammarlund, Lena Ekman och Turids musikföreställning ”Sånger på Loftet”. Premiär på Teater 9, Roslagsgatan i Stockholm den 11 jan 1976. Spelades också en period på Kafé Christina i Gamla Stan. Föreställningen åkte också på turné i bl.a. Malmö, Lund, Köpenhamn, Ängelholm, Markaryd, Trollhättan, Göteborg och Bollnäs. Låtar från föreställningen gavs senare ut på LP:n Igår, idag, imorgon – Silence.

Titel: Jättefest på Kvinnohuset
Årtal: 1976
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 29,5 x 41,9 cm
Copyright:

Internationella kvinnodagen firas på Alla kvinnors hus i Stockholm.

Vem gjorde affischen? Vilket år är affischen ifrån?
Berätta.

Titel: Kvinnokulturfestivalen
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42x60 cm
Copyright: Veronica Nygren/ BUS 2007

Denna festival ville visa fram kvinnors arbete förr och nu, den fackliga kampen, synen på kvinnors sexualitet, abort, våldtäkt, prostitution och radikalfeminismen, kärleken till männen, vännerna, barnen, arbetet, barnen i klassamhället, miljöfrågor och framtidsvisioner. Arrangerade gjorde Föreningen Kvinnokultur.
Bl.a. medverkade Channa Bankier, Lena Granhagen, Jan Hammarlund, Sara Lidman, Margareta Krook, Mia Benson, Lena Cronqvist, Margareta Söderberg, Turid, Marie Selander, Lena Ekman, Lava, Monica Törnell, Teatergruppen Oktober, Röda Bönor, Frankie Armstrong, Cyndee Peters.
Festivalens musikdel gavs senare ut på Silence SRS 4647.
Textilkonstnären Veronica Nygren var professor i textil vid Konstfackskolan i Stockholm 1989-94. Hon var också med och grundade modeföretaget Mah-Jong 1966.

Var du där? Berätta.

Hanna Hartleb berättar:
Hej.Jag var där. Det var en mycket stark och spännande upplevelse. Jag var 11 år. På något sätt var jag med några andra flickor och sjöng eller improviserade. Jag minns särsklit starkt Kari Sylwan och Karin Thulin som gjorde dans workshop kring kroppen och känslor i velourkläder. De var bra. Vi sjöng mycket. Det var enormt kraftfullt. År 2000 var jag själv med och anordnade en feministfestival på Kulturhuset. Kanske var det Kvinnokulturfestivalen som satte verkligt djupa spår och som inspirerade mig till att återskapa en kvinnomanifestation.

<< Klicka för förstoring.

Titel: Rock Against Racism
Årtal: 1977
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x65 cm
Copyright:

Stödkonsert mot rasism, Medborgarhuset, Stockholm, 16-17 dec 1977.
Rock Against Racism (RAR) var en anti-fascistisk och anti-rasistisk kampanj som startade i England julen -76. Detta efter att bl.a Eric Clapton gjort rasistiska uttalanden var gällde invandringen till England. Red Saunders var initiativtagare och band som ställde upp på stödkonserter var The Clash, Tom Robinsson Band, Steel Pulse, Sham 69 m.fl. ”Love Music – Hate Racism, Black and White – Unite and Fight” var parollen. Kampanjen kom över till Sverige och Kontaktnätets internationella kommitté arrangerade flera stödkonserter under denna paroll. Detta var den första och den följdes av flera under våren -78.

Vem är upphovsmakare till denna affisch? Berätta.

Titel: För antiimperialistisk solidaritet
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 42x60 cm.
Copyright:

Inför den XI:e världsungdomsfestivalen i Havanna, Kuba 28-juli-5 aug 1978 ordnades en gala i Eriksdalshallen den 19-21 maj 1978 i Stockholm. Parollerna var ”För en anti-imperialistisk solidaritet, fred och vänskap”, ”Solidaritet med Södra Afrika”, ”För fred-mot krig och fascism” och ”Solidaritet med världens arbetande och studerande ungdom”. Uppträde gjorde bl.a M.A. Numminen, Monica Zetterlund, Björn Afzelius, Maj Wechselman, Kustbandet, Atacama, Text & Musik, Anders Linder, Elektriska Linden, EGBA, Jan Hammarlund, Turid, Lena Ekman, Bernt Staf, Kisa Magnusson med Bernt Egerblads Trio, Solen Skiner, Archimedes Badkar, Torgny Björk, Raa, m.fl. Arrangerade gjorde Svensk-Kubanska Föreningen.
Vem gjorde affischen? Var du där? Berätta.

Maria Domech berättar: Hej! Så roligt det var att se proggaffisch-utställningen på Nordiska museet och följa din passionerade stämma när du berättade om alla grupper, andan, friheten och inspirationen. Särskilt berörd blev jag av att se affischen med koppling till 1978 års internationella ungdomsfestival i Havanna, plus affischen med Che Guevara. Själv kommer jag från Havanna och var mycket engagerad inför just festivalen -78… Jag minns att vi var många ungdomar som med entusiasm prydde Havannas hus med färg och ljus på nätterna. Vi ställde upp frivilligt för att underhålla husfasaderna längs Malecón och Gamla Havanna inför de utländska besöken. Vi klängde, klättrade och målade utan vare sig byggnadsställningar eller skydd – sådant tänkte ingen på – men med mycket glädje och tro på att man kunde vara med och påverka och förändra… Vi gick till våra vanliga jobb på dagarna och sedan höll vi på till 6-7-tiden på morgnarna då det var dags att börja jobba igen!!! Det var en underbar anda och när jag såg utställningen blev jag berörd av att man inför Havanna-festivalen hade arrangerat en festival i Sverige för att uppmärksamma den. Dessutom upptäckte jag att en av grupperna som var med i Stockholm var sånggruppen Cantalucha. Jag kände inte till dem förrän jag kom till Sverige -82 som gift med min dåvarande svenske man, men de blev snabbt mina vänner och ett par år senare sjöng vi tillsammans..:-) Tack för en underbar utställning och en levande guidning från hjärtat. Det var fler än jag som blev berörda!
Varma hälsningar Maria-Conchita Domech Högberg, Stockholm

<< Klicka för förstoring.

Titel: Norrtäljefestivalen
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 50x70 cm
Copyright: Christer Kjellin

Folk och musikfest i Vigelsjö 27-28 maj 1978.

Var du där någon av dagarna? Berätta.

Klas Hermanns berättar:
Christer Kjellin heter han som gjorde denna affisch och även den i färg som togs fram för Norrtäljefestivalen 1979. Då hade festivalen växt till tre dagar i maj och över 40 band spelade. Bägge festivalerna finansierades av frivillig entre. Men 1979 fick vi ca 250 kilo strömming av en fiskare som vi tillagade och sålde! Musikerna fick en hundring var och bensinpengar. Christer, jag och några till som arrangerade gick ca 15 000 back tillsammans. Men kul var det!

Helena Gullberg berättar:
Vet inget om affischen, men var med i ett av banden; Suck. Vi fick en fin speltid klockan 5 på morgonen då några stackare stod och vacklade nedanför scenen. Precis före eller efter oss spelade Bosse & Slumrockarna. Jag minns det mest som den där väntan. Man kan väl anta att festivalen inte var superarrangerad. Det där med frivillig entré kom jag inte ihåg, och heller inte om vi fick lite pengar för att uppträda? Jag minns också att jag liftade dit tillsammans med en vän och fick då åka med Gunnar Brusewitz:-).

Tomas berättar:
Va där hela helgen, klart coolt.
Ni kan se bilder på www.nogg.se/Tensta

Titel: Internationell Kvinnofestival
Årtal: 1978
Konstnär:

Teknik: Offsettryck
Format: 45x60 cm
Copyright: Cecilia Löfström

För ett kvinnohus i Stockholm.
Festivalen arrangerades på Munchenbryggeriet och i Rålambshovsparken den 18-20 aug. Ideén med festivalen var att diskutera kvinnornas villkor i kulturen, och att samla in pengar till ett kvinnohus.
Bland de kvinnor som spelade fanns svenska Anita Livstrand, Häxfeber, Husmoderns Bröst, Kjerstin Norén från Röda Bönor, Annsofi Nilsson, Fega Påhopp, Andra Bullar, Tintomara, Kvinnoväsen, Tösabeat, Kulbandet, Turid och Lena Ekman. Från Danmark kom Trille och Sösterrock, från Norge Jazzmin och Reis Kjerringa och från England Sistermatic och Feminist Improvising Group.

Vem arrangerade festivalen? Var du där? Berätta.